לחץ נפשי בינוני וגבוה מגביר סיכוי תמותה

אנשים הסובלים משלושה אירועי חיים מלחצים ויותר מצויים בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
רגשות. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. מאת: Mister digit

ממצאי מחקר חדש מצביעים על כך שאנשים הסובלים מסיכון מתון או גבוה מצויים בסיכון מוגבר של 50% לתמותה מוקדמת.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת בנושא הזדקנות Journal of Aging Research על ידי חוקרים מאוניברסיטת אורגון בארה"ב מצביע על קשר ישיר בין גורמי לחץ מתמשכים שאותם אנשים חווים במהלך חייהם לסיכון מוגבר למוות.

המחקר נערך בין השנים 1985 ל2003 בקרב גברים שדיווחו בתחילתו על בריאות טובה , שהיו בגיל העמידה, מועסקים בני מעמד הביניים. החוקרים מסבירים כי מדובר במחקר ראשון בו לא נבחנו גורמי לחץ נקודתיים אלא נעשה תיעוד דפוסי לחץ במשך מספר שנים באשר לגורמי לחץ כמו אישפוז של קרוב משפחה מדרגה ראשונה כמו הורה או של בן זוג או גירושים. 

החוקרים בחנו שלוש קבוצות של נבדקים שנבדלו זו מזו במידת הלחץ הנפשי שחוו חברי כל קבוצה בממוצע במהלך אותה תקופה:

  1. הנבדקים שסווגו בקבוצה הראשונה היו כאלה שחוו עד שני אירועי חיים מעוררי לחץ במהלך התקופה בממוצע (הוגדרו כקבוצה של לחץ נפשי בתכיפות נמוכה).
  2. הנבדקים שסווגו בקבוצה של לחץ נפשי מתון- בינוני היו כאלה שחוו שלושה אירועים מעוררי לחץ בממוצע במהלך תקופה זו.
  3. הנבדקים שסווגו בקבוצה השלישית היו כאלה שחוו לחץ נפשי בתדירות הגבוה ביותר של שישה אירועים מעוררי לחץ במהלך התקופה.

מן הממצאים עלה כי שתי הקבוצות של הנבדקים שחוו תדירות לחץ מתונה ותדירות סטרס גבוהה ביותר היו בסיכון של פי 1.5 למוות מוקדם. הממצאים העלו כי הנבדקים בקבוצה השניה שחוו בחייהם לחץ נפשי בינוני לא נבדלו בשיעורי התמותה מהנבדקים בקבוצה שחוו תדירות רבה יותר של לחץ נפשי, מה שמצביע ככל הנראה על כך שתדירות חוויות לחץ נפשי רבות שמעל לשלושה אירועים בממוצע גורמות להשפעות שליליות שהגוף מתקשה להתמודד איתן ביעילות , בין אם מדובר בשישיה אירועים בממוצע או בארבעה.

ככלל, החוקרים מצאו רק מספר גורמים מגינים מפני נזקי הלחץ והצביעו על כך שאנשים נשואים לא מעשנים שדיווחו על בריאות טובה ושתיית אלכוהול מתונה (לדוגמה צריכה מתונה של יין התורמת לבריאות על פי מחקרים שונים).

דילוג לתוכן