להמנע מקעקועי חינה שחורה

משרד הבריאות מזהיר להמנע מקעקועי חינה שחורה בעקבות אלרגיות ותופעות לוואי חריפות

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורבריאות ויופי
התעטשות. סימפטום של הצטננות.מקור: ויקיפדיה. צילום: באדיבות הספרייה הלאומית הרפואית האמריקאית. US Health Image library

משרד הבריאות מזהיר: יש להמנע מקעקועי חינה שחורה בגלל סכנה לתופעות לוואי מזיקות

לנוכח השימוש המתגבר בקעקועי חינה המכילים כימיקלים מעוררי אלרגיה נוספים, והדיווחים על תגובות אלרגיות לאחר שימוש בחינה זו, מזהיר משרד הבריאות את הציבור מפני הסכנות הכרוכות בקעקועים הכוללים חומר זה וממליץ להמנע משימוש בו על מנת להמנע מתגובות בריאותיות מזיקות. 

חינה היא צבע חום-אדמדם שמופק מעלים של צמח החינה Lawsonia inermis. חינה מצויה בשימוש רחב היקף במדינות אסיה והמזרח התיכון בתכשירים קוסמטיים. השימוש בחינה ללא תוספים נחשב בטוח ותגובות אלרגיות לחינה הן נדירות במיוחד. יחד עם זאת, מאחר ובקעקועים זמניים מעוניינים היצרנים לגרום לפיגמנט להשאר בעור יותר זמן, מוסיפים רכיבים נוספים כמו החומר המוסיף לחינה צבע שחור ומכונה פרה-פנלינדיאמיה או PPD. . הבעיה בהוספת חומר זה היא שהחומר ידוע כאלרגן תעשייתי שכיח. ולכן קעקועי חינה שחורים שמכילים אותו גוררים תגובות אלרגיות חריפות.

מהודעת משרד הבריאות עולה כי שימוש בחינה שחורה שכוללת חינה + PPD הינה אסורה בישראל בשל השפעתה המזיקה ואזהרות משימוש בה מופיעות גם על תווית המוצר.
השימוש בחינה כאמור עלול לעורר תגובות עוריות של אלרגיה וביניהם אדמומיות, גירוד, נפיחות , שלפוחיות שמתפתחות בעור אחרי כמה שהוכנס החומר לעור בקיעקוע. קעקועים מעין אלה מוצעים בירידים, פסטיבלים ודוכני מכירה ויש לנהוג זהירות בקעקועים אלה. תגובות אלרגיות מעין אלה אותרו בישראל ובמדינות נוספות והן עלולות לגרור נזקים אסתטיים ארוכי טווח כמו צלקות בעור.
במידה שמתפתחת תגובה אלרגית או תגובה חריגה אחרת, לאחר קעקוע מעין זה, מומלץ לפנות באופן מיידי לקבלת טיפול רפואי.

דילוג לתוכן