יתרונות ירקות ופירות אורגניים

מחקר נוסף מאשר את היתרונות של ירקות ופירות אורגניים

בזמן האחרון יש שעוררים על הקביעה שצמחים שגודלו בחקלאות אורגנית טובים יותר לבריאות. מאמר כזה הופיע בעיתון “הארץ” ביום שישי, 8/2/13. המאמר נכתב על-ידי פרופסור לחקלאות, שהיה בעבר דקאן הפקולטה לחקלאות ברחובות. נראה מוזר שעד היום יש החולקים על החשיבות של אכילת מזונות מגידול אורגני. שוב ושוב חשוב להזכיר כי האדם, מיום היוולדו ועד יום מותו, נבנה, מתוחזק ומקבל אנרגיות לפעולותיו ממה שהוא אוכל, שותה, נושם, קולט קרינת שמש וממה שהוא חושב. מתוך כך, חשוב שהמזון הנאכל יהיה גם עשיר יותר ברכיבי תזונה חיוניים וגם נקי יותר מרעלים. בנושא זה של אורגני מול לא אורגני, נערך לאחרונה מחקר באוניברסיטה הפדראלית Ceara בברזיל. מחקר זה פורסם בז’ורנאל PLOS ONE.

ירקות ופירות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Jina Lee
ירקות ופירות. אורגניים מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Jina Lee

במחקר זה נבדקו עגבניות מגידול אורגני לעומת לא אורגני – יבול, גודל הפרי ותכולת פיטוכימיקלים שבפרי. רבים מודעים לנושא שבתוצרת אורגנית אין שאריות ריסוס של חומרים כימיים. מסתבר שיש בתוצרת האורגנית תכונה חשובה נוספת. בירקות ופירות כאלו יש יותר נוגדי חמצון ובכלל, יותר פיטוכימיקלים שדרושים לבריאות הצמח, גם לבריאות אוכליו. זה קורה כאשר צמח נתקף במחלות או מזיקי צמחים. אם חקלאי מרסס את הצמחים, הם מוגנים ושוב אין הם צריכים לגונן על עצמם. כאשר לא מרססים, הצמחים מייצרים פיטוכימיקלים שמטרתם להגן על הצמח והם מזינים גם את אוכליו.

החוקרים מברזיל השוו את המשקל והתכולה הכימית של רכיבי תזונה ופיטוכימיקלים של עגבניות מגידול המזון האורגני עם אלו של גידול קונוונציונאלי. עגבניות אלו גודלו במשקים שהיו במרחק של רק 1.5 ק”מ האחד מן השני. בחלקה האורגנית, לא ריססו בשום כימיקלים סינטטיים והיא זובלה רק בקומפוסט ושאריות צמחים. בחלקה בגידול קונוונציונאלי העגבניות רוססו עם חומר בשם פסטק 100 ודושנו עם דשנים כימיים.
החוקרים מצאו, שבעוד שהעגבניות מגידול אורגני היו בממוצע קטנות ב- 40% במשקלן לעומת האחרות, הן היו במידה דרמטית יותר עשירות באנטיאוקסידנטים רבי עוצמה. היו בהן גם יותר סוכרים טבעיים וטעמן היה טוב יותר. היה בהן ב- 57% יותר ויטמין C וב- 100% יותר תרכובות נוגדות חמצון מקבוצת הפנולים, גם יותר ליקופן, קרוטנואיד המספק לאוכליו מידה של הגנה נגד סרטן.

ההגנה על הצמחים ועל האדם
לכל החומרים האלו המצויים בכמות רבה יותר בעגבניות האורגניות יש יכולת נוגדת חמצון ובכך הן מגינות בפני מחלות כרוניות וקטלניות כמו סרטן, מחלות לב ודמנטיות. החוקרים גם מצאו שאם צמחים גדלים בתנאי סטרס מסוימים, כמו תקיפה מסוימת של חרקים, ואם לא מציפים אותם בחומרי הזנה כימיים, הם מייצרים יותר פנולים ויותר ויטמין C. כך ערכם הבריאותי רב יותר גם לאוכליהם. ככלות הכול, אדם לא יכול לאכול כמויות כפולות ומשולשות של ירקות ופירות כדי לקבל מהם את ערכם התזונתי והבריאותי – ככל שהצמח גדוש יותר בערכים בריאותיים כמו פיטוכימיקלים, ויטמינים ומינרלים, כך ניתן לאכול ממנו במידה ועדיין הגוף יקבל את הדרוש לו. תועלת זו באה בנוסף להיותה של התוצרת האורגנית נקייה מרעלים ומטילה פחות עומס על הסביבה.

 

מקורות
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2013-02/plos-ota021513.phphttp://www.dailymail.co.uk
http://www.naturalnews.com/039399_organic_tomatoes_taste_nutrition.html#ixzz2Mx3H609d

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466