ישראלי זכה בפרס נובל לכימיה

פרס נובל בכימיה לשנת 2013 : אריה ורשל- ישראלי אמריקאי הוא אחד מן הזוכים בפרס

אריה ורשל- ישראלי אמריקאי הוכרז כאחד מן הזוכים בפרסם הנובל בתחום הכימיה. הזוכה השני פרופסור מיכאל לויט תושב ישראל, ארצות הברית ובריטניה. 

מכון ויצמן למדע פרסם הודעת ברכה לחתנים הטריים בפרס נובל בכימיה לשנת 2013. לשניים מהשלושה קשרים הדוקים למכון ויצמן למדע, ועבודתם, העושה שימוש במחשבים לצורך מיפוי תגובות כימיות בין מולקולות גדולות, כגון אנזימים, בקנה מידה אטומי, החלה במכון ויצמן למדע. פרופ’ אריה ורשל ופרופ’ מיכאל לויט החלו את שיתוף הפעולה המדעי שלהם במכון ויצמן למדע כאשר ורשל היה סטודנט לתואר שלישי במכון, בסוף שנות ה-60 של המאה ה-20. שניהם עבדו עם פרופ’ שניאור ליפסון המנוח במחלקה לפיסיקה כימית. ביחד הם פיתחו תוכנת מחשב להדמיית מולקולות, אותה הריצו ב”גולם” – המחשב של המכון, שבאותו זמן נחשב לכלי חישובי רב-עוצמה. התוכנה הייתה רלוונטית במיוחד למולקולות ביולוגיות גדולות.

לאחר שסיים את הדוקטורט שלו במכון ויצמן למדע, עבד וורשל עם הזוכה השלישי בפרס נובל בכימיה השנה, פרופ’ מרטין קרפלוס, באוניברסיטת הרווארד. ביחד הם פיתחו מודל של מולקולת הרטינאל (פיגמנט הראייה), וכך הצליחו לשלב לראשונה בין בניית מודלים קלאסיים של מולקולה במנוחה, לבין הצצה לאופן פעולתה של מולקולה בשיטות של פיסיקה קוונטית.

ורשל ולויט נפגשו שוב במכון ויצמן למדע בשנת 1972. אתר האינטרנט של פרסי הנובל מציין כי שניהם “כיוונו גבוה”. הם פיתחו תוכנת מחשב “שהייתה מהפכנית מפני שאפשר היה להשתמש בה על כל סוגי המולקולות”. כמו כן, הם מצאו דרך לייעל את התוכנה באמצעות התמקדות בחלקים המעניינים ביותר של המולקולה. בהמשך תרמו תרומה משמעותית לתחום הביולוגיה החישובית באמצעות מודלים המדמים את אופן פעולתם של חלבונים.

מיכאל לויט הוא תושב ארה”ב, בריטניה וישראל. הוא נולד בשנת 1947 בפרטוריה שבדרום אפריקה וקיבל את הדוקטורט שלו בשנת 1971 מאוניברסיטת קיימברידג’ שבאנגליה. הוא נמנה על הסגל המדעי של מכון ויצמן למדע מסוף שנות ה-70 ועד לתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת, מכהן כיום בקתדרה על שם רוברט וויויאן קאהיל לחקר הסרטן בבית-הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה. פרופ’ לויט הוא פרופסור אורח תדיר במכון ויצמן למדע.
פרופ’ אריה ורשל הוא אזרח ישראלי ואמריקאי. הוא נולד בשנת 1940 בקיבוץ שדה-נחום. בשנת 1969 קיבל תואר דוקטור ממכון ויצמן למדע, והיה חוקר בכיר במכון בין השנים 1972 ו-1978. כיום הוא פרופסור בכיר באוניברסיטת דרום קליפורניה בלוס אנג’לס.