כוויות שמש – טיפול ומניעה

נופשים בפסח? מטיילים ביום העצמאות? הכל על כוויות שמש -טיפול ומניעת כוויות שמש בפנים, בגוף ובשפתיים, מידע על כוויות שמש- זמן החלמה ממוצע ועוד.

שי לביא

עודכן בתאריך

בריאות ויופיבריאות המשפחה
כוויות שמש - טיפול ומניעה. צילום: Pixabay Myriams-Fotos

החל בפסח, המשך ביום העצמאות וכלה בחופשת הקיץ, ישראלים רבים טסים ליעדים אקזוטיים חמים ושטופי שמש מחוץ לישראל. רבים נופשים באילת, אזור ים המלח, הנגב, וגם במצרים וירדן המתאפיינים באקלים חם ויבש. במהלך התקופה שמתחילה בפסח ומסתיימת בסוף חופשת הקיץ, רבים מהישראלים מנצלים את מזג האוויר החם ויוצאים לאתרים השונים של רשות הטבע והגנים, יערות קרן קיימת לישראל ופארקים לטיולים וחופשות. כך כבשנים עברו דווח גם השנה על ישראלים רבים המטיילים ונופשים בשמורות ובאתרי רשות הטבע והגנים כמו נחל השופט, ים המלח, עין גדי, מצפה רמון ועוד.

לעומתם, רבים אחרים יוצאים לאזורים שטופי שמש כמו שארם א-שייח או טאבה. גם השנה דווח על תורים עצומים המשתרכים בשמש הקופחת בהמתנה לעזוב את הארץ במעבר הגבול טאבה לחופשה בשארם א-שייח בסיני שבמצרים.

במהלך החופשות והטיולים, נופשים רבים אינם שמים דגש על נזקי החשיפה לשמש, ובפרט כוויות שמש. כוויות שמש הן פציעות בעור המתהוות בשל חשיפה לקרני השמש ובמיוחד בחשיפה לקרינת UV. הטיפול בהן ומניעתן חשוב ובמיוחד במקרים חמורים.

טיפול ומניעת כוויות שמש

הנופש יכול להסב שלווה ורוגע אך גם עוגמת נפש רבה, אם לא מקפידים על חשיפה מבוקרת ומוגנת בשמש. אז איך להמנע מכוויות שמש?

אולי יעניין אותך גם:

על מנת להמנע מכוויות שמש מומלץ להחשף לשמש מעט ככל האפשר בין השעות 10 בבוקר לארבע אחר הצהריים. כמו כן מומלץ למרוח קרם הגנה עם מקדם שמעל 30 המגן מקרני UVA וUVB מידי שעה.

לאחר רחצה במים יש לחדש את שכבת ההגנה של הקרם. למרות שהדבר לעיתים קרובות לא נוח, מומלץ להגן על העור באמצעות ביגוד ארוך. כמו כן מומלץ להשתמש במשקפי שמש להמנע מנזקים לעיניים. שימוש בכובע מגן על החשיפה לשמש ומפחית נזקים של כוויות שמש בשפתיים, נזק לעיניים וכוויות שמש בפנים.

כוויה מהשמש עקב חשיפה ממושכת גורמת בטווח המיידי לכאב, עור אדום ומגורה, סיכון לזיהום בעור, תחושת צריבה, נמשכים וכתמי עור וזמן החלמה ממושך. עם זאת חשוב לזכור כי כוויות שמש גורמות גם לנזקים ארוכי טווח. כך חוויות שמש בפנים או בגוף היוצרות שלפוחיות או כוויות שמש בשפתיים מובילות להזדקנות של העור באופן מואץ, היפר פיגמנטציה, קמטים וקמטוטים ונמשים. כוויות שמש ושיזוף ממושך גורמות גם להתפתחות של מצבים רפואיים, פגעים אסתטיים וסיכונים למחלות. למשל חשיפה ממושכת לשמש וכוויות שמש מגבירים את הסיכון לסרטן העור, מלנומה ולהתפתחות של קטרקט בעיניים.

הטיפול בכוויות שמש יכול לכלול מקלחת קרה, שתיה רבה, הספגת העור בלחות ומים, חסימת העור מחשיפה נוספת לשמש, לבוש ארוך ורפוי, שימוש בתכשירים, משחות וקרמים כולל אנטיביוטיקה ועוד.

כוויות שמש  – זמן החלמה: לאחר התהוות כוויות שמש זמן החלמה יכול לארוך בין מספר ימים למספר שבועות. זמן ההחלמה מכוויות שמש תלוי בחומרת הכוויה. זמן ההחלמה של כוויות שמש חמורות, ובמיוחד כאלה ללא טיפול עלול להגיע למספר שבועות. ואולם לרוב זמן ההחלמה מכוויות שמש רגילות הוא עד מספר ימים.

תרופות סבתא או משחה נגד כוויות שמש ?

לתופעת כוויות שמש תרופות סבתא שונות נפוצות בקרב רבים. כך למשל יש הנוהגים למרוח עלה אלוורה פתוח על הכוויה או למרוח קרם אלוורה להרגעה או קרם להוספת לחות והגברת ריפוי. יש הנוהגים להשתמש בתרופת סבתא של מריחת דבש או מלפפון מגורר או יוגורט על כוויות השמש. תרופות סבתא של רפואה עממית הן נפוצות אך יעילותם אינה מוכחת ועשויה להזיק לעיתים.

לכן כאשר אנו סובלים מכוויות שמש מומלץ לקבל מענה רפואי מגורם מוסמך כמו רופא המשפחה או רופא עור. בכל מקרה ובמיוחד כשמדובר במקרים חמורים של כוויות שמש כדאי כאמור להוועץ בגורם רפואי, המפנה לפתרון באמצעות טיפול מתאים כולל תרופת מרשם יעילה יותר מתכשיר ביתי או משחה ללא מרשם. גורמי המקצוע יוכלו להציע משחה לכוויות שמש או טיפול אחר. למשל כאלה המכילים פנטנול – פרו ויטמין B5, ביאפין, או סילבר סולפדיאזין. זאת במיוחד כשמדובר בכוויות שמש בפנים בגוף שהן חריפות וחמורות. לעיתים אף יש להגיע למוקד לרפואה דחופה או מיון בשל חומרת הכוויה מהשמש.

אין להקל ראש במשחה לטיפול בכוויות שמש, קרם להרגעת כוויות שמש או תכשירים אחרים. כיום קיימים בשוק תכשירים בעלי אפקט טיפולי משמעותי והללו יכולים לסייע לעיתים קרובות באופן מהיר. לאחר ביקור במרפאה, נוהגים הרופאים להציע קרמים רפואיים המכילים חומרים פעילים לטיפול בכוויות שמש. כך למשל קרם המצריך מרשם בשם סילברול או פלמינל.

דילוג לתוכן