כיצד מתחילים את שנת הלימודים לצד המסכים

תחל שנה ומסכיה: איך מתחילים את שנת הלימודים לצד המסכים?

הנה החלה לה עוד שנת לימודים (ואפילו התחלנו ללא שביתות ועיכובים…) וכולנו מתרגשים. כבר קנינו את כל המחברות והספרים, כל הבגדים והציוד ללימודים. כבר הכרנו את הגננת/המורה ואפילו כמה חברים והנה הגיע היום הראשון ללימודים!

אחת מתופעות הלוואי החדשות לפתיחת הלימודים היא הצטרפות לאינספור קבוצות וואטסאפ של הורים ותלמידים מהכיתות והגנים של הילדים. כל הורה הופך לחבר בקבוצות רבות ומגוונות המעבירות מידע ועדכונים, תמונות ותגובות על ההתנהלות והילדים. אז זה טוב או רע?

בואו נודה על האמת ונגיד שאין ברירה! כולנו רוצים לדעת מה קורה עם ילדינו היקרים ומה עשו ביום הראשון ללימודים (וגם בימים האחרים…). כולנו רוצים לדעת מה צריך להביא ומה היו השיעורים (האמת שלא בהכרח…), אבל רגע ברצינות: אנחנו צריכים להיות בקבוצה כי זה חשוב אבל אפשר להחליט על תנאים ומגבלות מתאימים.

ראשית עלינו לוודא שאנחנו משתתפים רק בקבוצות שיש לנו תועלת מהשתתפות בהן, כלומר שאנחנו מקבלים מידע רלוונטי על הילדים שהוא חשוב ומהותי. שנית, יש לבקש מחברי הקבוצה לא להעלות תכנים שלא רלוונטיים לכלל המשתתפים כדי למנוע עומס והכבדה על ההורים. שלישית, יש להפריד בין ההורים לילדים ולמסגרת הלימודית ולהמנע מפגיעה בילדים או במערכת החינוך בהתנהלות הקבוצה. כלומר, יש לתת לילדים אחריות מלאה על הלמידה והשיעורים ולא לנהל את הלמידה בקבוצה של ההורים. בנוסף, יש להימנע מלהלין על מורה או גננת ספציפית בפני כל ההורים ולגרום לליבוי היצרים ולפגיעה בעבודת הגורמים החינוכיים.
דבר נוסף וחשוב, ניתן להשתיק את הקבוצות! מותר להחליט על השתקה של הקבוצות כדי שההודעות לא יפריעו בעבודה ובתפקוד השוטף ולהכנס מדי פעם בכדי להתעדכן באירועים (נכון, יהיו לכם פתאום מאה הודעות ווודאי תיבהלו שהפסדתם דברים חשובים, אבל מתרגלים…).
דבר אחרון וחשוב, ניתן וכדאי לבקש להעביר הודעות ארוכות ומורכבות במייל או בדרי התקשרות אחרות כדי למנוע עומס של הודעות וקושי לראות הודעות הכוללות קבצים ותמונות.

אין ספק שקבוצות הוואטסאפ הן דרך לגיטימית ונוחה להיות בקשר מתמיד עם הורי הכיתה/הגן אבל עלינו לדעת להגדיר את מקומן ולעשות שימוש ביתרונות של אמצעי זה אבל לצמצם את החסרונות הנלוות לכך ובעיקר לזכור לא להוריד את האחריות מהילדים. הם אלה שהולכים לכיתה והם אלה שצריכים לדעת מה היו ההודעות ומה היו השיעורים. הקבוצה נועדה לאפשר מענה ושיח בין ההורים אבל לא לנהל את הכיתה ולהחליף את הגננות והמורות!!! כולנו יודעים כמה מורכב לנהל כיתה או גן ילדים ולהתמודד עם 30 ילדים/סרדינים. בואו נעזור לצוות ולילדים להצליח ולא נתכתב בקבוצות ונשים להם מסמרים בגלגלים…

שיהיה לכולנו בהצלחה ושתהיה שנה מוצלחת ופוריה!!!

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת המתמחה ביחסים סביב המסכים. שלי שותפה במרכז “רגעים” ומעבירה הרצאות וסדנאות להורים ולאנשי חינוך ומקצוע לשם שמירה על מקומם כמבוגרים אחראים לצד שיפור היחסים עם דור המסכים.