כשליש מאוכלוסיית העולם יאובחנו כחולי סרטן במהלך חייהם

כשליש מאוכלוסיית העולם יאובחנו כחולי סרטן במהלך חייהם

במהלך כנס IATI BIOMED המתקיים השבוע במלון דייויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, אמר מנכ”ל חטיבת ה- Connected Care & Health Informatics בפיליפס, ירון טס (Jeroen Tas), כי על פי הסטטיסטיקה כשליש מאוכלוסיית העולם יאובחנו כחולי סרטן במהלך חייהם, כ-500 מיליון יאובחנו עם מחלות הקשורות בדרכי הנשימה וכ-400 מיליון יאובחנו כסובלים מהשמנת יתר. אלא שמערכות הבריאות אינן ממוקדות מספיק בפציינט עצמו, גישה, אשר פיליפס שמה לה למטרה לשנות.

הדברים נאמרו במסגרת מושב Early Stage Challenges and Opportunities, אותו הנחה אסף ברנע, מנכ”ל סנארה ונצרס- פלטפורמת השקעות הearly stage של טבע ופיליפס. לטענתו של טס בני האדם הם אנשים מורכבים המונעים ממוטיבציות שונות ומצרכים אחרים ובהבדלים האלה יש צורך להתמקד על מנת להתאים את הטיפול באופן אישי לכל פציינט ולאפשר לפציינט שליטה ובחירה באופן בו הוא מקבל את הטיפול. לדוגמא טיפול נמרץ עבור חולה סרטן צעיר אינו בהכרח אותו טיפול הנידרש לחולה מאוד מבוגר. הטכנולוגיות החדשות ממוקדות בפציינט הרבה יותר, והן מאפשרות ניטור ופיקוח אחר מצבו, 24/7 בין אם הוא מאושפז בבית החולים, מחלים בבית, או מנהל שגרת יום רגילה. הוא סיים ואמר כי כל פיתוח טכנולוגי בתחום הרפואה חייב להתחיל בשאלה אחת: מה יקבל מזה המטופל ומה הוא הערך המוסף עבורו. ההתמקדות במטופל היא העיקר.

ד”ר סיאנג יו (Dr. Wei Siang Yu) יזם משותף בקבוצת Borderless Healthcare Group ביקש לשבח במהלך דבריו את הטכנולוגיה הישראלית ואמר שאסיה זקוקה לכל הפיתוחים והחדשנויות שיש לישראל להציע לה, שכן כל מה שחסר באסיה – קיים בישראל.

במסגרת פאנל בנושא הצגת חידושים במדינות מתפתחות הסביר אבינועם ספיר – מנכ”ל טבע ישראל – כי אחת ההחלטות המרכזיות של חברת טבע הייתה להבין קודם את תנאי השוק במדינות המטרה, ובהתאם לכך למצוא פתרונות ודרכים לגשר על הפערים הקיימים. לדברי ספיר יש צורך לזהות קודם את הטכנולוגיה הקיימת ורק לאחר מכן לאתר את הפערים בינה לבין הטכנולוגיה החדשנית שמציעה טבע. מנכ”ל החברה אף הוסיף והדגיש שחברת טבע מכירה במציאות המשתנה והיא מתכוונת לפעול לא רק למכירת מוצרים אלא גם לאספקת שירותים ופתרונות, ובתחום הזה נרשמת בעת הנוכחית השקעה משמעותית.

אריאל איקן, מנכ”ל פיליפס healthcare ישראל, הדגיש שהפיתוח של פלטפורמת ההשקעות המשותפת Sanara Ventures בשיתוף עם חברת טבע, הוא פועל יוצא של ה- DNA של החברה שחרתה על דיגלה את חזון החדשנות בתחום הHEALTHCARE וה- WELLBEING. במסגרת הדיון בשווקים מתפתחים אמר איקן כי בפיליפס זיהו כי בחלק מהמדינות באפריקה ממשלות הגדירו להן למטרה לאתר דרכים להארכת תוחלת החיים ולמציאת פתרונות בתחום הבריאות לילדים מתחת לגיל חמש. במסגרת המענה הזה פועלת החברה לפי מודל CLC (COMMUNITY LIFE CENTERS) שהוא רלוונטי למדינות באפריקה שבהן אין אמצעים מתאימים. למקומות אלה הכניסה החברה טכנולוגיות של אנרגיה סולארית, טיהור מים וסניטציה, וזאת כדי לשפר את תנאי השטח ולאפשר לאוכלוסייה המקומית להתמודד עם זיהומים ומחלות אפשריות. חברים נוספים בפאנל ציינו כי הפערים התרבותיים הם שמדגישים את החשיבות הרבה בגיוס עובדים מקומיים, שיעזרו לחברה לגשר על הפערים ולספק מענה ראוי לאוכלוסייה המקומית.

