לידת בית מסוכנת פי 3 מלידה בבית חולים

מדענים ישראלים מצאו כי ללדת בבית מעלה את הסיכונים פי שלושה בהשוואה ללידה בבית חולים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

לידה ואחרי לידהלקראת הריון
בדיקת אולטרסאונד לבחינת התפתחות העובר בהריון. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Nevit Dilmen

מדענים ישראלים: לידת בית מסוכנת פי שלושה מלידה בבית חולים

רבות דובר על הסיכונים והיתרונות של לידה בבית לעומת לידה בבית החולים. מחקר חדש של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב והמרכז הרפואי סורוקה קובע כי לידת בית מסוכנת פי שלושה מלידה בבית חולים. המחקר בחן את תוצאות ההיריון של 3,580 נשים שילדו מחוץ לבית החולים והשווה אותן לאלה של כ-240,000 נשים שילדו בסורוקה. צוות החוקרים כלל את: ד"ר תמר וינשטוק מהפקולטה למדעי הבריאות, פרופ' אייל שיינר וד"ר גיל גוטווירץ ממחלקת נשים ויולדות ב' בסורוקה.

במחקר נבדקו נשים אשר ילדו מחוץ לבית חולים, באופן מתוכנן או שלא. למרות שיולדות שילדו מחוץ לבית החולים היו עם פחות סיבוכים מלכתחילה, כלומר, שיעור הנשים עם סוכרת הריונית או סיבוכי יתר לחץ דם הריוניים היה נמוך באופן משמעותי בקרב נשים שילדו מחוץ לבית החולים, הרי שסיבוכי הלידה אצלן היו דווקא גבוהים יותר.

למחקר המעיד על הסיכון המוגבר בלידת בית היו שותפים ד״ר אבי הרלב, פרופ׳ אסנת ולפיש, פרופ׳ אילנה שהם-ורדי, מר רוסלן סרג׳יאנקו, וד״ר דניאלה לנדאו. החוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב והמרכז הרפואי סורוקה בחנו 3,580 נשים שילדו מחוץ לבית החולים ומצאו ששיעור סיבוכי הלידה אצלן היה גבוה יותר. מן הממצאים מתחוור כי שיעור תמותת ילודים היה גבוה יותר באופן משמעותי בקרב נשים שילדו מחוץ לבית החולים: פי שלושה. שיעור התמותה בלידות מחוץ לבית החולים עמד על 15 מקרים לכל 1000 לידות, לעומת חמישה מקרים ל- 1000 לידות בבית החולים. גם לאחר נטרול משתנים כמו: מחלות רקע, שבוע לידה, גיל היולדת, עישון ומוצא, נמצא כי לידה מחוץ לבית חולים הגדילה את הסיכון פי 2.6.

הפרופסור אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' בביה"ח סורוקה: "אין ספק שבית החולים מאפשר סביבה בטוחה יותר ללידה. המחקר הנוכחי אישר את תחושת הבטן שלנו ובהתאם אין לנו ספק כי ההמלצות צריכות להיות חד משמעיות: ללדת בבית חולים. המחקר עומד בקו אחד עם מחקרים גדולים מארה"ב שהדגימו סיכון של פי שלושה לתמותת תינוקות בקרב יולדות שבחרו ללדת מחוץ לבית החולים".

דוקטור תמר וינשטוק: ״כבוד גדול נפל בחלקנו לקבל פרס למחקרים פורצי דרך שמובילים מבחינת האימפקט האקדמי שנבחן על פי כמות הציטוטים. אנחנו חשים זכות גדולה להוביל מחקרים ששופכים אור על המשמעות ארוכת הטווח של סיבוכי ההיריון״.

מאמר נוסף ופורץ דרך של פרופ' שיינר והדוקטור וינשטוק, שעסק בתחלואה משמעותית ארוכת טווח של ילדים שנולדו לאחר הפריה חוץ גופית, זכה לשיא של ציטוטים בשנתיים האחרונות. במחקר שפורסם בשנת 2017 בכתב העת המוביל American Journal of Obstetrics and Gynecology נמצא שתינוקות שנולדו לאימהות שעברו טיפולי פוריות ובעיקר הפרייה חוץ גופית, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סוגים רבים של סרטן וגידולים הקשורים לילדים (נאופלזיה). מאמרם של צמד החוקרים היה מהמאמרים המצוטטים ביותר בכתב העת, וזיכה אותם בפרס הצטיינות על כך במהלך הכנס המרכזי של האגודה לרפואת האם והעובר שהתקיים בלאס ואגס החודש.

 

דילוג לתוכן