לחץ נפשי וסיכון למוות מוקדם

מחקר חדש מעלה כי לחץ פסיכולוגי קשור לסיכון מוגבר למוות מוקדם

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהמחלות לב
פסיכולוגיה. איור: הדוקטור- פורטל בריאות ורפואה

חוקרים: לחץ פסיכולוגי מגביר סיכון לתחלואה ומוות מוקדם

מה הקשר שבין לחץ פסיכולוגי נפשי לבין סיכון למוות? כיצד מושפע הסיכון למוות בעקבות מחלת הסרטן מלחץ נפשי ומה ההבדל בין טיב קשר זה לקשר בין לחץ נפשי מוגבר וסיכון למחלות לב קרדיו-וסקולריות ?

במחקרם ביקשו החוקרים לבחון סוגיות אלה ולבדוק כיצד מושפע הסיכון למוות מוקדם ממחלות כמו סרטן ומחלת לב מלחץ נפשי ברמות שונות – החל מלחץ נפשי מועט ברמות תת-קליניות ועד לחץ נפשי רב.

לשם כך בחנו החוקרים 10 מדגמים נרחבים שהכילו מעל 68,000 אנשים מהאוכלוסיה הכללית בני 35 ויותר ללא מחלות לב או סרטן החיים במשקי בית באנגליה. הנתונים העלו כי במהלך מעל 8 שנים של מעקב (חציון של 8.2 שנים) ארעו מעל 8300 מקרי מוות בכלל מהם מעל 3300 מקרי מוות בעקבות מחלות לב ומעל 2500 מקרי מוות ממחלת סרטן.
ניתוח הממצאים העלה כי בכל רמות הלחץ הפסיכולוגי- מהקל ועד הלחץ הנפשי החזק ביותר עליו דיווחו משתתפים, ניכר קשר חיובי ישיר משמעותי בין מידת הלחץ שחווה הנבדקים לסיכון שלהם למוות בכלל, ובהפרט למוות ממחלות קרדיו וסקולריות. הסיכון המוגבר למוות בכלל בעקבות לחץ נפשי השתרע בין 20% סיכון מוגבר לבין 126% סיכון ברמות הלחץ הנפשי הגבוהות. עוד מצאו החוקרים כי הקשר נותר גם לאחר ניכוי גורמים נוספים.
החוקרים מצאו כי הקשר בין לחץ למוות מסרטן נמצא ברמות הגבוהות של הלחץ הנפשי ולא ברמות הנמוכות והבינוניות של הלחץ כפי שנמצא בסיכון למוות בכלל.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת המדעי BMJ British Medical Journal. המחקר נערך על ידי חוקרים במכון מחקר הדמנציה של סקוטלנד, בבית החולים מוריי בפרת', אנגליה, במכון האלצהיימר באוניברסיטת אדינבורו, באנגליה, המכון לאפידמיולוגיה של ההזדקנות באוניברסיטת אדינבורו, ובמחלקה לבריאות הציבור בלונדון יוניברסיטי קולג' באנגליה.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן