לימוד שפה זרה- יתרון למוח

מתעקשים על לימודי אנגלית לילדים בנוסף לעברית, או על רכישת שפה נוספת כמו צרפתית כך שהילד יפוך לדו שפתי ? מחקר מצביע על יתרון משמעותי למוח מכך

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מדענוירולוגיה
למידת שפה נוספת כמו אנגלית מסייעת למוח להפחתת הידלדלות החומר האפור והלבן. איור: Pixabay Gordon Johnson

ילדים בעלי יכולת דו שפתית זוכים בבגרותם ליתרון מוחי. כך על פי ממצאי מחקר חדש. לימוד שפה נוספת כמו אנגלית או ספרדית, סינית או ערבית יכול להועיל במגוון היבטים. מחקר חדש מצא כי לימוד שפה נוספת בקרב ילדים דו לשוניים מפחית את אובדן החומר במוח כשהילדים יהפכו למבוגרים.

לימודי אנגלית לילדים, רכישת שפה נוספת כמו צרפתית או ספרדית של ילד כך שיהפוך לדו שפתי נמצאה כמועילה להפחתת הסיכון לאובדן החומר האפור והחומר הלבן במוחם של הצעירים.

ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת בנושא תפקוד ומבניות המוח Brain Structure and Function. המחקר פורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת רדינג ומאוניברסיטת ג'ורג'טאון

לימוד שפה זרה נוספת – יתרון מוחי

הממצאים התבססו על סריקות מוח שערכו המדענים בקרב מתבגרים וילדים. המדענים איתרו הבדלים מוחיים בקרב צעירים בעלי יכולות דו לשוניות. צעירים שלמדו שפה נוספת איבדו כבר בצעירותם פחות חומר אפור. זאת על פי סריקות המוח שערכו המדענים בקרב צעירים בני 3 עד 21 שנים. המדענים פרסמו את ממצאיהם בהתבסס על מאות סריקות. במחקרם נערכו 637 סריקות של חומר לבן במוח . כמו כן נערכו 711 סריקות נבדקים של חומר אפור במוח.

חומר אפור הוא החלק המכונה קורטקס בו מצויים הגופים של תאי המוח. לעומת זאת החומר הלבן הוא החלקים במוח המכילים את הקשורים בין תאי המוח, באופן המותיר להם לתקשר.

ממצאי מחקרים קודמים העלו כי לאנשים מבוגרים שלמדו שפה נוספת, היה יתרון בהפחתת הידלדלות החומר האפור והלבן. דו לשוניים מכוון למשל דוברי עברית שהוריהם דוברי האנגלית או הצרפתית הקנו להם כישורי שפה נוספת. או לדוגמה לדוברי ספרדית שלמדו אנגלית והפכו לדו לשוניים בילדותם, או דוברי אנגלית שלמדו גם צרפתית בילדותם. מחקר זה מזהה את היתרונות הללו בהידלדלות מופחתת של החומר במוח, כבר מילדות.

ממצאי המחקר מצביעים על היתרון של למידת שפה זרה נוספת כבר בילדות בהקשר המוחי. זאת לבד היבטים מעשיים ויתרונות של למידת שפה נוספת כמו השקעה בלמידת אנגלית למשל בקרב ילדים בישראל כבר בילדותם, המועילה לאוריינות תעסוקתית, למציאת עבודה, להתמצאות מול זרים, לשליטה במקורות מידע באנגלית ועוד. החוקרים מדגישים כי לבד מהסיבות האחרות ללמידת שפה נוספת בדו-לשוניות, ישנן השפעות אפשרויות נוספות לשפה ותפקוד קוגניטיבי כמו תפקוד במטלות הקשורות לתשומת לב, ריכוז וכן ויסות ביצועי.

Pliatsikas, C., Meteyard, L., Veríssimo, J. et al. The effect of bilingualism on brain development from early childhood to young adulthood. Brain Struct Funct (2020). https://doi.org/10.1007/s00429-020-02115-5

דילוג לתוכן