ילדים שמרזים לא בסיכון כמו שמנים

 

השמנה. מקור: ויקיפידה. מאת:Juan Carreño de Miranda‎'s
השמנה. מקור: ויקיפידה. מאת:Juan Carreño de Miranda‎’s

ילדים שמנים שמרזים מורידים לאפס את הסיכון מוגבר לבעיות לב, סוכרת, כולסטרול ממנו סובלים שמנים

האם ילדים שמורידים ממשקלם ממצב של השמנת יתר למצב של משקל רגיל מפחיתים את הסיכון שלהם לחלות בגיל מאוחר יותר בבעיות הקשורות להשמנה ? האם צעירים שסובלים מעודף משקל בגיל ההתבגרות יסבלו מהשמנה בגיל מבוגר יותר? מה הסיכונים לצעירים הסובלים מהשמנה ועודף משקל בחלות בסוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם, עודף כולסטרול וטריגליצרידים ?

על רקע הממצאים החמורים אודות השפעתה של השמנה על מגוון גורמי סיכון בריאותיים בכלל ובצעירים בפרט, ביקשו חוקרים במחקר חדש שנערך לאחרונה לבחון האם ילדים שסבלו בצעירותם מעודף משקל אך לפני בגרותם השילו ממשקלם וכבר לא סבלו ממשקל יתר, יסבלו גם הם מבעיות רפואיות דומות.
לשם כך ניתחו החוקרים ממצאים מארבע מחקרים פרוספקטיביים שבחנו את מדד מאסת הגוף BMI של ילדים ושל בוגרים בתקופות מעקב ממוצעות של 23 שנים.
הנתונים הזמינים התייחסו למשקלם של 6328 נבדקים בשתי קבוצות: נבדקים שסבלו מעודף משקל מילדותם ועד שהיו בוגרים למול נבדקים שהתאפיינו בBMI רגיל בילדותם ולא סבלו מעודף משקל בבגרותם. מן הממצאים עלה כי בהשוואה לאנשים ששמרו על משקל תקין, לנבדקים שסבלו בצעירותם ובבגרותם מעודף משקל היה סיכון מוגבר של 540% ללקות בסוכרת מסוג 2 , סיכון של 270% לסבול מעודף לחץ דם, סיכון הגבוה ב180% עד 300% להיווצרות כולסטרול, לרמות גבוהות של טריגליצרידים בדם ושל סתימת עורקים.

הנתונים המרתקים של החוקרים התייחסו לקבוצת האנשים שסבלו מעודף משקל או השמנת יתר ניכרת במהלך תקופת ילדותם אך הורידו את עודף המשקל עד הגיעם לבגרות: ניתוח הממצאים הללו העלה כי נבדקים אלה לא היו בסיכון מוגבר ללקות במחלות הללו בדומה לעמיתיהם שהמשיכו להיות שמנים גם בבגרותם.

החוקרים מסכמים כי אנשים הסובלים מעודף משקל והשמנה בילדותם ולא מורידים במשקלם סובלים מסיכון למגוון מחלות ובעיות רפואיות קטלניות, זאת בעוד שצעירים שמורידים ממשקלם והופכים לבוגרים בעלי משקל נורמלי, יכולים להמנע מבעיות אלה, ולהנות מבריאות טובה בדומה לאנשים שלא סבלו מלכתחילה מעודף משקל מעולם.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine