ילדים צופים בריאליטי למבוגרים

ילדים צופים בריאליטי למבוגרים – האם אנחנו בטוחים שהתכנים ראויים ?

בשנים האחרונות הריאליטי מציף את המסך ועל המרקע מתחלפות דמויות שמגלמות תפקידים שונים בתכנים הזויים המוצגים כמציאותיים ואנחנו כצופים יושבים ומרותקים לדרמה הנגלית לנגד עינינו, כועסים ומתרגשים, שמחים או בוכים ומרגישים שותפים באירועים המוצגים. לאחרונה אין ערב שבו לא נוכל לשבת מול תוכנית ריאליטי חדשה כישנה המשלבת באופן מעניין בין מציאות ובדיון, בין רגש ושכל, בין מומחים והדיוטות ובין אירועים פשוטים וניסים גדולים. האם אנחנו בטוחים שילדינו צריכים לצפות בתכנים אלה? האם התכנים הללו מגלים בפניהם את המציאות שבה מתנהלים החיים של הגדולים? מה ילדינו למדים מהצפייה באנשים הפשוטים שהופכים ברגע לסלבריטאים? האנשים שמתמודדים בתחרויות בלתי אפשריות והכל כדי לזכות?

טלוויזיה. מאת: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.
טלוויזיה. מאת: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

אציין חמש סיבות טובות לא להראות לילדינו הצעירים תכני תוכניות ריאליטי שונים:
1. הריאליטי זו אינה מציאות – נשמע אבסורדי גם לנו המבוגרים אבל אין ספק שהייצוג בתכנים של הריאליטי אינו מתקרב למציאות: זה לא ניראה כך במציאות, אנשים לא מתנהגים כך במציאות ולכן נוצר מצב בעייתי שהילדים רואים בתכנים אלה שיקוף של המציאות ועלולים ללמוד מהם. זאת בפרט בשל הקושי של הילדים להבחין בין מציאות ובדיון בתכני תקשורת בכלל, קושי המועצם בתכני הריאליטי.

2. הריאליטי מציג את האירועים והאנשים באופן דרמטי ומוקצן – מטרת הריאליטי היא להגיע למכנה המשותף הרחב ביותר ולמשוך את תשומת ליבם של הצופים. בשל מטרה זו, התכנים עשויים מחומרים דרמטיים ומוקצנים שאינם הולמים מצבים דומים במציאות. לעיתים מיוצגים אנשים מוקצנים מבחינת מראה, צורת דיבור או התנהגות ובמקרים אחרים מיוצגים מצבים בלתי אפשריים או מסוכנים במהלך התוכנית. סיטואציות אלה עלולות להוות מודלים בעייתים להזדהות וחיקוי בעיני הילדים הצופים.

3. הריאליטי חושף בפניהם תכנים, יחסים ואירועים שאינם מתאימים לגילם וליכולתם – הריאליטי מוגדר כתוכן למבוגרים, וככזה יש בו התעסקות עם תכנים ומצבים המתאימים למבוגרים וכוללים התייחסות למראה חיצוני, יחסים ומיניות וכן התנהגויות בעייתיות כמו אלימות מילולית או פיזית. ילדים עלולים להיות מושפעים מהתכנים המוצגים, ליצור פחדים כלפיהם ואף ללמוד מהם על המציאות ה’אמיתית’ שם בחוץ.

4. הריאליטי מייצג ערכים מנוגדים ולרוב שליליים – תוכניות הריאליטי מערבות בתוכן עיסוק מתמיד בערכים חברתיים העומדים למבחן. הערכים מוצגים גם הם באופן מוקצן ולא מציאותי ועלולים להשפיע על אופן תפיסתם בקרב הילדים. הערכים המרכזיים בריאליטי הם ערכים של מטריאליזם, אינדיווידואליזם, שוביניזם הבאים לידי ביטוי באמצעות מושגים כגון תחרות, קנאה, וכל זאת במטרה להגיע להצלחה ולניצחון הנכסף.

5. הריאליטי מציג את עולם המבוגרים בכיעורו ובמערומיו – ילדים מורגלים לחשוב שהמבוגרים יודעים מה הם עושים ואמורים להוות מודלים לחיים. בריאליטי לרוב אופן ייצוג המבוגרים פוגע באמונה זו בשל הצגת אנשים מבוגרים כילדותיים, תחמנים, קנאים המתחרים זה בזה, כאשר כל האמצעים כשרים, הם מזלזלים רבות באנשים אחרים וכן בכללי המשחק המקובלים וכל זאת בכדי לדרוך על כולם בדרך לניצחון הנכסף. ייצוגים אלה משטחים את עולם המבוגרים ועלולים להשפיע על תפיסות הילדים בהמשך חייהם.

מכל האמור לעיל, הייתי ממליצה שתתנו לילדים להשאר עוד קצת ילדים נאיביים ותמימים, תנו להם להאמין שהעולם יפה וורוד ו’אני ואתה נשנה את העולם’. אל תשברו להם את התפיסות והאמונות החיוביות, את האמונה באדם ובחברה והאמונה שהמבוגרים יודעים מה הם אומרים ומה הם עושים (ברוב המקרים). במידה והילדים כן נחשפים לתכנים, חשוב מאוד לתווך ולהסביר את הפער בין הריאליטי למציאות, בין אנשים טובים ואנשים רעים, בין ערכים חיוביים לשליליים, בין סטיגמות וסטריאוטיפיים לקבלת השונות והמגוון של אנשים וקבוצות חברתיות בחברה (נשים וגברים, לבנים וכהים, סטרייטים וחד מיניים). זאת בכדי שיוכלו לצאת אל העולם ולהאמין שהחיים יפים ויש אנשים באמת טובים באמצע הדרך (או על המרקע) ולא משנה אם מנצחים או מפסידים העיקר שכיף ונהנים (בדיוק כמו שהילדים תמיד אומרים).

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ’ פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.