כיצד להעביר ערכים חינוכיים בעידן הטכנולוגי ?

איך להעביר לילדינו ערכים חינוכיים בעידן הטכנולוגי ?

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
שואה: חלק מגופות אסירים ממחנה הריכוז נורדהאוזן שהומתו ע

איך נעביר ערכים חינוכיים בעזרת המסכים ?

חג הפסח מאחורינו וימי הזיכרון לפנינו. זו התקופה שבה כולנו מנסים לעשות חשבון נפש מהיכן באנו ולאן אנחנו הולכים, מה עברנו כפרטים וכמדינה ומה נשאיר לילדינו אחרינו. בקרוב נציין את יום השואה והגבורה וכן את יום הזיכרון לחללי צה"ל כימים מכוננים ומרכזיים בישראל. אז איך נוכל לנצל את התקשורת כדי להעביר לילדינו מורשת וערכים חינוכיים?

אמנם הטקסים נידונים במסגרת גני הילדים ובתי הספר, אך חשוב מאוד שאנחנו כהורים נמצא את הדרכים לתווך את משמעות האירועים הללו עבור ילדינו במסגרת המשפחה. ערוצי הטלוויזיה השונים מסקרים את הטקסים הממלכתיים ומציינים את חשיבות האירועים עבור כל אזרח ואזרח במדינת ישראל. כדאי לצפות בשידורים אלה עם הילדים ולהסביר להם את משמעות הטקסים ותרומתם למקומנו ולחיינו בישראל כיום.

יום הזיכרון לשואה ולגבורה מאפשר ללמד את הילדים על משמעות היותנו יהודים ועל המחיר ששילמנו בשל הדת, באופן אקטיבי או פסיבי, מהליכה כצאן לטבח ועד המרד והעמידה האיתנה. ניתן להסביר לילדים את משמעות המסר 'לזכור ולא לשכוח' ולהבין את חשיבות זכירתה של השואה להמשך קיומה של מדינת ישראל. בנוסף, כדאי למצוא תוכניות חינוכיות המספרות את סיפורי הניצולים ומעבירות את המורשת מאחוריהם, באופן התואם את גילאי הילדים ואת יכולת הבנתם את הסיטואציה והעיסוק במוות כחלק בלתי נפרד ממנה. סיפורים אישיים מאפשרים להתחבר ולהזדהות עם אחרים (וביניהם ילדים) שעמדו בסיטואציות בלתי אפשריות.

בנושא טקס יום העצמאות, חשוב להסביר לילדים את זכויותינו וחובותינו כאזרחים במדינת ישראל ובכללם הגיוס והשירות בצה"ל. עלינו להדגיש את משמעות המחיר של חיי אדם (חיילים ואזרחים כאחד) המשולם מדי שנה בכדי להצדיק את קיומנו ולשמור על בתינו וביטחוננו בארץ. זאת ועוד, השנה הוחלט כי נשים תדלקנה את המשואות ותייצגנה אירועים וערכים מכוננים בהיסטוריה של מדינת ישראל. חשוב להסביר לילדים על פועלן ותרומתן לחברה ולקיום המדינה, בצל הסכנות המרחפות מעל ראשינו השכם וערב. חשוב להסביר לילדינו על המחלוקות העומדות בבסיס המשך קיומה של המדינה לצד שכנינו ואת התועלות והמחירים של מאבק מתמשך זה לאורך שנות קיומנו.

דיון סביב טקסים אלה יכול לאפשר להורים כר פורה של הטמעת ערכים חינוכיים כגון פטריוטיות ואהבת הארץ, ציונות ודרך ארץ, וזאת לצד קבלת האחר והשונה כחלק מכור ההיתוך הישראלי. ילדינו הם דור העתיד שיוביל את המדינה קדימה ולכן חשוב שיבין את ההיסטוריה של העם היהודי מהשואה ועד ההתיישבות בארץ, דרך החיים בצל המאבק המתמיד על קיומנו בהווה בכדי שיוכל לבחור כיצד ליצור את העתיד של מדינת ישראל לטובת כלל אזרחיה.

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן