להקים סוכנות סיוע חוץ לאסונות במדינות זרות

“ישראל צריכה לחשוב על הקמת סוכנות מסודרת לסיוע חוץ במקרים של אסונות במדינות אחרות”

האם מדינת ישראל, צריכה להקצות משאבים בכדי להסדיר את נושא הסיוע למדינות זרות, ככלי לשיפור תדמיתי ? לדברי מנכ”ל משרד החוץ בכנס באוניברסיטת חיפה לציון 3 שנים לאסון פוקושימה:”ישראל צריכה לחשוב על הקמת סוכנות מסודרת לסיוע חוץ במקרים של אסונות במדינות אחרות. אין לי ספק שזה אחד הכלים החשובים שהמדינה צריכה לייצא כדי לשנות את התדמית שלה בעולם”, כך אמר מנכ”ל משרד החוץ, ניסים בן שטרית, בכנס שנערך באוניברסיטת חיפה לציון שלוש שנים לאסון פוקושימה.

בן שטרית, שהיה שגריר ישראל ביפן בתקופת האסון בפוקושימה, הדגיש בדבריו כי המניע העיקרי לשליחת משלחות סיוע הוא הרצון לסייע, והמטרה שלשמן הן נשלחות הן לא על מנת לשפר את תדמיתה של ישראל, אולם הוא התייחס בכל זאת לעובדה שהסיוע שמגישה מדינת ישראל אינו זוכה להכרה מחוץ לגבולותיה של אותה מדינה ולמעשה לא משפיע על תדמיתה של ישראל בעולם. לטענתו, אילו היו מצרפים אליהם צוות יחסי ציבור ודוברות היה ניתן למנף את התדמית החיובית שנוצרת לישראל בתוך אותה מדינה לשאר העולם.

לדבריו, ההשפעה שהמשלחת הישראלית יצרה בביקור של שבועיים ביפן ממשיך להדהד עד היום. שגריר יפן בישראל, מר הידאו סאטו, שהשתתף גם הוא באירוע, חיזק את דבריו של מנכ”ל משרד החוץ והודה לממשלת ישראל על הסיוע שהעניקה לארצו. הוא אף ציין שהסיוע ושיתוף הפעולה נמשכים גם בימים אלה באמצעות משלחות שמגיעות מישראל ומטפלות בילדים הסובלים מפוסט טראומה בעקבות האסון. לדברי השגריר, הנזק כתוצאה מרעידת האדמה נאמד ע”י הבנק העולמי בכ-235 מיליארד דולר וזהו אסון הטבע היקר ביותר בהיסטוריה. עוד הוא הוסיף כי עבודות השיקום נמצאות בשלבים מתקדמים ביותר אך עדין 270,000 תושבים אינם יכולים לשוב לבתיהם.

לדברי בן שטרית, בית החולים שהוקם ביפן ממשיך לתפקד עד היום, ועדיין מושתת על ציוד של צה”ל. בנוסף, תעשייה ישראלית התגייסה לסייע לשקם את האזור על ידי הקמת מפעלים המספקים מקומות עבודה וסיוע חקלאי המאפשר לגדל מוצרים חקלאיים במנותק מהקרקע המזוהמת.