לידה מוקדמת וסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2

מחקר חדש מצביע על קשר בין לידה מוקדמת וסיכון לסוכרת מסוג 2 בתינוקות

נשים רבות בהריון אינן מייחסות חשיבות לאבחון הסיכון ללידה מוקדמת ולמניעתו. הקשר בין משקל גוף נמוך של היילוד וסוכרת מסוג 2 הוכח במחקרים זה מכבר. מטרת מחקר זה שפורסם בכתב העת בנושא סוכרת Diabetes Care הייתה לבדוק האם קיים קשר בין לידה מוקדמת לבין סיכון למחלת סוכרת מסוג 2.

הריון. מקור: ויקיפדיה ברישיון. מאת Petercantfail
הריון. מקור: ויקיפדיה ברישיון. מאת Petercantfail

לשם כך בחנו החוקרים נתונים של 13,345 גברים ונשים שנולדו בין השנים 1934 לשנים 1944. מתוכם בחרו החוקרים 12,813 נבדקים עם מידע רקע בנושא משך ההריון של אימותיהן, מידע שהחוקרים קישרו עם נתונים אודות שימוש בתרופות נגד סוכרת.

ממצאי החוקרים העלו כי לנבדקים  שנולדו בלידה מוקדמת לפני השבוע ה-35- כלומר נולדו כפגים עד החודש השמיני, היה סיכון מוגבר גבוה ב-68% לחלות בסוכרת מסוג 2 , בהשוואה לאנשים שנולדו כתינוקות בלידה רגילה.

יתר על כן, לאחר שערכו החוקרים התאמות וניכו את השפעתו המשתנה של מקל התינוק בלידה, עדיין נמצא כי הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2 הייתה גדול ב-59% בהשוואה לתינוקות שנולדו בלידה רגילה. כלומר גם תינוקות שנולדו במשקל רגיל, אך בלידה מוקדמת היו בעלי סיכון מוגבר מאד לחלוות בסוכרת מסוג 2.

החוקרים סיכמו את מחקרם בהדגישם כי לידה מוקדמת שלפני השבוע ה-35 לתחילת ההריון נמצאה כקשורה באופן מובהק במישרין לסיכון מוגבר לחלות במחלת סוכרת מסוג 2, גם ללא קשר להתפתחות מואטת של תינוקות ( שנולדו במשקל גוף נמוך).

מחקרים קודמים העלו ממצאים באשר להשפעות השליליות של לידה מוקדמת על בריאות התינוק והאם.

כך לדוגמה מחקרים קודמים מציינים את הגורמים הבאים שנמצאו כקשורים לסיכון מופחת ללידה מוקדמת, גורמים שניתן לשלוט בהם באופן חלקי ומלא ולהפחית את הסיכון:

1. אחת הדרכים המיטביות להפחתת הסיכון ללידה מוקדמת היא להפסיק לעשן. עישון מגביר את הסיכון לנזקים ומומים בעבור ובין השאר מגביר את הסיכון ללידה מוקדמת.

2. האמא לעתיד נדרשת לשמור על תפריט תזונתי מאוזן ובריא ללא שינויים דרמטיים במשקל.

3. מחקרים מצביעים על סיכון מוגבר ללידה מוקדמת בקרב אימהות שיולדות בהפרש קטן בין הלידות –כלומר בהפרש שמתחת ל16-20 חודשים בין הלידות.

4. האם לעתיד נדרשת להקפיד על כושר גופני ולהמנע מתפריט תזונתי שבאופן שיצמצם ככל האפשר תחלואה של האם בסוכרת, בעיות לב ועודף לחץ דם.

5. ניתן להעזר באבחון וטיפול של  אימהות המצויות בסיכון ללידה מוקדמת- טיפולים הורמונאליים, בדיקות כגון אולטרסאונד  ועוד.

ממצאי מחקר זה מדגישים את הצורך של אימהות להתמקד בשינוי הרגלים שעשויים להפחית באופן משמעותי את הסיכון ללידה מוקדמת.