כיצד לסייע לילד לקראת התחלת השנה בגן ?

עיצות שימושיות פסיכולוגיות על מנת לעזור לילד ולהורים להתחיל את השנה בגן החדש בנינוחות רבה יותר ולהתמודד בהצלחה עם ההתחלה החדשה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
גן ילדים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. צילום: ozgurmulazimoglu-Mirar abajo

עיצות שימושיות: איך לסייע לילד לקראת התחלת השנה בגן ?

לקראת תחילת שנת הלימודים בבתי הספר וגני הילדים בראשון לספטמבר ילדים רבים, חווים רבים חששות וקשיים רגשיים. השלב בו הילד עובר לגן חדש כרוך בקשיי הסתגלות . לקראת התחלת השנה בגן הילדים, מציעה הפסיכולוגית- דוקטור סוזי קגן מספר עיצות מעשיות על מנת לעזור לילד ולהורים להתחיל את השנה בגן החדש בנינוחות רבה יותר ולהתמודד בהצלחה עם ההתחלה החדשה:

  • בקרו עם הילד מבעוד מועד, עוד במהלך "החופש הגדול" בגן החדש ובסביבתו כמה פעמים. טיילו עם הילד בדרכים המגיעות אל הגן, הכירו לו את השביל אל הגן ואת הסביבה, את המראות סביב הגן כמו למשל את השער לגן. במידה והגן פתוח, היכנסו לשם עם הילד, והמתינו בגן כמה דקות. זאת על מנת ליצור בתודעתו של ילדכם היכרות עם המקום, באופן שיפחית את החשש ויקל על ההתמודדות וההסתגלות למקום החדש.
  • כמה ימים לפני תחילתה של השנה החדשה בגן החדש, בחרו עם הילד את הלבוש שהוא ילבש ואת התיק ליומו הראשון בגן. תוכלו אפילו לערוך עם הילד מעיין "חזרה גנרלית", באמצעות מדידת הבגדים ונשיאת התיק.
  • הכינו לילדכם מתנה להצלחתו של הילד בגן ביומו הראשון וספרו לו מבעוד מועד על המתנה שתמתין לו בסיום יומו הראשון בגן, והעניקו לו את המתנה כשאתם אוספים אותו מן הגן בתום יומו הראשון שם.
  • במידת האפשר, פנו את זמנכם בעבודה באופן שיאפשר לכם להיות בגן בשבוע הראשון, יחד עם הילד בהתאם ליכולת ההסתגלות שלו ועל פי הנחיית הגננת.
  • ביחרו חפץ אהוב ומוכר שיוכל ללוות את הילד בימים הראשונים בגן ותנו לו אותו. החפץ עשוי לסייע בהפחתת תחושת הזרות והפחד שהילד עלול לחוש בגן החדש.
  • השתדלו להגיע לגן מוקדם ככל האפשר כאשר הגן עוד ריק או עם מספר קטן של ילדים. תחושת הפחד של הילד תיחלש, אם תגיעו אל הגו כאשר יהיו בו מספר ילדים מועט. לכן מומלץ להגיע לגן מוקדם ככל הניתן, כשהגן לא גדוש בילדים או ריק.
  • צרו מפגשים יזומים של הילד עם ילדים אחרים מהגן. עירכו את המפגשים הללו יותר מפעם אחת, מכיוון שפנים מוכרות של ילדים שכבר פגש, יקטינו עבור ילדכם ועבור הילדים האחרים את הקשיים בימים הראשונים בגן.
  • היו סבלניים, מבינים ומכילים לחשש של הילד מהחדש והלא מוכר. בשונה מבוגרים שעשויים להנות, להתרגש ולהסתקרן ממקומות חדשים, אצל ילדים מקומות חדשים עלולים לעורר פחד ויוצרים חוסר יציבות.

הדוקטור סוזי קגן הינה יועצת פסיכולוגית בכירה, מובילה את תחום הטיפול במשחק באוניברסיטת בר – אילן, יושבת הראש ומייסדת עמותת עלו"ה – עמותה לטיפול וקידום המשחק בישראל ובעלת קליניקה לטיפול משפחתי וזוגי.

דילוג לתוכן