יעילות דיקור סיני בשיכוך כאבים

דיקור סיני גורם להפחתת כאבים באמצעות השפעה על פעילות איזורים במוח

שי לביא

עודכן בתאריך

רפואה משלימהבדיקות דם
מחטי דיקור סיני- אקופנקטורה. מקור: ויקידפיה ברשיון cc2.5- by-sa . צילום: Xhienne

מחקר: שימוש באקופונקטורה יעיל לשיכוך כאבים

בשיטת הרפואה האלטרנטיבית דיקור סיני – אקופנקטורה שמקורה במילים acus = מחט, pungere = לדקור, עושה המטפל שימוש במטים הננעצות בעדינות בנקודות אנרגטיות מסוימות בגוף. דקירות אלה מיועדות לסייע למטופלים במגוון בעיות. מדענים מנסים לפענח מזה שנים את פשרה ויעילותה של שיטת רפואה אלטרנטיבית זו, שמקורה ברפואה הסינית.

תוצאות ומסקנות מחקר ניסויי ותיק אשר בוצע בשבעה נבדקים, כנגד חמישה חברי קבוצת ביקורת מאפשרות להעמיק בהבנת התהליכים והתפקודים אשר מושפעים משיטת ריפוי זו. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Journal of Neuroimaging .

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין שינויים בזרימת הדם למוח לבין השפעות שימוש בטכניקת דיקור סיני- אקופונקטורה. החוקרים ביקשו לבחון את השפעתו של השימוש בדיקור הסיני כמשכך כאבים, באמצעות בחינת השינויים המוחיים בקרב משתתפים עם כאבים כרוניים.

המחקר בחן את רמות זרימת הדם במוח באמצעות בדיקת הדמייה פוטונית ממוחשבת (SPECT) בקרב 7 נבדקים ו-5 חברי קבוצת הבקרה בעת שהנבדקים היו במצב מנוחה. לאחר מכן, הנבדקים שהשתתפו בקבוצת הניסוי עברו טיפול דיקור סיני- אקופונקטורה באמצעות מחטים שמוקמו בנקודות שלפי הטכניקה מסייעות בהפחתת כאבים.  חברי קבוצת הביקורת, קיבלו טיפול דמה בו הוחדרו מחטים במקומות סטנדרטיים ולא במיקומים מדויקים כאמור שאמורים לסייע בהפחתת הכאב לפי טכניקת הדיקור הסיני.

כאשר הנבדקים דיווחו על הפחתה מסוימת בדירוג הכאב שלהם, נערכה בדיקה חוזרת של הדמייה למוחם של הנבדקים. תוצאות הניסוי הצביעו על כך שבקרב הנבדקים שעברו טיפול דיקור סיני "אמיתי" ולא מדומה, באמצעות מחטים במיקומים שלפי השיטה מסייעים להפחתת כאב, ודווחו על הפחתה בכאב, נצפתה הגברה משמעותית של זרימת הדם בקורטקס הפרה-פרונטלי והתלמוס. זאת בהשוואה למצב הבסיס.

יתר על כך עולה מן הממצאים כי ניתוח מצבם המוחי של הנבדקים לפני הטיפול ולאחריו היה שונה כתלות בטיב הטיפול: בכל הנבדקים שחוו כאב (קבוצת הביקורת והניסוי) נמצאה "קליטה מוחית מוגברת בלתי סימטרית בתלמוס". אולם קליטה א-סימטרית זו שהייתה קשורה לקיומו של הכאב התהפכה- לאחר טיפולי הדיקור "האמיתיים"- בקבוצת הניסוי: שינויים משמעותיים אותרו בפעילות של הקורטקס הפרה-פרונטלי והאיזור הסומסטו-מוטרי התואם.

מסקנות החוקרים היו כי התוצאות מניתוח מקרים אלה מצביעים על כך שטכנולוגיית ההדמיה   HMPAO-SPECT הצליחה לזהות שינויים בזרימת הדם במוח הקשורה לכאב, ובנוסף מראים שהאקופונקטורה קשורה לשינויים בפעילות האונות הקדמיות (הפרונטאליות), בגזע המוח ובתלמוס, הקשורים למרכזי הכאב.

עם זאת, בעוד שמחקרים מסוימים כמו מחקר זה הצביעו על יעילות הדיקור הסיני בהפחתת בעיות מסוימות ולדוגמה יעילותו של דיקור בהפחתת כאבי ראש, בהשוואה לשימוש בתרופות לשיכוך כאבי ראש, הועלו ביקורת של חוקרים שסבורים כי דיקור סיני אינו אפקטיבי במניעת כאבים. לטענתם, המחקרים בנושא לא נערכו על מדגמים גדולים מספיק, ייתכן והשיפור בעקבות טיפול בדיקור סיני נבע מההשפעה הפסיכולוגית שלו כתרופת דמה, נדרשה סמיות כפולה במחקרים ועוד.

דילוג לתוכן