כלי הרכב בישראל- הגורם המזהם ביותר

דוח איכות האוויר של המשרד להגנת הסביבה: רכבים הם המזהמים המשמעותיים ביותר

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
סביבה עירונית. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Martin-Gloss

דוח איכות אוויר לשנת 2014: כלי התחבורה – הם הגורם המזהם ביותר במרכזי הערים בישראל

דוח איכות אוויר לשנת 2014 של המשרד להגנת הסביבה מציג לראשונה ניטור שנתי של חומרים רעילים ומסרטנים ומפת מפגעי ריח. הדו"ח מבוסס על מדידות בלמעלה מ-100 תחנות ניטור ברחבי הארץ ומצביע על התחבורה כגורם העיקרי לזיהום אוויר במרכזי הערים. ב-14 נקודות דיגום נמצאו ריכוזים גבוהים של חומרים אורגנים נדיפים שהם תוצר של שריפת דלקים בתעשיה ובתחבורה.

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי אמר כי "דרוש שינוי דרמטי בטיפול בזיהום אוויר מתחבורה ומתעשייה בישראל. תוכנית הפעולה במפרץ חיפה היא רק ההתחלה ונוביל לצעדים נחרצים בערים נוספות".
המשרד להגנת הסביבה הציג לראשונה אתמול, תמונת מצב שנתית של איכות האוויר, הכוללת ניטור מספר רב של מזהמי אוויר, בהם חומרים רעילים ומסרטנים.

הדו"ח מבוסס על מדידות בלמעלה מ-100 תחנות לניטור איכות אוויר הפרוסות ברחבי הארץ, וב-14 נקודות דיגום. כמו כן, סוקר הדוח את רשימת מפגעי הריח לשנת 2014, מקורם וסטטוס הטיפול המשרדי בהם.

מן הדו"ח עולה כי ​בתחבורה נמדדה חריגה שנתית של חנקן דו-חמצני הנפלט מכלי רכב סמוך לכל הצירים במרכזי הערים הגדולות. חריגות קיצוניות נמצאו בשכונת שמואל הנביא בירושלים ובמרכז העיר, בתחנות תחבורתיות במטרופולינים הגדולים בחיפה, ירושלים ובגוש דן. בכל נקודות הדיגום נמצאו ריכוזים גבוהים של חומרים אורגנים נדיפים עבור בנזו-א-פירן ופורמאלדהיד שהם תוצר של שריפת דלקים בתעשיה ובתחבורה. באזור התעשייה הצפוני של אשדוד נמדדה חריגה שנתית של עופרת, פי 1.34 מהתקן וקדמיום פי 2.92 מהתקן ונמדדו ריכוזים גבוהים של ניקל וארסן. מדובר במתכות רעילות ומסוכנות ממפעלי מחזור מתכות ומצברים, בית הזיקוק, ומפעל לייצור חומרי הדברה. בשנת 2014 ביצע המשרד להגנת הסביבה 257 בדיקות פתע בארובות מפעלים, אשר כללו 42 מתקנים ב-35 מפעלים. בדיקות הפתע מבוצעות לצורך פיקוח ובדיקה של אמינות תוצאות הבדיקות התקופתיות המבוצעות ע"י המפעלים. בבדיקות נמצאו חריגות ב-8 מפעלים והם נמצאים בהליכי אכיפה ע"י המשרד להגנת הסביבה.

החל משנת 2002 ישנה ירידה קבועה בזיהום האוויר מתעשיה ותחבורה ובכל התחנות נמדדה ירידה בריכוזי חנקו דו חמצני בעקבות שיפור באיכות הדלקים ובהחמרה בתקני הפליטה של כלי רכב.
המשרד להגנת הסביבה מרחיב את הפעולות במאבק לצמצום זיהום האוויר על ידי עידוד ותמריצים למעבר מפעלים לשימוש בגז טבעי, הגברת פיקוח ואכיפה והרחבת הביקורות ובדיקות הפתע במפעלים,הסבת משאיות ואוטובוסים לשימוש בגז טבעי,סבסוד התקנת אמצעים להפחתת פליטות מרכבים כבדים, פרוייקטים לצמצום נסועה ברכבים פרטית ומעבר לתחבורה ציבורים ושימוש באופניים, הרחבת מערך הניטור ורשימת המזהמים הנבדקים והנגשת המידע לציבור

דילוג לתוכן