כולין כנגד חרדה

מחקר: כולין עוזר לטיפול במצבי חרדה

בנורווגיה, חוקרים מהמחלקה לפסיכיאטריה באוניברסיטת אוקלנד, ברגן, ביחד עם המחלקה לבריאות הציבור שם, ערכו מחקר בו נבדק קשר אפשרי בין רמות הויטמין כולין בפלזמה לבין מצבים של חרדה ודיכאון. כולין חשוב ביותר כחומר מוצא במוח לייצורם של אצטילכולין ופוספטידילכולין, נוירוטרנסמיטורים מרכזיים, ובכל זאת, כמעט ולא נחקר הקשר בין נטילתו של ויטמין זה, רמותיו בפלזמה וההשלכה של כך על מצבים נפשיים כמו חרדה ודיכאון.

המחקר נערך עם 5918 גברים ונשים בשתי קבוצות גיל – 46-49 שנים ו- 70-74 שנים. שותפו בו אנשים שלגביהם היו נתונים מדויקים של רמות הכולין בפלזמה והערכה מדויקת של רמות חרדה ודיכאון לפי מדד המקובל באוניברסיטה זו.
בקרב אותם אלו שבפלזמה שלהם נמצאה הרמה היותר נמוכה של כולין, רמות החרדה היו מבחינת סיכון יחסי 1.33, טווח של 1.06-1.69 וזאת תוך התחשבות בכלל המשתנים האחרים כמו גיל, מגדר, משך הזמן שעבר מהארוחה האחרונה, רמת השכלה והרגלי עישון. תוצאות אלו נמצאו תקפות מבחינה סטטיסטית, p=0.007. במחקר זה לא נמצא קשר משמעותי בין מצבי דיכאון לבין רמות הכולין בפלזמה.

מסקנות מחקר נרחב זה היו שנמצא קשר בין רמות נמוכות של כולין בפלזמה לבין מצבי חרדה, לא לגבי מצבי דיכאון.

מתוך: Address correspondence to I Bjelland, Department of Public Health and Primary Health Care, University of Bergen, Kalfarveien 31, N-5018 Bergen, Norway

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס“. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466