לחץ דם, סוכר וטריגליצרידים וסיכון לסרטן

חוקרים: סוכר, טריגליצרידים ועודף לחץ דם קשורים לסיכון מוגבר לסרטן העור ומלנומה

כיצד קשור יתר לחץ דם לסרטן העור? מה הקשר בין עודף סוכר וטריגליצרידים בדם למלנומה ? ממצאי מחקר חדש שפורסם לאחרונה מעלה כי קיים קשר בין גורמי סיכון מטבוליים כמו עודף לחץ דם, רמות סוכר – גלוקוזה בדם ורמות טריגליצרידים לבין סיכון ללקות בסרטן העור ומלנומה.

חלוקת תאי סרטן. מקור: ויקיפדיה. אילוסטרציה: באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לרפואה NIH
חלוקת תאי סרטן. מקור: ויקיפדיה. אילוסטרציה: באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לרפואה NIH

לשם בחינת קשר זה בחנו החוקרים במהלך 12 שנים ממצאים ממדגם בן 1728 גברים ונשים מתוכם כ-40% נשים באשר לשיעור התמותה והתחלואה בסרטן עור מלנומה ממאיר   malignant melanoma וסרטן עור שאינו מלנומתי nonmelanoma skin cancer (NMSC)..

ממצאי המחקר העלו כי עלייה של יחידה מתוקננת בסולם Z בלחץ דם של המשתתפים הייתה קשורה לעלייה בסיכון (הן בגברים והן של נשים) ב17% ללקות בסרטן עור מלנומה ממאיר. וכן הגביר את הסיכון למוות בעקבות סרטן עור מלנומתי זה בקרב נשים ב239%.

עוד מצאו החוקרים כי בקרב גברים שסבלו מBMI גבוה היה סיכון מוגבר לסרטן העור. החוקרים מצאו גם כי בנשים שסבלו מסוכר מעל הנורמה בדם היה גם כן סיכון מוגבר ללקות בסרטן עור שאינו מלנומתי P-trend 0•02 וכן גם בנשים שסבלו מריכוז גבוה של טריגליצרידים בדם P-trend 0•09.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology על ידי חוקרים מהמכון האפידמיולוגי באוניברסיטת אולם בגרמניה, מכון ברגנז באוסטריה, חוקרים מאוניברסיטת ברגן בנורווגיה, מאונ’ לונד בשוודיה, אונ’ אינסברוק באוסטריה ומכונים נוספים.