כל המידע על Cataract

קטרקט הוא מצב אשר מתבטא בעכירות העדשה העינית. תופעה זו מאפיינת מבוגרים והשכיחות שלה עולה עם עליית הגיל. הטיפול בקטרקט מתבצע דרך ניתוח קטרקט בו מוציא המנתח את העדשה העכורה של העין ומחליף אותה בעדשה מלאכותית. העדשה החדשה תישאר לאורך כל משך חיי המטופל.
ניתוח קטרקט נחשב לאחד הניתוחים הפשוטים שאחוזי ההצלחה שלהם גבוהים מאד.

ניתוח לטיפול בקטרקט. צילום: Paul Diaconu Pixabay
ניתוח לטיפול בקטרקט. צילום: Paul Diaconu Pixabay

ההכנות לקראת הניתוח

אל הניתוח יש להגיע כחצי שעה עד שעה לפני הזמן (כשההוראות המדויקות ימסרו מראש על ידי המרפאה).
“ניתוח קטרקט מתבצע בהליך פשוט ובהרדמה מקומית. לפני הניתוח יטפטף המנתח טיפות עיניים על מנת לאלחש את האזור ולגרום להרחבת האישונים. הליך זה לא כואב אך הוא מוביל לטשטוש קל בעין המנותחת ולכן ישנה חשיבות לליווי אדם נוסף לצורך חזרה הביתה” משתף אותנו ד”ר אבי אוחיון, רופא עיניים, מומחה רשתית זגוגית וקטרקט, מנתח רשתית ומנתח קטרקט. ד”ר אוחיון ממשיך ומספר לנו על מהלך הניתוח, הנחיות והתנהלות לאחר הניתוח, חזרה לפעילות וחזרה של הראיה למצב תקין ומזמין אותנו לקרוא מידע נוסף על קטרקט בקישור הבא: drohayon.com/cataract

 

מהלך הניתוח

הניתוח עצמו אורך בין רבע שעה לארבעים דקות ובמהלכו תוסר העדשה העכורה ותוחלף בעדשה מלאכותית קבועה. בסיום הניתוח יש להמתין מעט באזור ההתאוששות עד שיקבע שהמנותח מרגיש בטוב ויכול להשתחרר לביתו.

שחרור מהמרפאה יתבצע בליווי אדם נוסף וכשהמטופל מכסה את העין במגן פלסטיק מיוחד אותו יקבל מהרופא. יש להמשיך להשתמש במגן ביום השחרור ולמשך כשבוע ובעיקר בזמן שינה בלילות הראשונים לאחר הניתוח.

בשעות הראשונות שלאחר הניתוח תיתכן תחושת אי נוחות בעין, כמו חול או תחושת גוף זר בעין וזאת בשל ההליך הניתוחי. הרגשה זו תחלוף תוך יום או יומיים.

ההנחיות והתנהלות לאחר ניתוח קטרקט

תופעות הלוואי של הניתוח מועטות וההצלחה שלו תלוי במידה רבה גם בהקשבה להנחיות ההתאוששות. הקפדה על הוראות השחרור והימנעות מזיהום העין, היא חלק בלתי נפרד מהליך ההחלמה. ההנחיות יינתנו למטופל לפני ולאחר הניתוח ועם זאת יש לזכור כי בכל שאלה, ספק או שאלה, יש לפנות לרופא המנתח.

הרופא ישחרר את המנותח עם הוראות טיפול, מרשם לטיפות עיניים ואופן השימוש בהן. לרוב, יקבל המטופל שני סוגים של טיפות עיניים. את הטיפות האנטיביוטיות יש להזליף למשך כשבוע ואת הטיפות המכילות סטרואידים יש להזליף במשך כחודש (בהתאם להוראות הרופא). יש להקפיד להמתין כ-5 דקות בין שני סוגי הטיפות על מנת להגביר את יעילותן.

בנוסף לשימוש בטיפות עיניים עדיף להימנע בימים הראשונים מחשיפה לשמש ולאור. לכן, יש להרכיב משקפי שמש מחוץ לבית. מעבר לכך שהמשקפיים מסננים את האור הן גם שומרות על העיניים מפני מכה, מזיקים וגורמים שעלולים לעורר גירוי של העין. בתקופה זו יש להימנע משטיפת העין ושפשוף שלה, מחפיפה של הראש, שחייה וכדומה כיוון שאלו עלולים להוביל לזיהום האזור.

 

חזרה לפעילות לאחר הניתוח

כבר ביום הניתוח ניתן לבצע פעולות בסיסיות ולא מאמצות כמו גם צפייה בטלוויזיה. יש לציין כי יהיו מנותחים שירגישו מעט טשטוש, עקצוצים ועייפות. הדבר תקין ויש לתת לגוף מנוחה.

לרוב יתבקש המטופל להימנע מפעילות גופנית אגרסיבית, משחייה וכניסה לבריכה או לים במשך כחודש לאחר הניתוח. ניתן לחזור לעבודה כמספר ימים לאחר הניתוח (תלוי בסביבת העבודה).

 

חזרה של הראיה למצב תקין

כשהניתוח מתבצע על ידי רופאים מומחים מנוסים ומיומנים, התוצאות טובות והמטופל יכול ליהנות מראיה חדה תוך זמן קצר. הראיה עשויה להיות מטושטשת בימים שלאחר הניתוח כאשר הציפייה היא שהטשטוש ייעלם עד שבוע לאחר הניתוח. בשלב זה הצפי הוא לקבל בחזרה את איכות הראיה. במידה והניתוח כולל עדשות פרימיום המיועדות לתיקון הראיה, חדות הראיה תהיה גבוהה יותר מכפי שהייתה לפניו.

יובש עיני עלול לגרום לירידה באיכות הראייה. במידה ויש תחושת יובש בעין לאחר הניתוח ניתן לבחון את השימוש בטיפות עיניים ליובש. כדאי להתייעץ על כך עם הרופא בטרם השימוש. יש להביא בחשבון כי אמנם הניתוח יכול להפחית את הצורך במשקפיים, אך יתכן ותהיה שארית של מספר או של צילינדר. במקרה זה התיקון יתבצע עם משקפיים שיותאמו למצב החדש.

בדיקת אופטומטריסט והתאמת משקפיים לקרוב ורחוק מומלצת רק כחודש וחצי לאחר הניתוח.

 

המאמר מוגש לגולשי פורטל הדוקטור בחסות ובשיתוף: ד”ר אבי אוחיון, רופא עיניים מומחה.