כימותרפיה פוגעת במוח

ממצאי מחקר חדש : כימותרפיה פוגעת במוח

מערכת האתר

עודכן בתאריך

MRI
תרופות כימותרפיות לטיפול בסרטן. מקור: ויקיפדיה. באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לסרטן. U.S National Cancer Institute

מחקר חדש מלמד שטיפול כימי בסרטן השד פוגע במוח

סרטן שד ראשוני לא נחשב כגורם להפרעות נוירולוגיות, אין הוא שולח גרורות אל המוח. אבל חוקרים תהו לדעת מה האמת בנושא זה, מאחר ובשנים האחרונות הצטברו יותר ויותר הוכחות לכך שאצל נשים חולות בסרטן שד יש יותר בעיות הקשורות בתפקוד המוח – גם במבנהו. נושא זה נסקר לאחרונה בגיליון נובמבר 2011 בעיתון המקצועי Archives of Neurology. לפי מאמר זה לא הסרטן הוא זה שגורם לבעיות במוח, אלא הטיפול התרופתי הניתן כנגדו ובמיוחד כימותרפיה. 

כימותרפיה היא זו שגורמת למידה ניכרת של הפרעות נוירולוגיות עם תוצאות קשות, אצל נשים חולות בסרטן שד שטופלו בדרך זו.  שלי ר. קסור, Ph.D, ועמיתיה מביה"ס לרפואה באוניברסיטת סטנפורד, קליפורניה, ערכו מחקר תצפיתי, על-מנת למצוא אם יש הבדלים בפעולת המוח בין שורדות מסרטן השד שטופלו עם כימותרפיה לבין כאלו שלא טופלו כך. צוות המחקר גם הישווה את פעולת המוח של אלו ששרדו מסרטן שד לעומת זו של נשים בריאות.

בסך הכול, נסקר מצבן של 25 נשים חולות שקיבלו טיפול כימי לעומת מצב 19 חולות שלא קיבלו טיפול כזה ו-18 נשים בריאות שהיו קבוצת בקורת. מבחינת גיל ונתונים אחרים, כל הנשים היו דומות. נתנו להן לבצע שורה של משימות, בעוד שהחוקרים בדקו MRI פונקציונאלי כדי למדוד ולרשום פעילות בחלקים שונים של מוחן. ההדמיה הראתה אזורים מסוימים עם פגיעה מוחית.
אצל נשים חולות סרטן נמצאה ירידה רבת משמעות בחלק המרכזי שמאלי של הקורטקס ובפרומוטור קורטקס, זאת יחסית לנתוני קבוצת הביקורת של הנשים הבריאות. בקרב הנשים שקיבלו טיפול כימי הייתה פגיעה גם בחלקים נוספים של הקורטקס והיו להן יותר טעויות במטלות שהטילו עליהן, יחסית למה שנמצא אצל נשים בריאות ואצל חולות של קיבלו טיפול כימי.

במילים פשוטות, החוקרים הגיעו לידי מסקנה שסרטן ראשוני בשד יכול לגרום לנזק בר-מדידה במוח אצל אלו שקיבלו טיפול כימי. הנזק למוח היה הרבה יותר משמעותי אצל נשים מבוגרות חולות ואצל אלו שהיו פחות משכילות.
מסקנת החוקרים הייתה שטיפול כימי בסרטן השד גורם לשינויים ביולוגיים מפריעים לפעולת המוח. מצב זה מדאיג במיוחד מאחר ולאותם חלקים במוח שנפגעו יש חלק קריטי בפעולות המוח. האזורים שנפגעו אחראים לפונקציות כמו זיכרון ושמירת נתונים, תשומת לב לסיום מטלות, לשליטה על רגשות, כלומר – מחשבה טרם מעשה, לשליטה על התנהגות, כולל ניתוח נתונים והגעה לידי מסקנות.

מקורות

Prefrontal Cortex and Executive Function Impairments in Primary Breast Cancer
Shelli R. Kesler, PhD; Jamie S. Kent, MA; Ruth O’Hara, PhD
Arch Neurol. 2011;68(11):1447-1453. doi:10.1001/archneurol.2011.245
New evidence chemotherapy for breast cancer causes brain damage Tuesday, November 15, 2011 by: S. L. Baker, features writer
http://www.naturalnews.com/034157_chemotherapy_brain_damage.html#ixzz1dkrs43Xr
http://archneur.ama-assn.org/
http://pubs.ama-assn.org/

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן