לחץ בעבודה גורם סיכון למחלות לב

חוקרים: לחץ בעבודה גוררת סיכון מוגבר לבעיות לב


לחץ נפשי ידוע כגורם סיכון משמעותי לבעיות לב. לחץ נפשי על רקע פסיכו- סוציאלי הידוע כלחץ בעבודה נמצא באופן לא עקבי במחקרים כגורם למחלות לב של העורקים הכליליים. לפיכך ביקשו החוקרים במחקר זה במדגם רחב היקף לבחון את השפעת הלחץ הנפשי במקום עבודה על בריאות הלב.

עבודה משרדית. מקור: ויקיפדיה ברשיון PD. באדיבות סוכנות FEMA. צילום: Michael-Rieger
עבודה משרדית. מקור: ויקיפדיה ברשיון PD. באדיבות סוכנות FEMA. צילום: Michael-Rieger

לשם כך בחנו החוקרים נתונים מ13 מדגמים אירופאיים מהשנים 1985 ועד 2006 בהם השתתפו קרוב למאתיים אלף גברים ונשים ללא מחלות לב שהיו מועסקים בעת תחילת המחקר. החוקרים בחנו נתונים שונים ובהם כאלה שתיארו את מידת הלחץ בעבודה שחוו הנבדקים, טרם התרחשות אירוע לב בקרב הנבדקים והנבדקות במדגם.

מן הממצאים עלה כי מעל 30,000 מהעובדים מתוך מעל 197,000 דיווחו על לחץ בעבודה. מכלל 1.49 מליון שנות אדם תעדו החוקרים 2358 מקרים של מחלות לב. לאחר התאמות, היה הסיכון שמצאו החוקרים בקרב אנשים שחוו לחץ בעבודה לחוות אירע לב – מחלות לב של העורקים הכליליים פי 1.23 גדול יותר מזה של אנשים ללא לחץ בעבודה. כלומר 23% יותר סיכון למחלות לב.

החוקרים מסבירים כי הממצאים מצביעים על כך שלחץ נפשי מהווה גורם סיכון הקשור למחלות לב ולכן חשוב כי במקומות עבודה יפעלו המעסיקים ליצירת סביבת עבודה נוחה וטובה יותר עבור העובד לשמירה על בריאותו ושלמות הארגון.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת היוקרתי THE LANCET. המחקר נערך על ידי חוקרים רבים מהיוניברסטי קולג’ בלונדון, מאוניברסיטת הלסינקי בפינלנד, אוניברסיטת אדינבורו באנגליה, מכון קרולינסקה ואוניברסיטת גונקופינג ואונ’ שטוקהולם בשוודיה, המכון הלאומי לסביבה תעסוקתית בדנמרק, אונ’ דיסלדורף, אוניברסיטת טורקו בפינלנד, מכונים בגרמניה, בלגיה, ודנמרק וגופי מחקר שונים נוספים.