ליכלוך טוב לבריאות

ילדים חייבים להתלכלך בחוץ

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו ראו שאצל ילדים ששומרים יתר על המידה ניקיון, יש סיכון רב יותר לפתח דלקות ומחלות. הבקטריות הנורמאליות שעל העור פועלות כדי לאזן את המערכת החיסונית, ששומרת על הגוף מפני תגובת יתר לחתכים ופציעות קלות. שמירה מופרזת על הניקיון למעשה מפריעה למערכת החיסון של הילדים לפעול כנגד מחלות וכך יש להם סיכון רב יותר לחלות. מחקר זה פורסם בגיליון האחרון של Nature Medicine והוא מאשר שחשיפה לבקטריות חשובה לילדים – היא דרושה להם לשם התפתחות מערכת חיסונית חזקה וכנגד אלרגיות.

חיידקי אי-קולי. מקור: ויקיפדיה. צילום ועיבוד באדיבות Eric-Erb and Christopher-Pooley-US-Agricultural-Research-Service
חיידקי אי-קולי. מקור: ויקיפדיה. צילום ועיבוד באדיבות Eric-Erb and Christopher-Pooley-US-Agricultural-Research-Service

ניקיון יתר נמצא קשור עם יותר אלרגיות. חיידקים מסוג סטפילוקוקוס, אותם אלו שנחקרו, נמצאו בעלי חשיבות רבה למניעת דלקות. הם מייצרים מולקולה בשם ליפוטאוציאוטיק אסיד (LTA) ששומרת על שלמות העור. אם מקפידים יתר על המידה שילדים לא ישחקו בחוץ, הם יותר חשופים למחלות ולאלרגיות. כיום יש עלייה בשכיחות של מחלות אלרגיה, אסתמה, מחלות אוטואימוניות, סוכרת ומחלות דלקתיות רציניות. מסתבר שהרגל ההיגיינה המופרזת רק מגביר את הסיכון לחלות בהן.

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466