יתר לחץ דם – סיבות וטיפולים טבעיים

יתר לחץ דם – סיבות וטיפולים טבעיים
אנשים רבים סובלים מיל”ד (יתר לחץ-דם) – רבים מהם לא מודעים לכך. הטיפול הראשון בו נוקטים רופאים כאשר יש בעיה כזו, הוא מתן תרופות. יש דרכים טובות יותר. הצדקה לנטילת תרופות במצבים כאלו היא רק אם שינויים בתזונה ובאורח החיים לא עוזרים. לתרופות יש תופעות לוואי – הטיפול הטבעי רק עוזר לבריאות בכללה. שלושת הדרכים העיקריות בהן יש לנקוט במצבים כאלו הם שינוי התפריט, פעילות גופנית שמותאמת למצבו הבריאותי של האדם ודרכים להורדת מתחים. בדרכים טבעיות, לרוב ניתן להוריד יל”ד לכדי רמה נורמאלית. אבל, אם מתגלה שלאדם יש יל”ד, אסור להזניח מצב כזה.

במדידות לחץ-דם, מתקבלים שני מספרים – האחד הוא לחץ דם סיסטולי המבטא את לחץ הדם בזמן פעימת הלב. השני, לחץ דם דיאסטולי, מבטא את רמת לחץ הדם בין הפעימות.

הגדרת הנתונים של לחץ הדם היא זאת:
120 ופחות על 80 ופחות – לחץ-דם נורמאלי.
120-129 על 80-89, לחץ-דם טרום גבוה.
לחץ-דם גבוה שלב א’ – 140-159 על 90-99.
לחץ-דם גבוה שלב ב’ – 160 או יותר על 100 או יותר.

לחץ הדם יכול להשתנות מיום ליום, אפילו בשעות שונות של אותו היום. הבעיה מתחילה כאשר הוא גבוה בקביעות.
יש מספר גורמים שיש להתייחס אליהם כאשר מודדים לחץ-דם ואלו הם:
-עודף משקל. יש אנשים שמנים שהזרוע שלהם כה עבה כך שקשה לחגור סביבה את הרצועה. אז – למדוד מספר פעמים עד לקבלת תוצאת אמת.
יש למדוד לחץ דם כאשר היד נטויה ב- 90 מעלות לגוף. אם היד צמודה לגוף, יכולה להתקבל תמונת לחץ-דם ב- 10% גבוהה מן המציאות.
-יש מה שמכונה סינדרום הסינור הלבן. אנשים רבים מתרגשים במפגש עם רופא או אחות הלובשים חלוק לבן. אז, מספר נשימות עמוקות יכולות להרגיע את האדם.
– בשנים האחרונות, רופאים רבים נותנים תרופות נגד דיכאון ביחד עם תרופות להורדת לחץ-דם. זאת מתוך הנחה שסטרס הוא הגורם העיקרי ליתר לחץ דם. בצרוף זה אין כל תועלת – לחץ הדם לא קשור לדיכאון ותרופות נוגדות דיכאון יש עימן תופעות לוואי מזיקות.

סיבות ללחץ דם גבוה הן אחרות. במחקר פורץ דרך שפורסם בשנת 1998 בעיתון Diabetes, דווח על כך שכמעט לשני שלישים מן האנשים הסובלים מעמידות לאינסולין, יש גם יל”ד. עמידות לאינסולין קשורה לצריכה רבה של סוכר ודגנים בתפריט ולפעילות גופנית לא מספקת. פחמימות עדיף לקבל מפירות טריים, דרג שני הוא פירות יבשים וגרעינים מספקי פחמימות כמו קינואה וכוסמת מונבטים, שאותם ניתן לאכול גם לא מבושלים, או מיובשים בחום עד 46 מעלות.

