כיצד ההורים יכולים לסייע לילדים לצאת מהמסכים !

ביחד ננצח! איך משכנעים את הילדים לחשוב מחוץ לקופסא ולצאת מהמסכים?

בכל מקום שאליו אני הולכת בסיטואציות אישיות, משפחתיות או מקצועיות, אני שומעת את אותם המשפטים: ‘ככה זה בדור המסכים’, ‘זה העולם של היום’, ‘הילדים של היום זה לא הילדים של אתמול’ ועוד. כולם משלימים עם הסיטואציה שהמסכים הם חלק בלתי נפרד מהחיים ושעלינו ללמוד להתמודד עימם. זה נכון, אבל לא לגמרי.

זה נכון שהמציאות של היום היא עולם של מסכים המלווים את חיינו (יש שאומרים שהם מנהלים את חיינו) אבל עלינו לקבל החלטה מהו האופן שבו הם משתלבים בחיינו ובחיי ילדינו כהורים ולפעול בהתאם לכך. זו אינה גזירת גורל או יד אלוהים אלא טכנולוגיה שעוזרת לנו להתנהל באופן מהיר יותר, איכותי יותר, טוב יותר אבל אסור שהיא תחליף את החשיבה והקשר האנושי!

ילדינו נולדו למציאות שבה המסכים הם חלק טבעי מהחיים, הם משחקים במסכים מגילאים צעירים, הם לומדים על העולם מהסתכלות על דמויות ומקומות על המסך ובהמשך גם יודעים איך לחפש (וגם למצוא) מידע שהם רוצים/צריכים בהקשרים שונים ללמידה, לידיעה, להבנה ולהטמעה. ילדינו באמת אינם מכירים מציאות אחרת ולכן לא מבינים מה אנחנו כהורים רוצים מהם ולמה לצאת מהמסכים.

תפקידנו כהורים (בין היתר) הוא להראות להם את הדרך לצאת מהמסכים ולהישאר בחיים! עלינו להראות להם את עצמנו כמודלים לצריכה חיובית ומידתית של המסכים, עלינו להראות להם שימוש מיטבי וממוקד במסכים לצד יצירה ושימור של קשרים ויחסים מחוץ למסכים. למשל עלינו ליזום פעילויות משפחתיות וחברתיות של ארוחות/עבודות יצירה/משחק וטיולים בטבע ללא המסכים (כן, כן, הכוונה גם להורים!). עלינו להראות להם את היופי שבטבע ואת החוויה של קשר אמיתי ורגשי שאינו קשור למסכים.

ילידונ מורגלים להיות בקשר עם החברים 24/7 אבל באופן מתווך ומרוחק. עלינו לעזור להם להזמין חברים הביתה, לשחק איתם משחקי קופסא, משחקי כדור ובכך לתת להם כלים להתמודד עם מצבים אמיתיים בחיים של שיתוף פעולה, דחיית סיפוקים, הבנת האחר, אמפטיה ורגישות ועוד. עלינו להוביל אותם לצריכה מידתית של המסכים מבחינת זמנים ותכנים לצד פעילויות ללא מסכים. למשל ניתן לקבוע שעה קבועה ביום שבה כולם סוגרים פלאפונים ומחשבים ואוכלים ארוחת ערב משותפת. הם ייהנו מאוד לשתף אתכם בחוויות היום שלהם מלי שמישהו מהנוכחים נמצא עם הפנים למטה ומתעדכן היכן מבלים עכשיו החברים או שמישהו מציץ מה אומרים בתחזית או בודק אימיילים…

אין ספק שהמסכים כאן ולתמיד, אבל ביכולתנו להחליט מה משמעותם עבורנו ועבור ילדינו במשפחה שלנו וזו החלטה שלנו! יש הרבה השפעות חיצוניות שעלינו לעזור לילדינו להתגבר עליהן. הפעם ההשפעה היא מבפנים והילדים די שבויים בה, אז עלינו לרתום אותם לתהליך ולעזור להם לחשוב מחוץ לקופסא ולהתנהל גם מחוץ למסכים בכדי לשמור על יחסים טובים ואמיתיים. ביחד ננצח!!!

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום. במסגרת זו שלי מעבירה הרצאות וסדנאות להורים, למתבגרים ולאנשי מקצוע במטרה לשפר את היחסים ולהתנהל באופן מיטבי סביב המסכים.