כולסטרול טוב לא מפחית סיכון להתקף לב

חוקרים מאתגרים את הרעיון לפיו כולסטרול טוב מפחית סיכון למחלות לב

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות לבדיאטה והרזיה
לב האדם. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: Tvanbr

ממצאי מחקר חדש מצביעים על כך שרמות גבוהות של כולסטרול טוב HDL לא בהכרח מפחיתות סיכון להתקף לב בשל מנגנונים גנטיים אינדיבידואלים בבני אדם.
מחקר רחב היקף ואיכותי שממצאיו פורסמו בימים האחרונים בכתב עת יוקרתי מסעיר את עולם הרפואה: על פי המחקר מוטציות גנטיות שקיימות אצל רבים מאיתנו גורמות לכך שרמות גבוהות של כולסטרול טוב- HDL בדם, אינן מפחיתות בהכרח את הסיכון ללקות בהתקפי לב. 

רמות גבהות של כולסטרול טוב HDL בדם ידועות כמפחיתות סיכון להתקפי לב, אך לטענת החוקרים שביצעו את המחקר לא ברור האם הקשר הזה נמצא וממה הוא מושפע, לנוכח השוני הגנוטיפי. לפיכך בחנו החוקרים אנליזה על פי 20 מחקרים המשווים 12,482 מקרי התקף לב ל41,330 מקרים של אנשים בריאים, בהתייחס לרמות הכולסטרול הטוב בגופם של הנבדקים.
מן הממצאים העלו החוקרים כי בקרב אוכלוסיות רבות המתאפיינות בגנטיקה מסוימת, לא נמצאה הפחתה בסיכון לתחלואת לב (התקפי לב) למרות שרמות הכולסטרול הטוב בגופן היו גבוהות.
לפיכך מסיקים החוקרים כי "מנגנונים גנטיים מסוימים המגבירים את רמת הכולסטרול הטוב HDL בדם לא נראים כמסייעים להפחתה של הסיכון ללקות בהתקף לב". לדבריהם "מידע זה מאתגר את הנחת הבסיס הנפוצה שלפיה הגברת רמות הכולסטרול הטוב HDL בדם תוביל בהכרח להפחתת הסיכון להתקפי לב".

המחקר פורסם על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה ציבורית באוניברסיטת הארוורד היוקרתית, מבית החולים הכללי במסצ'וסטס בבוסטון, אוניברסיטת פנסילבניה, בית הספר לרפואה באוניברסיטת בוסטון, חוקרים מאוניברסיטת לונד וסקניה בשוודיה, מאוניברסיטת קופנהגן בדנמרק, מאוניברסיטת טקסס בארה"ב, מאוניברסיטת לייססטר באנגליה, אוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב, אוניברסיטת קיימברידג' באנגליה, אוניברסיטת אוקספורד, מכוני מחקר ועוד . הממצאים ראו אור בכתב העת הנחשב The Lancet.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן