כיצד להפחית בעיות רפואיות מלחץ נפשי ?

מחקר יישומי: איך להפחית בעיות רפואיות מלחץ נפשי ?

רגשות הם רכיב משמעותי בהוויתנו, הם מתבלים את חיינו ברגעי שמחה ואושר, אהבה וכמיהה ומניעים את חיינו. עם זאת בעת המודרנית בסביבת החיים המערבית רווית הלחצים, המתחים והגירויים שסביבנו, חיינו גדושים ברגשות שליליים ורבים מתקשים להתמודד עימם.

מלבד תחושת הלחץ, המתח, העצבנות או הדכדוך שאותם רגשות גורמים לנו, לרגשות אלה השפעות מזיקות חמורות ביותר על בריאותנו.
שיטה יישומית חדשנית המבוססת על מחקר מדעי בתחום, המכונה “סיגמיינד” שופכת אור על התהליכים הפסיכו-נוירו-פיזיולוגיים המפעילים את מנגנון הרגשות במוחנו, ומציעה כלים מעשיים לצמצום הרגשות השליליים שאנו חווים ולהתמודדות עם הגורמים שיוצרים את אותם רגשות שליליים של לחץ נפשי.

האם אתם סובלים מדריכות רבה במהלך העבודה? האם המתחים והקשיים בחיי היומיום גורמים לכם לקושי בהתמודדות עם האתגרים ? האם אתם מוצפים ברגשות שליליים וחשים חוסר אונים לגבי הטיפול בהם ?
אם התשובות לשאלות אלה הם חיוביות ומצבים אלה שכיחים ומתמשכים בחייכם, ממצאי המחקר והשיטה החדשנית וודאי יהיו רלוונטיים עבורכם במיוחד.

על רקע ממצאיו של ארגון הבריאות העולמי World Health organization שהנפיק לאחרונה דו”ח ובו צופים המומחים כי בתוך שני עשורים יהיה מתח ולחץ נפשי גורם התמותה השני בחשיבותו, מוצג מחקר ייחודי שעובד לכלל שיטה יישומית המסייעת לאנשים החשים מתח ולחץ נפשי בפרט, ורגשות שליליים בכלל, להתמודד טוב יותר עם הבעיות שגרמו לרגשות אלה ולטפל בהן ביעילות וגם- חשוב לא פחות- להפסיק לחוות את המצוקה הרגשית ואת נזקיה הבריאותיים.

החוקרים מדגישים כי השיטה מושתת על מחקרים מדיסיפלינות קלאסיות כמו רפואה, מדעי החברה וההתנהגות ואף עוסקת בהיבטים פסיכו-סוציאליים בנוגע לכללי קבלת החלטות וכללי ההתנהגות שעל הפרט לבצע בעת מצוקה רגשית או קונפליקט עם אדם אחר.
החוקרים מפתחי השיטה מבהירים כי השיטה והמחקר מתארים כיצד פועל מנגנון הרגשות שבמוחנו, מסבירים כיצד פועל התהליך הפסיכו-נוירו-פיזיולוגי הגורם להיווצרות רצונות, רגשות והתנהגויות בחיינו אך בעיקר נותנים כלים שימושיים להפחית רגשות לא נעימים (לחץ נפשי) שפוקדים רבים מהאנשים לעיתים קרובות.

בסיס השיטה מתאר כיצד מוחנו קולט אירועים מהסביבה, מהזיכרון או הדימיון שלנו, מעבד אותם יחד עם פרשנות סובייקטיבית לאירועים, ויוצר בתהליך קוגניטיבי-גנטי-פיזיולוגי מורכב, רצונות ורגשות המיועדים לגרום לנו לפעול להשגתם.
על פי המחקר, שורש הבעיות מתחיל כאשר האדם בסביבה המערבית המודרנית אינו פועל באופן נכון לסיפוק רצונו ורגשותיו או לסילוק רצון כשאינו יכול להשיגו. מפתחי השיטה, אשר ביקשו לתת באמצעותה כלי להתמודדות עם בעיית הלחץ הנפשי ועם השלכותיה הרפואיות הרבות.

ואכן מחקרים רבים שנערכו בשני העשורים האחרונים מצביעים על גוף הולך וגדל של ממצאים המצביעים על השלכותיו הבריאותיות הרבות של הלחץ הנפשי: החל מקשר אמפירי מוכח בין לחץ נפשי וסטרס למחלות, ליקויים ושיבושים תפקודיים במערכת העיכול כמו כאבי בטן, כיבים, שלשולים וכו, המשך בכאבי ראש, בעיות יתר לחץ דם, קשיי שינה, השמנה, עייפות, נזקי הזדקנות תאית מהירה, פגיעה בעור, ריפוי פצעים ומחלות איטי, סוכרת, אוסטיאופורוזיס, מחלות ובעיות לב, נזקים לעובר במהלך ההריון, החלשות מערכת החיסון, אלרגיה, וכלה בקשר מחקרי באשר לסיכון מוגבר ללקות במחלת הסרטן.

מפתחי השיטה, המכונה “סיגמיינד– תורת האותות לתבונה”, מדגישים כי “השיטה גורמת לאזן בין רצונותינו לבין יכולתנו אשר משתנה מזמן לזמן ומספקת מענה שימושי ויעיל בטיפול עצמי באמצעות אתר אינטרנט, ספר הנחיות או הדרכה אישית, להפחתת רגשות לא נעימים – לחץ נפשי, פחדים, דיכאון, עצבנות, דאגות, כעסים במגוון היבטים של החיים- החל מבעיות בעבודה, קשיים רגשיים עם הילדים, בעיות בזוגיות, קושי רגשי וקונפליקטים רגשיים אישיים, לחצים בלימודים, בעיות רגשיות הקשורות להשמנה, התמכרויות, עישון ועוד”.

להרחבה אודות המחקר ושיטת סיגמיינד http://www.sigmind.org .