לימוד קטגוריות צבע מעלה כמות החומר אפור במוח

החוקרים מצאו כי שעתיים של למידה ותרגול קטגוריות צבעים חדשות, העלתה את נפח וצפיפות החומר האפור במוח

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
המוח. קורטקס. מקור: ויקיפדיה ברשיון. איור :Polina Tishina

מחקר מגלה: למידת קטגוריות צבעים חדשות מעלה את כמות החומר אפור במוח כבר לאחר שעתיים תרגול

רוצה להגדיל את צפיפות ונפח תאי המוח שלך ? זה לא מדע בדיוני… זה כנראה אפשרי וגם לא כל כך מסובך ! מחקרים רבים עוסקים ביכולותיו הייחודיות של המוח האנושי ובגמישותו. ממצאי מחקר חדש מראים עלייה בכמות החומר האפור במוח של אנשים לאחר שהם למדו שמות חדשים של תת-קטגוריות של צבעים שונים, בתרגול שנמשך מספר שעות.

מחקרים רבים העלו ממצאים באשר ליכולתו של המוח האנושי לגלות גמישות תפקודית, ויכולת שינוי של הנפח והצפיפות של החומר האפור במוח, בתגובה לאימונים הנמשכים מספר שבועות ויותר.

בניסוי זה, החוקרים בחנו את מוחם של הנבדקים ובפרט את הקורטקס הקשור לקידוד ועיבוד מידע שמתקבל ממערכת הראייה- הקורטקס הויזואלי השמאלי- לפני התרגול ולאחריו באמצעות טכנולוגיית MRI. הקורטקס הויזואלי ידוע כמתווך גם תהליכים של ראיית צבעים.

ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת  Proceedings of the National Academy of Sciences העלו כי בעקבות שימוש בטכניקה זו התגלו שינויים בחומר האפור במוח של הנבדקים, לפני יישום הטכניקה ולאחריה, כבר לאחר תרגול קצר שנמשך לאורך 5 שיעורים, בזמן לימוד מצטבר של כשעתיים בלבד ולא מספר שבועות.

החוקרים מצביעים על כך ששינויים בנפח וצפיפות החומר האפור במוח בקורטקס הויזואלי השמאלי 2/3 Vיכולים להיווצר באופן מואץ על ידי שימוש בטכניקת אימון זו המבוססת על עידוד למידה מהירה של משמעות מילים, על ידי ילדים; למידה של שמות צבעים, השייכים לתת קטגוריות של צבעים מוכרים – ירוק וכחול, במשך שעתיים אשר כללה הקשבה, שיום- מתן שמות Naming, התאמה Matching ותרגול פעולות אלה.

מלבד יעילות השיטה של השיום, בהפעלת תהליכים נוירו-אנטומיים, ממצאים אלה מדגישים, לדעת החוקרים , את יכולתו של המוח להשתנות מבחינה אנטומית באופן מהיר מאד- מהיר מכפי שסברו עד עתה, בתגובה ללמידה ותרגול של יכולות ופעילויות קוגניטיביות שונות כמו למידת קטגוריות צבעים. זאת בתיווכם של תהליכי עיבוד מידע והשוואת מידע ראייתי כולל תהליכי תפיסת צבעים, הפעילים בצד השמאלי של האונה הויזואלית במוח בשילוב פעילות מוגברת של איזורים במוח שקשורים להליכים שכליים של תפקודי שפה.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן