ישראל צריכה להיערך לגלי מהגרים ערביים לשטחה

חוקרים ישראלים: על ישראל להיערך לגלי מהגרים ערביים לשטחה שעלולים לסכן את קיומה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
זיהום אוויר -כלי רכב. מקור ויקיפדיה. צילום: Shinoda28107

גלי פליטים עלולים להציף את ישראל: על מדינת ישראל להיערך לגלי מהגרים ערביים לשטחה שעלולים לסכן את קיומה

על פי מאמר חדש של פרופ' ארנון סופר ואנטון ברקובסקי מאוניברסיטת חיפה שמנתח את ההשלכות האפשריות של גלי מהגרים בעקבות הכאוס הדמוגרפי במזרח התיכון, ירדן היא המדינה הבאה שעלולה להיפגע בצורה משמעותית, כשהאיום של ארגון דעא"ש מאיץ עוד יותר את היציבות בממלכה האשמית

"בסביבה של מדינות קורסות ונתונות במצב של מלחמות פנימיות וחיצוניות, על מדינת ישראל להיערך לגלי מהגרים ממדינות ערב לשטחה, שעלולים לסכן את קיומה", כך טוענים פרופסור ארנון סופר ראש קתדרת חייקין לגיאו-אסטרטגיה באוניברסיטת חיפה ואנטון ברקובסקי, במאמר חדש של הקתדרה. לדבריהם, גלי המהגרים כבר מהווים סכנה מוחשית לעתידה של ירדן, כשהחלופה המסוכנת ביותר היא השתלטות של תנועת דעא"ש וצרוף שטחים של ירדן ל"מדינה האסלאמית"

על פי הנתונים המוצגים במאמר, בשנת 2013 נרשם בעולם שיא של מהגרים, יותר מ – 232 מיליוני בני אדם שהם כ- 3.2% מכלל אוכלוסיית העולם. אולם לדבריו של פרופ' סופר, התמונה במזרח התיכון חדה במיוחד, "כאן מתרחש אירוע דמוגרפי ייחודי בעולם כולו. בתוך 30 שנה (1950-1980) הכפיל האזור את אוכלוסייתו ובתוך 30 שנה נוספות חלה הכפלה נוספת. זאת אחת הסיבות העיקריות מדוע המזרח התיכון נכנס לסחרור דמוגרפי, כלכלי, חברתי ופוליטי שגורם לאי סדר ולחוסר יציבות" . פרופ' סופר הוסיף כי לכך יש להוסיף את שינויי האקלים שהביאו למחסור במים חמור בכמה אזורים כמו צפון מזרח סוריה ליד גבולותיה עם תורכיה ועירק או בדרעה שבדרום סוריה.

לדבריו, אירועי "האביב הערבי" ובעיקר מלחמת האזרחים בסוריה והמשברים החוזרים ונשנים בעיראק יוצרים כבר כעת גלי פליטים שגורמים שינויים דמוגרפים המשנים את מפת האוכלוסייה במדינות האזור לבלי הכר. על פי ההערכות, בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה 3-4 מיליון אזרחים הפכו לפליטים שיצאו את סוריה ועוד 8 מיליונים שהפכו לפליטים במולדתם. המלחמות בין הפלגים השונים בעיראק הביאו לכ-750 אלף פליטים שכבר עזבו את עיראק – בעיקר לירדן – ולעוד 3 מיליון פליטים בתוך עיראק. פליטים אלה מגיעים למדינות השכנות וגורמים גם שם לשינויים שמאיימים על היציבות – וכך הלאה וכך הלאה.

האפשרות המטרידה ביותר הוא ירדן. כבר כיום, בעקבות המצב בעיראק וסוריה, התווספו כמיליון עד מיליון וחצי פליטים חדשים ל-6.5 מיליון אזרחי הממלכה. שיעור האוכלוסייה הפלסטינית ירד מכ-70% ל כ – 60% ושיעור הפליטים הסורים נאמד בין 8% – 15%. "ירדן של שנת 2014 היא פסיפס אתני, לאומי חדש ששינה את כל יחסי הכוחות בממלכה שהיו תקפים עד כה. יש לזכור שחלק מהפליטים הם מסתננים של קבוצות קיצוניות דוגמת דעא"ש. אחרים נמצאים במצב כל כך קשה, שמקל את הגיוס שלהם לקבוצות קיצוניות דוגמת אלה", ציין פרופ' סופר. לדבריו, ישנן שלוש חלופות אפשריות: האופטימית – סיוע מערבי מסיבי שיאפשר לשמור על יציבות הממלכה. השנייה – קריסת הממלכה ופריצתה של מלחמת אזרחים, בדומה למצב בסוריה. בחלופה זו מעריך פרופ' סופר כי הפלסטינים ינסו להשתלט על הממלכה ולהקים בה מדינה פלסטינית. החלופה המאיימת ביותר היא השתלטות של ארגון דעא"ש על חלקים גדולים מהמדינה וצרוף ירדן למדינה הסונית הקיצונית – בכל אחת משתי החלופות האחרונות, יצטרפו מאות אלפי פליטים נוספים למעגל הפליטים במזרח התיכון.

לדבריו של פרופ' סופר, במידה ותחזיות אלו יתממשו ואי היציבות רק ילך ויגדל, ישנה סכנה מוחשית למדינת ישראל – לא רק מקיומם של משטרים בלתי יציבים, קיצוניים ועוינים סמוך לגבולותיה, אלא גם מכך שחלק בלתי מבוטל ממאות אלפי הפליטים הללו יכנסו לישראל.

לדבריהם של המחברים, על פי הנתונים בשנת 2013 שהו בישראל יותר מ- 250,000 מהגרים לא חוקים, כ – 100,000 עובדים זרים ועוד 92,000 תיירים שלא שבו למולדתם. עליהם יש להוסיף מאות ואלפי פלסטינים משטחי יוש ורע שנכנסו לישראל מאז 1967.סכנת הסחרור הדמוגרפי שמתרחש במדינות השכנות לנו עלול לגרום למספרים אלה לגדול בצורה משמעותית.

"יש איפוא להערך בהקדם לקראת גלי מהגרים חדשים בנוסף לאלו שכבר נכנסו לישראל, בעיקר למהגרים פלסטינים וערבים מסוריה ירדן, עיראק ולבנון", סיכם פרופ' סופר.

דילוג לתוכן