להפעיל את תאי הדם הלבנים נגד סרטן

האם התאים הלבנים שגורמים לנו לאלרגיות יסייעו כנגד סרטן המעי הגס?

כיצד ניתן להפעיל  תאי דם לבנים המצויים במערכת החיסונית שלנו ואינם פעילים בצורה שמועילה לנו אלא מזיקים בתגובה אלרגית ? תשובה מפתיעה מגיעה ממדענים מאוניברסיטת תל אביב אשר גילו במחקר ייחודי שתאי אאוזינופילים, שהינם תאי דם לבנים של מערכת החיסון, יכולים  להשמיד תאים ממאירים של סרטן המעי הגס – אחד מהסוגי הסרטן השכיחים והקטלניים. המדענים סבורים שהתגלית הזו עשויה לסייע לפיתוח טיפול במחלה.

מלחמה באלרגיה

“אאוזינופילים הם תאי דם לבנים של מערכת החיסון, שמפרישים חלבוני הרס חזקים” מציין הפרופסור מוניץ מאוניברסיטת תל אביב, שבמעבדתו נערך המחקר פורץ הדרך “תפקידם באבולוציה הוא להילחם בטפילים. אולם בעולם המערבי המודרני, כשההיגיינה רבה והטפילים מעטים, הם הופכים תכופות לגורם שלילי, שמחולל אלרגיות ואסתמה” .

פרופ’ מוניץ וצוותו ביקשו להפנות את כוחות-העל של האאוזינופילים הקטלניים למטרות טובות. כך שבמקום ההרס שהם זורעים מופנה כלפי הגוף, הוא יופעל כנגד תאים סרטניים. לכן ביקשו החוקרים “לבחון את הקשר שלהם לסרטן – היבט שכמעט ולא נחקר עד היום”. המחקר בוצע על ידי הדוקטורנטית הדר רייכמן ממעבדתו של פרופ’ מוניץ, בשיתוף עם מחלקת הגסטרו בבית החולים איכילוב.

האאוזינופילים מצויים במיוחד ברקמות ריריות בגוף הבאות במגע עם העולם החיצון, כמו מערכת הנשימה, מערכת העיכול ומערכות השתן והמין. הכמות הגדולה ביותר שלהם היא במערכת העיכול, ולכן החליטו המדענים להתרכז בסרטן המעי הגס.

בשלב הראשון של מחקרם נטלו המדענים דגימות מגידולים של 275 חולים, ובחנו האם יש קשר בין מספר האאוזינופילים בגידול לבין דרגת החומרה של המחלה. אז החוקרים מצאו שככל שיש בגידול יותר אאוזינופילים, כך פוחתת חומרת המחלה.

“על מנת לברר אם משמעות הדבר היא שהאאוזינופילים נלחמים ופוגעים בסרטן, חקרנו מודלים שונים של סרטן המעי הגס בעכברים”. מסביר פרופסור מוניץ “מצאנו שהסביבה הסרטנית מזמינה אליה את התאים הללו, והם מסוגלים להסתנן לגידולים ולחיות בתוכם במשך זמן רב. גילינו גם שעכברים שהונדסו כך שאין להם כלל אאוזינופילים, פיתחו מספר גדול בהרבה של גידולים מעכברים בעלי אאוזינופילים, ומתו תוך זמן קצר יותר ולהיפך. מסקנתנו מהניסוי הייתה שלאאוזינופילים יש תפקיד בבלימת התקדמותו של סרטן המעי הגס”.

יכולת חיסול תאי סרטן 
לאחר מכן לקחו החוקרים אאוזינופילים מבני אדם ומעכברים והכניסו אותם למבחנות עם דגימות של תאים סרטניים. בשלב זה התברר שהנחת המחקר הייתה נכונה – האאוזינופילים אכן הצליחו להשמיד את תאי הסרטן. המדענים גילו עוד משהו מעניין – שניתן לזהות אאוזינופילים שנלקחו מגידולים סרטניים בעזרת חתימה גנטית ייחודית, שמעידה על פעילות מוגברת.

הפרופסור מוניץ מציין שהדבר ככל הנראה מעיד על כך שהאאוזינופילים שבגידול “מגיבים לחומרים הנמצאים בסביבתם, ואלו גורמים להם להפריש כמות גדולה במיוחד של חלבונים המסוגלים להרוג תאי סרטן. באנליזה מדוקדקת של האאוזינופילים גילינו שהם מגיבים במיוחד לחלבון בשם אינטרפרון גמא, והסקנו שהוא כנראה האחראי להגברת פעילותם. ואכן, הוספת אינטרפרון גמא למבחנות העצימה מאוד את פעילות ההרג של האאוזינופילים אל מול התאים הסרטניים”.

הסבה מקצועית
בכל שנה מעל 3000 חולי סרטן המעי הגס מתגלים. החוקרים מקווים שתגלית זו תסייע לפיתוח טיפול. המדענים סבורים כי זהו גילוי של יעד חדש לטיפולי אימונותרפיה לחולי סרטן בעזרת האאוזינופילים. ומקווים שמחקרם יסייע לפיתוח תרופות במספר גישות שונות: פיתוח חומרים שיגייסו יותר אאוזינופילים אל סביבת הגידול, חומרים שיגבירו את פעילותם של האאוזינופילים שכבר נמצאים בסביבת הגידול, וכן טיפולים משולבים שיחברו בין אאוזינופילים לתאי T, ובכך יחזקו את יעילות הטיפול. .

החוקרים עדיין נציבים בפני שאלות חשובות לפני פיתוחו של טיפול למשל האם אאוזינופילים מסוגלים גם להרוג סוגי סרטן שונים? מה מאפיין את החולים שיש להם אאוזינופילים בגידול לעומת חולים שאין להם? האם ניתן לרתום את האאוזינופילים על מנת להילחם בגידולים כאסטרטגיה טיפולית?.

המחקר על הפעילות הרב מימדית של תאי הדם הלבנים, שאותה גילו החוקרים מאוניברסיטת תל אביב ראה אור בכתב העת Cancer Immunology Research.

פרופ’ מוניץ אומר כי “בעתיד אנחנו נראה שיטות מגוונות, בהן ריצוף גנטי, איפיון המיקרוביום ועוד לפילוח אוכלוסיות של חולים, אשר יאפשר לרופאים להתאים תרופות באופן פרטני. בנוסף, אני מעריך כי בעתיד יהיו טכנולוגיות אשר יאפשרו זיהוי מוקדם של מחלות ומניעתן מבעוד מועד על ידי סריקה של סמנים ביולוגיים שונים. אני סבור כי יושקעו מאמצים ב״חינוך״ הציבור והרופאים לנצל טכנולוגיות שכבר קיימות על מנת לזהות מחלות בשלב מוקדם יותר או חינוך לאורח חיים בריא יותר”. ומסכם בתקווה אופטימית :”החלום שלי הוא שנצליח לפתח טיפול לחולי סרטן שמבוסס על גיוסם של אאוזינופילים לסביבה הסרטנית וניצול היכולות שלהם להרוג תאי סרטניים,”