לחץ בעבודה: עובדים שותקים וסובלים

ממצאי מחקר חדש מצביעים על כך שמרבית העובדים בוחרים שלא להתעמת עם מנהל פוגעני וסובלים

שי לביא

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהחינוך, חברה, משפט
ניהול ומנהיגות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום:Gfaulkner

ברוב המקרים עובדים יעדיפו הימנעות ממנהל פוגעני ולא להתמודד ישירות עימו וכך סובלים מלחץ נפשי רב גובר

כיצד אתם נוהגים להתמודד עם התנהגויות של המנהל שלכם שנוקט בגסות רוח, משקר, לועז, או חודר לפרטיותיותכם ? אם גם אתם מעדיפים לשתוק ולא להתמודד עם המנהל באופן ישיר, אתם לא לבד ! מחקר חדש שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת חיפה מעלה כי רוב העובדים אינם נוקטים בעימות ישיר עם המנהל בעבודתם, לנוכח התנהגויות פוגענויות מעין אלו. יחד עם זאת בגלל העדר ההתמודדות הישירה עם המנהל, מדווחים עובדים אלה, על לחץ נפשי ומתח רגשי גדול יותר.
ממצאי המחקר עולה כי רוב הנבדקים במחקר שתארו את ההתנהגות של המנהל שלהם כפוגענית- בהתנהגויות כמו לעג, חדירה לפרטיות, גסות רוח ואמירת דברי שקר, דיווחו כי הם אינם מתמודדים עם ההתנהגויות הפוגעניות הללו באופן ישיר אלא מעדיפים דרכים עקיפות. לכן, ככל הנראה, הללו גם חווים יותר לחץ נפשי ומתח רגשי. 

על פי החוקרים רבו הנבדקים נוקטים באסטרטגיה זו למרות ששיחה ישירה מעין זו הינה הדרך המיטבית לשיפור המצב הרגשי והפחתת הלחץ הנפשי של העובד מהבעיה.
המחקר אשר נערך על ידי פרופ' יגיל והפרופסורית חסידה בן-צור וענבל תמיר מאונ' חיפה פורסם בכתב העת בנושאי ניהול לחץ International Journal of Stress Management.

בעבר העלו מחקרים כי ניהול פוגעני מפחית את תפוקת העובד ואת איכות התקשורת וההרמוניה הפנים ארגונית ובמחקר זה ביקשו החוקרים לבחון איך מתמודד העובד הפגוע עם המצב וכיצד משפיעה ההתמודדות השונה של העובד על רגשותיו.
במחקר השתתפו 300 עובדים שציינו את התדירות של התנהגויות פוגעניות של המנהל הממונה ואז השיבו באיזו דרך הם בוחרים על מנת להתמודד עם המנהל:
-הצפת הנושא באמצעות שיחה ישירה
-נקיטת אסטרטגיית חנופה לבוס הפוגע
-חיפוש תמיכה אצל אחרים
-"מסגור המצב מחדש" והגדרתו באופן שונה עבור עצמם כך שב"סיפור החדש" המצב אינו כה נורא.
-הימנעות מיצירת קשר עם המנהל הפוגע.

מהממצאים עלה כי רוב העובדים בחרו בניסיון הימנעות מוחלטת מהמנהל הפוגע כדרך ההתמודדות השכיחה ביותר וכן בטכניקת התמודדות של פנייה לקבל סיוע מאחרים.
פנייה ישירה להתמודדות עם המנהל הפוגעני הייתה ההתנהגות הנדירה ביותר.

יחד עם זאת מן הממצאים עלה כי נקיטה בההתנהגויות המקובלות יותר של הימנעות או פנייה לאחרים לסיוע גרמו לרגשות שליליים אצל העובדים (מתח נפשי) בהשוואה לתחושה החיובית שחשו העובדים שהתמודדו עם המנהלים באופן ישיר
"זה טבעי שעובדים ירצו להתרחק כמה שרק אפשר ממנהל פוגעני" מציינת הפרופסורית יגיל, אולם "התמודדות מעין זו רק מעצימה את המתח הנפשי בו מצויים העובדים, ככל הנראה משום שהדבר מתקשר אצל העובדים עם תחושות חולשה ומנציח את הפחד שלהם מפני המנהל הפוגעני".

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן