יציאת מצרים של ההורים מהמסכים – מעבדות לחירות

איך ההורים 'מבלים' עם המסכים ומה המשמעות של היחסים המשפחתיים והמסכים

ד"ר שלי גפן

הורים ומשפחה
משפחה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Nils Fretwurst

יציאת מצרים של ההורים מהמסכים – מעבדות לחירות

עסקתי רבות בטור הנוכחי במשמעות דור המסכים, בחיים וביחסים בין הורים וילדים סביב המסכים, בהשפעות המסכים על הילדים ובאופנים שבהם ההורים יכולים להשאר המבוגרים האחראים ולהיות נוכחים בצריכת המסכים במטרה להגן על הילדים.
אנחנו בפתחו של האביב ובחגיגות הפסח שבהן אנחנו יושבים בשולחן הסדר וחוגגים את יציאת מצרים, חג המסמל את היציאה מעבדות לחירות של בני ישראל וההגעה לארץ המובטחת.

הפעם החלטתי לדבר עליכם ההורים, ואיך אתם 'מבלים' עם המסכים ומה המשמעות של היחסים והמסכים מנקודת מבטכם. אני לא מתכוונת להטיף או להעביר ביקורת, אלא רק להאיר כמה נקודות חשובות בתפקוד שלנו כהורים מול המסכים וכיצד נוכל לשנות ולשפר את היחסים:

ראשית, אנחנו אמנם לא נולדנו עם המסכים (ילדינו לעיתים חושבים שאנחנו הגענו ביציאת מצרים כי אנחנו עתיקים…), אבל אימצנו את המסכים בהצלחה מרובה. רובנו משתמשים במסכים לענייני עבודה, תקשורת עם חברים ומשפחה, מענה לצרכים של מידע ולמידה ועוד. עם זאת, רובנו היום מהווים מודלים בעייתים עבור הילדים בשל צריכה מרובה של מסכים (וכן, כולנו יודעים שאתם עובדים באמצעות המסכים או רק עונים לשאלה דחופה…).
שנית, רובנו לא מודעים לכמות צריכת המסכים שלנו ועסוקים רבות בביקורת על זמן המסכים של הילדים. אנחנו מרבים לכבות שרפות ולהתלונן שהם במסכים על חשבון משפחה, חברים, שיעורים ועוד. השיח על המסכים הופך לויכוחים וריבים עם הילדים ואנחנו יוצרים חיץ בין שני צידי המתרס וקביעה נחרצת שהמסכים בעייתים ללא קשר למה הילדים עושים שם.

שלישית, בואו נודה על האמת הכואבת: נוח לנו מאוד שהילדים שקטים ורגועים ומבלים שעות לצד המסכים, מצב זה מוריד מאתנו את האחריות והצורך לדאוג להם או לבדר אותם ואנחנו חיים באשליה שהם מוגנים ונהנים, אז מה באמת רע במסכים?

אז באווירה אופטימית ואביבית, בואו נחשוב כיצד אנחנו יכולים להסתכל קצת אחרת על המסכים ולמצוא דרכים לשלב את השימוש במסכים עם החופשה ולשמר יחסים טובים עם הילדים, זאת תוך שימוש במסכים של שני הצדדים לצד ניתוק מהמסכים וחיבור למשפחה.
להלן תובנות לקראת החג:

1. תהיו מודל חיובי עבור הילדים – אחד הדברים החשובים בהורות הוא לשמור על התאמה בין אמירה והתנהגות. לא נוכל להמשיך לדבר בגנות המסכים מחד, אבל לא להרים את הראש ולהיות מכורים למסכים מאידך. עלינו להראות לילדים כמה משחרר ומהנה להיות ללא מסכים, כמה הביחד הוא טוב ואמיתי, כמה אנחנו רוצים להקדיש להם זמן ולבלות איתם ולא עם המסכים. אז בואו נצבור חוויות אמיתיות ונהנה מהביחד בלי להציץ במסך או לצלם את הילדים, כדי להראות לחברים כמה אנחנו נהנים…

2. עזבו את המסכים – רובכם לא עובדים במהלך החג ויכולים להתפנות לקחת חופש מהעבודה. לצערנו המסכים מאפשרים לנו להשאר בשליטה ובקשר, אבל זה בסדר להחליט שאנחנו נותנים לעצמנו חופש אמיתי מהעבודה ומהמסכים ונמצאים באמת עם הילדים בבית, בטבע, בארוחות, בטיולים, בקניונים ועוד. אפשר כמובן להחליט על זמנים שבהם אנחנו עובדים וזמנים שבהם אנחנו נטו עם הילדים ולהנות משני העולמות.

3. שבו לארוחת חג ללא מסכים – ערב פסח ידוע בחשיבות הישיבה המשותפת (שבכל הלילות, אך הלילה הזה כולנו מסובים…), כולנו קוראים בהגדה ומספרים את סיפור יציאת מצרים. בואו נעזוב את המסכים ונהיה נוכחים בארוחה זו, בואו נרווה נחת מהילדים המקריאים ושרים מההגדה, בואו נהנה מהארוחה והשיחה באמת.

4. קבעו גבולות לחופש – דברו עם הילדים וקבעו ביחד גבולות המתאימים לחופש. יש להם אמנם מטלות ושיעורים אבל החופש גדול ואפשר למצוא איזון טוב בין מטלות ומסכים. החליטו במשותף מהם הזמנים שבהם אתם מבלים ביחד כמשפחה ומהם הזמנים שבהם כל אחד יכול לבלות עם חברים ומסכים. קחו בחשבון שהילדים בחופש ויש זמן פנוי יותר אבל תנצלו את הזמן לבילויים משותפים. מתי פסח ומתי ליל הסדר ומה מצופה מהם לעשות בהקשר לחג, ליל הסדר וחול המועד.

5. תהנו מהמסכים – כמו תמיד, בכל רע יש גם טוב. תדעו ליהנות ולנצל את המסכים כבסיס לפעילויות משפחתיות משותפות לצד זמנים ללא מסכים. הצטרפו לילדים ושחקו ביחד במשחק מחשב אהוב, תצפו ביחד בסרט עם פופקורן או בתוכנית טלוויזיה אהובה. נצלו את השימוש במסכים לשיחות, ללמידה ולהנאה משותפת.

בהזדמנות זו אאחל לכולנו חג פסח שמח! חג של אור ופריחה, חג של חגיגיות ומשפחה, חג של ביחד ובנפרד, חג של קירוב הרחוק והקרוב, חג של אוכל, שיחה ותקשורת פנים אל פנים.
וכמובן אל תשכחו לצלם ולשתף את הילדים שרים 'מה נשתנה 'לפייסבוק לכל החברים….
חג שמח!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת המתמחה ביחסים סביב המסכים. שלי שותפה במרכז "רגעים" ומעבירה הרצאות וסדנאות להורים ולאנשי חינוך ומקצוע לשם שמירה על מקומם כמבוגרים אחראים לצד שיפור היחסים עם דור המסכים.

דילוג לתוכן