עוד הועלו במהלך הכנס טענות ביחס למצבה של מערכת הבריאות בישראל. בתגובה לטענות התקשורת לפיה זהו נס שמערכת הבריאות עובדת, על מערכת הבריאות להביט קדימה ולא לאבד קשר עם ההווה. לאף רופא ואחות אין את הסמכות החופשית לעשות כל מה שהם חושבים ורואים לנכון, אבל עם הזדקנות האוכלוסייה ועם השינויים הבריאותיים אי אפשר להמשיך מבלי לשנות שום דבר. אפשר גם לקוות שהפיתוחים החדשים יעזרו לנו לזהות מצבים ומחלות בשלב מוקדם, ולא לגלות על מצבו של הקשיש בשלב מאוחר כאשר הטיפול הוא משני בלבד. חשוב להציע התערבות בשלב מוקדם יותר.

לסיום הוסיף איתמר עופר, מנהל המרכז הרפואי בהרצליה, ישנן הערכות לפיהן בתי החולים אמורים להצטמצם לאורך זמן, אבל בישראל נראה שהמגמה שונה ובתי החולים מתרחבים. טיפול נמרץ, אונקולוגיה וכיו”ב, הם חשובים וממשיכים להתפתח. עם זאת, יש צורך בחלופה. תחום הבריאות צריך להיות מנוהל, והממשלה צריכה לנהל את התחום, לתת תמריצים ולפעול להשגת מטרות ויעדים מוגדרים. בית החולים הביתי שעליו “חולמים” לא יכול להתקיים, יש צורך במחקר ובפונקציות שרק בית החולים הקלאסי יכול לספק. הוא סיכם ואמר שפיתוחים טכנולוגיים הם חשובים ויעילים כאשר הם מציעים חלופה שעלותה נמוכה יותר מהעלויות הקיימות, ומכאן שבתי חולים ביתיים נתפסים כזולים יותר לעומת עלויות האשפוז בבתי החולים הקלאסיים, למשל.

כנס IATI BIOMED, אחד מהאירועים המובילים בעולם בתחום הביומד והאירוע הגדול של תעשיית מדעי החיים הישראלית, נערך זו השנה ה-15, בין התאריכים 24 – 26 במאי, 2016. האירוע, שמיצב את עצמו במשך השנים כמקום המפגש העיקרי לאנשי מקצוע מתחום הבריאות מישראל ולרבים מן העולם, כולל כנס שדן בנושאים הבוערים ביותר בתחום בהשתתפות דוברים בכירים ביותר: הבטחת הטיפולים האימונו-אונקולוגים ; תפקיד הרובוטים במערכת הבריאות ; הפרעות נוירולוגיות ; אבחנות וטיפולים מותאמים אישית, רפואה מכוונת ושימוש בסמנים ביולוגיים ; חידושים בטיפול מחלות לב ; טכנולוגיות רפואיות והעברתן מאקדמיה לתעשייה ; טכנולוגית מידע בתחום הבריאות ושימוש בכלים דיגיטליים ברפואה (Health IT); “הילדים החדשים בבלוק”: מיקרוביום, עריכה ותרפייה של גנים ; אתגרים והזדמנויות בשלבים מוקדמים של חברות מדעי החיים.

לצד הכנס מתקיימת תערוכה של חברות מהתעשייה ומתחם ייחודי בו יציגו חברות סטארט אפ ישראליות את הפיתוחים האחרונים והחדשניים ביותר בתעשיית מדעי החיים.

תכנית הכנס: http://kenes-exhibitions.com/biomed2016/conference/preliminary-program/

לינק לאתר הכנס: http://kenes-exhibitions.com/biomed2016/