יעילות ניתוחים לילדים עם לשון קשורה

האם ניתוח לשחרור לשון קשורה Ankyloglossia מסייע להפחתת כאבים בהנקה ולהזנה משופרת של תינוקות ?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הילדהריון ולידה
לשון קשורה. אנקילוגלוסיה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Klaus D. Peter

מחקר חדש מגלה מה היא יעילות ניתוחים לילדים עם לשון קשורה

כיצד משפיע ניתוח להסרת חיבור לסובלים מ"לשון קשורה" על בעיות הזנה של תינוקות ? ממצאי מחקר חדש שופכים אור על יעילות הניתוח בקרב תינוקות והשפעתו על הזנת הפעוט.

Ankyloglossia "לשון קשורה" אנקילוגלוסיה היא תופעה אוראלית שבה הקרום שמחבר את צידה התחתון של הלשון לתחתית הפה, מגביל את את תנועתיות הלשון, את הדיבור, את ההזנה ואת היגיינת חלל הפה.

תופעת  "לשון קשורה" אנקילוגלוסייה נמצאה כקשורה למגוון בעיות הזנה בקרב תינוקות ולכאבים בשד אצל אימהותיהן בעקבות יניקה שונה של התינוק. פרנטומיה Frenotomy  – ניתוח שנעשה במיתר הלשון על מנת לשחרר את הלשון ממגבלתה הינה דרך נהוגה לטיפול בבעיה אולם טרם נאסף מידע מחקרי מספיק על יעילות השיטה.

לפיכך, במחקרם ביקשו החוקרים לבחון האם ניתוח זה בקרב תינוקות הסובלים מלשון קשורה/אנקילוגלוסיה משפר את היכולת של האם להניק את התינוק ואת רמת הכאבים שמהם סובלת האם בעקבות ההזנה.בנוסף, החוקרים ביקשו לבחון האם ההליך האריך את משך הזמן של ההנקה.

החוקרים השוו את התוצאות של ההליכים שבוצעו בקרב 30 תינוקות לעומת 28 תינוקות שלא ביצעו את ההליך. ממצאי המחקר פורסמו על ידי חוקרים מארה"ב, בכתב העת בנושא רפואת ילדים Pediatrics . מן הממצאים עלה כי רמת הכאב של הנשים בחזה, פחתה באופן משמעותי בקרב נשים לתינוקות שעברו את ההליך לשחרור הלשון הקשורה.

בנוסף, גם משך ההנקה בקרב התינוקות שעברו את הניתוח היה גבוה באופן משמעותי יותר בהשוואה לתינוקות שלא עברו את הניתוח.

החוקרים מסכמים כי המחקר מדגים את השיפור המיידי בכאבים שחוות אימהות בפטמות ואת השיפור במשך ההזנה, בעקבות ניתוח לשחרור הלשון, בהשוואה לתינוקות שלא עברו את ההליך. לפיכך, ממליצים החוקרים להורים לתינוקות הסובלים מן התופעה לבצע את ההליך על מנת להקל על ההזנה ועל הכאבים הנלווים לאם המניקה.

דילוג לתוכן