לימודי רפואה: סטודנטים לרפואה לומדים אמפתיה

חוקרים: רופאים ומתמחים יכולים ללמוד כיצד להיות אמפתיים כלפי החולים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהמוסדות וארגונים רפואיים
בניין מדעי הרפואה. בית החולים רמב

מחקר חדש מוכיח: רופאים ומתמחים יכולים ללמוד כיצד להיות אמפתיים כלפי החולים

בעת מיון ללימודי רפואה נשאלים המועמדים בסימולציות על היבטים אישיותיים שונים. שאלונים לראיון ביוגרפי לקבלה ללימודי רפואה וסימולציות הן אחת הדרכים לדעת עד כמה המועמד יכול להיות רופא טוב, מקצועי או אמפטי. אך האם מתמחים יכולים לשפר את מידת האמפתיה שלהם באמצעות לימודים? מה השפעתה של תוכנית לימודים להגברת אמפתיה על מתמחים במקצועות הרפואה? ממצאי מחקר קודמים העלו כי ככל שהסטודנטים מתקדמים בלימודי הרפואה, בסטאז' ובהתמחות מידת האמפתיה שהם חשים ומפגינים כלפי החולים הולכת ופוחתת. מחקרים מועטים העלו כי תוכניות לימודיות עשויות לסייע להגברת אמפתיה בקרב סטודנטים לרפואה בבתי הספר לרפואה, אולם מספר מחקרים מנגד העלו כי קיים קושי להעביר לסטודנטים ולמתמחים וכן לרופאים שיעורים שיחדירו בהם ערכים של אמפתיה וראיית הזולת באופן קשוב ורגיש יותר.

ממצאי מחקר חדש מוכיחים כי התנהגות אמפתית של מטפל כלפי מטופליו היא משהו שניתן ללמוד. זאת בניגוד לממצאים הסבורים כי אמפתיה היא תכונה קשה ללימוד ולהעברה.
החוקרים בחנו כיצד משפיעה תוכנית לימודית קצרה בת מספר שעות המתמשכת על פני 4 שבועות, על מידת האמפתיה שחשים ומפגינים הגורמים המטפלים, בעת לימודי הרפואה ומסלול ההתמחות. לשם כך בחנו החוקרים 99 סטודנטים מתמחים לרפואה resident physicians או למקצועות הטיפוליים המתמחים בתחומי הכירורגיה, ההרדמה, אורתופדיה, רפואת עיניים או פסיכיאטריה מבית החולים הכללי במסצ'וסטס או ממרפאת עיניים ואוזניים של מסצ'וסטס שעברו את התוכנית שכללה התייחסות להסברים, הדגמות וסדנה המתמקדת בנוירוביולוגיה של אמפתיה ורגשות, זיהוי הבעות פנים ורמזים רגשיים לא מילוליים, מודעות עצמית רגשית ואסטרטגיות להתמודדות עם מטופלים "קשים" או העברת חדשות רפואיות קשות. כמו כן כללו הסדנאות טכניקות להתמודדות עם עייפות ולחת שחווה המטפל עצמו. מחצית מן הנבדקים שויכו לקבוצה שלא עברה את הסדנה להקניית יכולות אמפתיות ומחצית עברו אותה.

לשם בחינת האמפתיה של המטפלים בחנו החוקרים מה הייתה רמת הרגישות, האמפתיה באמצעות שאלות שבחנו עד כמה המטפל גרם למטופל שלו לחוש בנוח וגרם לו להרגיש שהמטפל מודע לדאגות ולחששות של שלו ומראה כלפיו חמלה ואכפתיות. זאת באמצעות העברת שאלות למטופלים של אותו מתמחה, לפני הסדנה וכן לאחריה. כמו כן התבקשו המטפלים לדיווח עצמי בנושא האמפתיה שחשו.

ממצאי המחקר התפרסמו על ידי קבוצת רופאים מבית החולים הכללי מסצ'וסטס בכתב העת Journal of General Internal Medicine. מן הממצאים עלה כי המתמחים שסיימו את לימודי הרפואה ועברו את התוכנית שיפרו באופן משמעותי במיוחד את רמת האמפתיה שהפגינו כלפי מטופליהם כפי שבאה לידי ביטוי בשיפור משמעותי באופן שבו המטופלים שלהם חשו שהמטפלים שלהם היו רגישים ואמפתיים כלפיהם. זאת בהשוואה למטפלים שלא עברו את הסדנה שלא הפיגנו שיפור מעין זה.
נוסף על כך, החוקרים ציינו כי המתמחים –המטפלים עצמם הפגינו ידע רב יותר באופן משמעותי לגבי המנגנונים הקשורים לאמפתיה ופענוח רגשות והבעות פנים בהשוואה למטפלים שלא עברו את הסדנה.

דילוג לתוכן