יתרונות פעילות גופנית ונזקי אורח חיים יושבני

מחקר רבים מתארים את הנזקים באורח חיים יושבני. אורח חים יושבני מאפיין את החברה המודרנית של חיים עם מיעוט תנועה וצמצום של פעילות גופנית ותנועתיות, לצד עבודה בישיבה, לרוב מול מחשב. אל מולו לפעילות גופנית יש יתרונות רבים. ממצאי מחקרים שונים העלו כי התעמלות, ספורט, אימון כושר ובכלל פעילות גופנית מסייעת לתפקוד הפיזי, הבריאותי והמנטלי. אימון גופני מסייע לשיפור מצב הרוח והדימוי העצמי.

זאת לצד השפעת התעמלות על הפחתת סיכון למחלות לב, סוכרת, השמנה, יתר לחץ דם ובעיות בכליות. ממצאי מחקר שונים מצביעים על היתרונות של פעילות גופנית כמסייעת נגד התפתחות טרשת עורקים, עצירת הזדקנות עקב שיתוק מוחים וכנגד כבד שומני. כושר גופני כנגד סרטן: ממצאי מחקר חדש מעלים כי אורח חיים יושבני גורם לסיכון מוגבר למוות ממחלת הסרטן. החלפת זמן מנוחה בפעילות גופנית מפחית סיכון למוות מסרטן.

יתרונות הפעילות גופנית

פעילות גופנית ידועה ביתרונותיה הבריאותיים. פעילות גופנית המתאימה למצב הבריאותי, במאמץ מתון ומאוזן במהלך השבוע משפיעה לטובה על מגוון היבטים בריאותיים:

יתרונות של פעילות גופנית. במיוחד בגיל מבוגר. צילום: Pixabay Susanne Pälmer
יתרונות של פעילות גופנית. במיוחד בגיל מבוגר. צילום: Pixabay Susanne Pälmer

מחקר חדש: אורח חיים יושבני קשור לסיכון מוגבר למוות מסרטן

כאמור אימון גופני נמצאה זה מכבר כמשמעותית כנגד התפתחות מחלות ומוות מוקדם. במחקרם ביקשו החוקרים לבחון כיצד קשור אורח חיים יושבני לתוצאות בריאותיות שונות. זאת על רקע הקשר בין אורח חיים יושבני ומיעוט פעילות גופנית למחלות שונות. בין היתר מחלות לב וסוכר ושיעורי תמותה גבוהים.

ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת Journal of the American Medical Association Oncology. המחקרם התמקדו החוקרים בבחינת הקשר בין אורח חיים יושבני ופעילות תנועתית נמוכה לבין סיכון למוות בשל מחלת הסרטן.

החוקרים בחנו את מידת הפעילות והתנועתיות האופיינית לאדם באמצעות מד האצה Accelerometer. מטרתו היתה לבחון את מידת התנועה של האדם הלובש אותו. הנבדקים נשאו על גופם מד האצה במשך 7 ימים.

החוקרים בחנו מעל 8000 נבדקים ממוצא אפרו אמריקאי ולבן בני 45 ומעלה. הגיל הממוצע היה כ-70 שנים. כ-46% מהנבדקים היו גברים. היתר והשאר נשים. הממצאים נותחו לגבי התקופה שבין אפריל 2019 לבין אפריל שנת 2020.

במחקר מעקב זה שנערך לאחר זמן ממושך 268 מהמשתתפים המהווים 3.3 אחוזים מתו מסרטן.  ממצאי המחקר העלו כי אורך חיים יושבני נמצא כקשור לסיכון מוגבר למוות מסרטן.

חלוקה של המשתתפים לפי משך הזמן שבו היו בפעילות יושבנית או פעילה יותר לשלוש קבוצות (הכי פחות פעילים, פעילים במידה מתונה, הכי פעילים) העלתה שאלה שהתאפיינו באורח חיים יושבני במיוחד (שלישון ראשון) היו בסיכון מוגבר ללקות בסרטן ולמות ממנו בשיעור גבוה ב45%. זאת בהשוואה לקבוצה השניה של המשתתפים באופן מתון. השוואת הקבוצה הכי פחות פעילה לקבוצה הכי פעילה גילתה הבדל של 52% סיכון למוות בשל סרטן.

המדענים מצאו כמסקנה כללית כי החלפת אורח חיים יושבני בפעילות גופנית מפחית סיכון למוות מסרטן. מן הממצאים המדענים העלו כי אנשים שביצעו פעילות גופנית קלה במקום פעילות גופנית במשך 30 דקות, הפחיתו את הסיכון למוות בשל סרטן ב-8 אחוזים. עוד העלו המדענים כ מי שהחליף 30 דקות של אורח חיים יושבני בפעילות גופנית מתונה או מאומצת, הפיק ירידה של 31% בסיכון ללקות בסרטן שיוביל למוות.