יתרונות משקפי ספורט אופטיים

משקפי ספורט אופטיים. א.מ אופטיק
משקפי ספורט אופטיים. א.מ אופטיק

משקפי ספורט אופטיים- לתוצאות טובות יותר

עוסקים בספורט באופן קבוע וגם מרכיבים משקפיים? אתם וודאי יודעים שכל הסחה קטנה משפיעה על הריכוז ועל הביצועים שלכם! החוש החשוב ביותר בחיינו בכלל ובתחום הספורט בפרט הינו חוש הראיה. כ- 80% מההחלטות שלנו נעשות על סמך מה שרואות עינינו וכשמדובר בספורט, הנושא מקבל משנה תוקף. בעזרת חוש הראיה, הספורטאי, אוסף את המידע, מעבד אותו ועל פי נתונים אלו מקבל החלטות הנוגעות להמשך מהלכיו.

ככל שהספורטאי מקצועי ומיומן יותר כך תהליך קבלת ההחלטות הופך ליעיל ומהיר יותר וזו גם דרישת הסביבה בה הוא נמצא. לדוגמה, שחקני כדורגל או כדורסל צריכים לעקוב בו זמנית על הכדור ועל שחקנים רבים (חברי הקבוצה ויריבים) תוך תכנון מהלכים מידיים ועתידיים.

לאור הדברים האמורים, המידע המגיע אל המוח דרך העיניים חייב להיות מהיר ומדויק ביותר. כל אפשרות אחרת כמו טשטוש בראיה יגרום לכך שהספורטאי יתעכב בקבלת ההחלטות או יחליט בצורה שגויה. דבר זה יוביל כמובן לפגיעה חמורה ביכולות שלו ובתוצאות האימון \ משחק. חשוב לזכור, שככל שמדובר בספורט מהיר יותר, כשל בראיה נעשה מצב “בלתי נסלח” בשל הצורך בקבלת החלטות מהירה ומדויקת. לדוגמה, טניסאי מנתח את הכיוון והמהירות ברגע שהכדור עוזב את מחבט היריב. אם השחקן סובל מטשטוש בראיה, ולו הקל ביותר, אנו עשויים לצפות ב”פספוס” חוזר של כדורים וזאת משום שהנקודה בה יבחין השחקן (עם הטשטוש בראיה) בכדור, תהיה קרובה מדי ויחסר לו זמן להגיב כראוי על חבטת היריב.

יתר על כן, בסביבה ספורטיבית עשויה להיות סכנת פציעה עינית. ספורטאי שאינו רואה היטב מסכן את עצמו ואת סביבתו. סכנה זו הינה חלק בלתי נפרד מרוב ענפי הספורט ובאה לידי ביטוי גם בקרב החובבים. לדוגמה, (ולצערי, יש לא מעט) ספורטאים נפגעים מכדורי טניס, כדורסל, סקווש, מחבטים, מרפק ועוד…

להצלחה כספורטאי יש צורך בעוד מרכיב אחד והוא- ביטחון! ניתן לומר בוודאות מלאה שרק ספורטאי הבטוח בחושיו          ויכולותיו הפיזיות יצליח “לספק את הסחורה” בצורה הטובה ביותר. שחקן שאינו פנוי רגשית בשל ראיה לקויה או חוסר נוחות, לא יצליח למצות עד תום את יכולותיו. כאן טמון ההבדל בין טוב למצוין!

בשוק קיימים מספר פתרונות לתיקון ראיה. משקפי ראיה, עדשות מגע ומשקפי ספורט. נבחן כל פתרון לגופו של עניין מנקודת מבט של ספורטאי:

משקפי ראיה: מחד גיסא, הניסיון הרב ויכולת ההתאמה במשקפי ראיה אכן מספקים ראיה טובה. מאידך גיסא, חוסר היציבות של משקפי הראיה על הפנים בזמן תנועה מהווה גורם בעייתי שאינו בר פתרון. מאחר ונתון זה הוא קריטי למדי באימון או משחק של ספורטאי ובוודאות פוגע ביכולת המשחק שלו, משקפי הראיה אינן נותנות פתרון לספורטאים.

עדשות מגע: עדשות מגע אכן פותרות את בעיית היציבות אך מעמידות מספר מכשולים נוספים. האם הספורטאי מוכן ומתאים להרכבת עדשות (מרשם, מבנה קרנית, כמות הדמעות ןכו’…)?! בנוסף, עדשות המגע אינן נותנות הגנה מפני פגיעה בעין ע”י כדור או מרפק. יתר על כן, במידה ונכנס חלקיק אבק או גרגר חול לעין ביחד עם עדשת המגע יכולים להוות מטרד אמיתי ולפגוע ביכולת הריכוז והראיה של הספורטאי.

משקפי ספורט: מאפשרות משחק חופשי וללא הפרעות בזכות המבנה שלהם וצורת ההתאמה לפנים, ראיה קבועה ויציבה, הגנה מעולה לעיניים. אם זאת, דורשים הקפדה על תחזוקה תקינה על מנת שיהוו מקור הגנה בטוח.

 ישנן בשוק מספר חברות המייצרות משקפי ספורט אך רק חברות בודדות עושות זאת על פי התקנים האמריקאים המחמירים (ASTM F803 – 11 Standard Specification for Eye Protectors for Selected Sports).

באופן כללי, ניתן לומר, שישנם משקפיים שונים לסוגי הספורט הבנויים על פי הצורך ובהתאם לצרכים והסכנות הצפויות. ישנו צורך להתאים את המשקפיים למבנה הפנים, תוך התחשבות מלאה בסוג הספורט בו עוסק הספורטאי. חשובה במיוחד ההגנה על עיני הילדים הנמצאים בשלבים השונים של התפתחות הראיה (עד גיל 10-11) וכל פגיעה עינית בשלב הזה יכולה להוות בעיה מתמשכת עם סכנה לפגיעה בכישוריהם.

לסיכום, משקפי ספורט הינם הפתרון המתאים ביותר עבור ספורטאים חובבנים או מקצועיים.

המשקפיים מאפשרים חדות ראיה מעולה, יציבות והגנה על העיניים, כך מממש הספורטאי את יכולותיו ומקבל את השקט הנפשי הדרוש לו להצלחה. משקפי ספורט יספקו לספורטאי את הביטחון הגבוה ביותר וההגנה המרבית על העיניים, על מנת שיוכל להפוך משחק טוב לניצחון !

 מאת: לילך אהרון, אופטומטריסטית B.Sc,  Optic House- קליניקה לאופטומטריה