כימותרפיה מפחיתה בשליש מוות מסרטן השד

ממצאי מחקר חדש מעלים כי שימוש בשיטות הכימותרפיה החדשות קשור להפחתה של שליש במקרי המוות בעקבות מחלת סרטן השד

ממצאי מחקר מטא אנליזה מקיף מצביע על כך שנשים שטופלו בכימותרפיה חדשה הנהוגה כיום כנגד מחלת סרטן השד, הפחיתו את הסיכון למוות ב33%. המחקר שנערך על בסיס ממצאים מכמאה מחקרים קליניים שונים במהלך 40 השנים האחרונות העלה מסקנה זו על בסיס נתונים של כמאה אלף נשים. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת הרפואי היוקרתי Lancet על ידי חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה. 

תרופות כימותרפיות לטיפול בסרטן. מקור: ויקיפדיה. באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לסרטן. U.S National Cancer Institute
תרופות כימותרפיות לטיפול בסרטן. מקור: ויקיפדיה. באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לסרטן. U.S National Cancer Institute

במחקרם השוו החוקרים את שיעורי התמותה של נשים שעברו כימותרפיה לאחר ניתוח להסרת גידול סרטן השד לעומת נשים שלא עברו כימותרפיה לאחר ניתוח כריתת השד.
החוקרים העלו כי שימוש בכימותרפיות קלאסיות שהיו נהוגות בשנות ה-80 היה פחות יעיל והוביל להפחתה של 25% בשיעור מקרי המוות, בהשוואה להפחתה של 33% בתמותה בעקבות שימוש בכימותרפיה חדשה יותר. החוקרים מציינים כי התועלת שמפיק כל אדם מהכימותרפיה קשורה בגורמי סיכון אינדיבידואלים שיש לאותו אדם מלכתחילה. כך לדוגמה משפיעים על השקלול גיל החולה, גודל הגידול, חומרת הגידול של הפרט החולה ועוד.

לצד הממצאים בדבר יתרונות הכימותרפיה כנגד סרטן השד, למותר לציין כי טיפולים לסוגי הסרטן השונים הם שונים ויעילותם שונה וכן יש להדגיש כי טיפולים כימותרפיים הינם בעלי תופעות לוואי קשות, השפעות רפואיות נלוות נכבדות ופגיעה באורח החיים.