ירידה בשיעור הרופאים והאחיות המתחסנים נגד שפעת

ירידה מתמשכת בשנים האחרונות בשיעור ההתחסנות כנגד שפעת בקרב צוותים רפואיים בישראל מ-45% בחורף שנת 2015 ,ל-36%  בחורף שנת 2018

בכדי למנוע הידבקות במחלת השפעת ממליץ ארגון הבריאות העולמי לאנשים המצוים בקבוצות סיכון להתחסן מידי שנה.  מחקרים מראים, כי חיסון צוות רפואי עשוי להוריד את שיעורי תחלואה ותמותה אצל חולים מאושפזים בבתי חולים ובמוסדות גריאטריים, במיוחד בקרב אוכלוסיות בסיכון. עובדי בריאות הינם לרוב מבוגרים בריאים, אך בשל אופי עבודתם וחשיפתם המרובה לשפעת, קיימות המלצות מיוחדות להתחסנותם.

לפני כחמש שנים נקבע מדד איכות לחיסון צוותים לשפעת ולכן  ארגוני הבריאות במדינת ישראל מחויבים לדווח למשרד הבריאות לגבי שיעורי התחסנות נגד שפעת בקרב צוותים כולל דיווח על היקפי ההתחסנות בקרב צוותי קופות החולים, בתי החולים, לשכות בתי חולים גריאטריים ובתי חולים לבריאות הנפש.

התעטשות. סימפטום של הצטננות.מקור: ויקיפדיה. צילום: באדיבות הספרייה הלאומית הרפואית האמריקאית. US Health Image library
סימפטומים של מחלת השפעת .מקור: ויקיפדיה. צילום: באדיבות הספרייה הלאומית הרפואית האמריקאית. US Health Image library

ממצאים שמפרסם משרד הבריאות אודות השיעור לאומי של התחסנות כנגד שפעת בקרב צוותים רפואיים בישראל מראה כי קיימת ירידה מתמשכת בשיעורי ההתחסנות של הרופאים האחיות והצוותים הרפואיים בשנים האחרונות מ-45% בחורף שנת 2015 ,ל-36%  בחורף שנת 2018 .מן הממצאים עולה כי בהשוואה בין השנים נראה כי מגמת ירידה בהתחסנות ממשיכה בקרב כלל נותני השרות למעט בתי חולים גריאטריים ובתי חולים לבריאות הנפש בהם חלה עלייה קלה באחוזי ההתחסנות.
עוד מתברר כי שיעור האחיות המתחסנות נמוך משיעור הרופאים המתחסנים, פרט לאחיות בקופות החולים. בשנת 2018 בבתי החולים הכלליים 45% מהרופאים חוסנו בעוד שרק 36% מהאחיות התחסנו.

מסקנות הדו”ח שמפרסם משרד הבריאות בנושא מצביעות על כך ששיעור חיסון צוותים רפואיים נגד שפעת בישראל נמצא במגמת ירידה מתמשכת ביחס  לשנים הקודמות ברמה הלאומית. אמנם בשנה האחרונה נצפתה עלייה מסויימת בהתחסנות בקרב צוותים בבתי החולים לבריאות הנפש והגריאטריה, אך נמשכה ירידה בהתחסנות בקרב צוותים בבתי החולים הכלליים, קופות החולים ולשכות הבריאות. ברמה לאומית ההתחסנות של הצוותים הרפואיים נמוכה בהשוואה למדינות מערביות אחרות. על פי הדו”ח יש לשפר את רמת ההתחסנות של הצוותים.

מחלת השפעת היא מחלה הנובעת מהידבקות בנגיף שפעת מסוג כלשהו (ישנם מספר רב של נגיפי שפעת שעוברים מוטציות רבות). נגיף השפעת עובר באופן מדבק מאדם לאדם דרך האוויר
באמצעות טיפות, לדוגמה לאחר התעטשות או מגע. המחלה מתבטאת בתסמינים בהם חום, נזלת, כאבי גרון, כאבי ראש, כאבי שרירים, עייפות ושיעול.

תסמיני מחלת שפעת אינם התוצאה היחידה של המחלה שכן סיבוכים שכיחים של מחלת השפעת כוללים דלקת ריאות ויראלית או בקטריאלית וכן דלקת סינוסים, החמרת מחלת ריאות כרונית קיימת ודלקת בשריר הלב.

קבוצות המצויות בסיכון : כפי שמחדד הדו”ח של משרד הבריאות כולנו יכולים להידבק בנגיף המחולל את מחלת השפעת, אך יש קבוצות אוכלוסייה הנמצאות בסיכון מוגבר לסיבוכים, אשפוזים, ותמותה בעקבות הידבקות. אוכלוסיות הרגישות להידבקות ולסיכונים עקב שפעת כוללות את אוכלוסיית הילדים מתחת לגיל חמש ובמיוחד ילדים צעירים מגיל שנתיים, אוכלוסיה של קשישים מגיל 65 ומעלה, אוכלוסית נשים בהריון נחשבת גם היא בסיכון עקב הידבקות בשפעת וגם מי שסובל ממחלות כרוניות מצוי בסיכון ממחלת השפעת – לדוגמה אנשים הסובלים ממחלות לב קרדיווסקולריות.