מהו הקשר בין עמידות לאינסולין ליתר לחץ דם ?
כפי שהוסבר על-ידי דר’ רוסדייל, אינסולין קושר מגנזיום וזה האחרון גורם להרפיה בשרירים. אם קולטני האינסולין שבתאים לא פועלים כראוי, אין די אינסולין בתאים ואז, אין הם יכולים לקשור די מגנזיום. הוא מופרש החוצה עם השתן. אם רמות המגנזיום נמוכות מדי, כלי הדם יתכווצו, לחץ הדם יעלה ורמת האנרגיה תרד.
האינסולין מעלה לחץ-דם גם משום שהוא גורם לאצירת נתרן. אז, יש גם אגירת נוזלים בגוף ועליה בלחץ הדם. עודף פרוקטוז גם הוא קשור ליל”ד. הכוונה היא לפרוקטוז ממקור של סירופ תירס, המוסף למזונות מתועשים שונים וכן לפרוקטוז מזוקק הנמצא במיצי פירות תעשייתיים. אכילת פירות מכילי פרוקטוז אינה מעלה את לחץ הדם. הפרוקטוז מתפרק למספר חומרים ובהם חומצת שתן. זו מקטינה את רמת החנקן החמצני בדם. חנקן חמצני אחראי לגמישות העורקים בגוף והפחתה בכמותו גורמת לעליה בלחץ הדם. בנושא זה נערכו 17 מחקרים וכולם הראו קשר ברור בין רמת חומצת השתן לבין לחץ הדם. רמה אופטימאלית של חומצת שתן בשתן צריכה להיות 4 מ”ג לדצ”ל אצל גברים ו- 3.5 מ”ג אצל נשים.

אם רמת הסוכר בדם גבוהה, הורדתה לנורמה תעזור גם לאזן את לחץ הדם. לשם כך, קודם כל יש להפסיק לצרוך סוכר בכל דרך אפשרית – רק סוכר המצוי בתוך פירות טריים, במידת מה גם יבשים, יתקבל בגוף בברכה. אין לצרוך מוצרי פחמימות מלוטשים ומזוקקים ובכלל, יש להקטין צריכת עמילנים. מקור חלופי לקלוריות, הרבה יותר טוב, הוא גרעינים מכילי חלבון ושמן ואגוזים למיניהם, גם אבוקדו.

דרכים נוספות לשליטה על לחץ הדם
תה מעלי זית עוזר. מרתיחים בכוס מים כ- 30 עלים של זיתים, 10 דקות, מצננים ושותים דיקור וטיפולים דומים עשויים לעזור. אם תינוק יונק לפחות 12 חודשים, בבגרותו תהייה לו ירידה דרמטית בסיכון לפתח יל”ד. שתיית משרה, מיצוי קר של ירקות עלים וצמחי בר אכילים, במים מינרליים בטמפרטורת החדר עוזרת אף היא. ממשרה כזה אפשר לשתות מספר כוסות ביום. מיץ סלק, ביחד עם מיצי ירקות נוספים כמו גזר וכדומה, מעלה את רמת החנקן החמצני בגוף ומשפר את זרימת הדם. ויטמין C עוזר אף הוא. נשימה ונשיפה לחילופין, בנחיר אחד ואחר-כך בשני, עוזרת אף היא.

במאמרים המקוריים בנושא זה נאמר שאם לא מושגת שליטה על לחץ הדם בדרכים טבעיות, אין מפלט מנטילת תרופות. לדעתי, גם אם זה הכרחי, יש לשלב ביחד איתן טיפולים טבעיים ואם יש שיפור, ניתן יהיה בהמשך להישאר רק עם הריפוי הטבעי.

מקורות:
Mercola. Foundational Lifestyle Strategies to Maintain Healthy Blood Pressure
September 19 2012 | 158,709 views | + Add to Favorites | Disponible en Español
USA Today September 4, 2012
CDC.gov September 5, 2012
Diabetes 1998 Feb;47(2):270-5
Calcium Supplementation in the Treatment of Hypertension J Amer Osteo Assoc 85:104-107, 1985
Journal of the American Society of Nephrology 2010 Sep;21(9):1543-9
Hypertension. 1997; 30: 150-156
General Internal Medicine 2011; 26(10): 1105-1111

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס“. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466