ליקוריץ כנגד מחלות לב וכלי דם

חוקרים ישראלים מצאו כי תכשיר המופק מליקוריץ מסייע כנגד בעיות לב וכלי דם

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

רפואה משלימה
לב האדם. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: Tvanbr

תכשיר משורש הליקוריץ למניעת מחלות לב וכלי דם (1)

מבוא
מחלות לב וכלי דם נגרמות מסיבות רבות ושונות. הסיבות היותר משפיעות הן רמה גבוהה של כולסטרול LDL מחומצן (2), מיעוט של כולסטרול HDL (3), רמת טריגליצרידים גבוהה, רמה גבוהה של חלבון תגובתי C ושל הומוציסטאין, יתר לחץ דם, סוכרת, עודף גורמי קרישה בדם, עישון ומעל לכל, תזונה לקויה. הורדת הרמה של כולסטרול LDL והגנה עליו מפני חימצון הינם צעדים חשובים לשם מניעת הסתיידות עורקים או התקף לב של העורקים הכליליים. אבל, לא קל להשיג מטרה זו. בתזונה יש מספר מרכיבים שעשויים להפחית את רמת הכולסטרול הזו. מוכרת ההשפעה של סובי קוואקר, קיטניות, שמנים חד בלתי רוויים כמו שמן זית, של אבוקדו, שקדים ואגוזים, פשתן טחון, שמנים אומגה-3 מן הצומח ומן החי ועוד. לאחרונה, אחרי ניסויים שנמשכו מספר שנים בטכניון בחיפה, חוקרים שם הפיקו משורש צמח הליקוריץ תכשיר המגן על כולסטרול LDL מפני חימצון ומוריד את רמתו. מאמר זה יסקור בקצרה מחקר שנעשה עם התכשיר הזה הנקרא Cardio OK ויכולותיו לצמצם את הסיכון ללקות בהסתיידות עורקים ובהתקף לב כלילי.

המחקר שתמציתו תובא בזאת נערך במעבדה לחקר השומנים, הטכניון, חיפה. במסגרת מחקר זה נתנו ל-12 אנשים בגילאי 45 עד 55, שסבלו מרמת כולסטרול LDL בינונית-גבוהה, תכשיר שהיה מיצוי של שורש הצמח ליקוריץ. (1). לניסוי זה, שנערך עם בני אדם, קדם ניסוי עם עכברים בני גזע שהיה רגיש להסתיידות עורקים (4). תכשיר הליקוריץ מנע במידה רבה התחמצנות של הכולסטרול. למעשה, רק כולסטרול LDL מחומצן עשוי להזיק ואין נזק כאשר אותו כולסטרול איננו מחומצן. נהוג לכנות את הכולסטרול LDL "כולסטרול רע" אבל יש לו תפקיד חשוב בגוף. הוא מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם רק כאשר רמתו גבוהה, כאשר הוא מחומצן ובמקביל יש רמה נמוכה של כולסטרול HDL . כאשר התכשיר ניתן, במסגרת ניסוי, לבני אדם שהיו עם רמות נורמליות של כולסטרול LDL, הוא הפחית את רמתו של כולסטרול זה וצמצם את האחוז של הכולסטרול המחומצן (5). בניסוי שפרטיו העיקריים יובאו בזאת, נבדקה היכולת שלו לעזור לאנשים שהיו עם רמות גבוהות במידה בינונית של כולסטרול LDL.

השפעתם של פוליפנולים על מידת החימצון של כולסטרול LDL
צריכת חומרים פוליפנוליים בתפריט נמצאה מפחיתה את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם. תועלת כזאת נמצאה עם צריכה של יין אדום (6), מיץ רימונים (7), זנגביל (8) ושמן זית (9). הפעילות שלהם התבטאה גם בהורדת הרמות של כולסטרול LDL וגם במניעת ההתחמצנות שלו.
שורש הליקוריץ נמצא בעל פעילויות דומות אבל מאוד בולטות. שורש זה מופק מן הצמח ששמו הבוטני הוא .Glycyrriza glabra באסיה, מרבים להשתמש בשורשיו של צמח זה כממתיק. יש בו פלוונואידים מתת הקבוצות פלאוואן וצ'לקון. חומרים אלו מסוגלים להיקשר לשומנים ויש להם איכויות אנטיאוקסידנטיות. מתוך מספר פלוונואידים שבודדו משורש הליקוריץ, היותר חשוב מהם היה האיזופלוון גלברידין (10). בניסויים אין ויטרו (במעבדה), חומר זה נמצא מצמצם התחמצנות של כולסטרול LDL, שנגרמה ממגע עם נחושת או מחומרים יוצרי רדיקלים חופשיים.

חומרים ושיטות (בתמצית)
במסגרת של מאמר זה לא ניתן להציג בפירוט את כל החומרים, השיטות והסטטיסטיקה המלווים את מקור מס' 1. פרטים אלו ינתנו בקצרה. המוצר איתו נערך הניסוי על אנשים שהיו עם היפרכולסטרולמיה בינונית היה מיצוי אתנולי של ליקוריץ ממנו הוצאה החומצה הגליציריזינית. לשם כך העבירו טיפול מתאים אבקה מיובשת של שורש ליקוריץ. אחרי אידוי החומר הממצה נותרה אבקה בצבע חום. חומר זה הוכנס לכמוסות, אותן נתנו למשתתפים, או נתנו להם כמוסות פלסבו דומות בחיצוניותן.
בניסוי נטלו חלק 12 משתתפים עם רמת כולסטרול כללי בין 220 ל-260 מ"ג לדצ"ל וכולסטרול LDL של בין 120 ל-170 מ"ג לדצ"ל. כל המשתתפים היו לא מעשנים עם משקל גוף של 78+9 ק"ג. לאף אחד מהם לא היו מחלות כבד, כליות, בלוטות או לב והם לא קיבלו בעבר תרופות להורדת שומנים. לכולם נתנו כמוסות מיצוי של ליקוריץ, 0.1 גרם חומר בכמוסה פעם ביום, למשך חודש ולאחר מכן חודש נוסף הם קיבלו פלסבו. איש מן הטכנאים שעבדו במעבדה לא ידע מתי הם קיבלו את התכשיר ומתי פלסבו, כך שניסוי זה היה כפול סמיות. במהלך תקופת הניסוי, המשיכו המשתתפים לאכול את תפריטם הרגיל ונמצא שלא חל שינוי של ממש באינדקס מסת הגוף שלהם. צריכת תמצית הליקוריץ או הפלסבו לא גרמה לאף אחד מהם תופעות לוואי כלשהן. דגימות דם לבדיקות נלקחו מן המשתתפים אחרי 12 שעות צום 3 פעמים: לפני הניסוי, אחרי החודש של נטילת תמצית הליקוריץ ואחרי החודש של נטילת הפלסבו. הניסוי קיבל את כל האישורים מטעם ועדת הלסינקי של בי"ח רמב"ם בחיפה ומטעם משרד הבריאות בארץ.
מדידות של לחץ הדם נעשו כאשר הפציינטים ישבו במנוחה, 30 דקות לפני לקיחת דגימת הדם ו-30 דקות לאחר נטילת בדיקת הדם. פרטים נוספים על כלל מהלך הבדיקות ימצא הקורא במקור מס' 1.

תוצאות
חודש אחד אחרי תחילת לקיחת תכשיר הליקוריץ, בדיקות הראו שלא חל כל שינוי בתפקודי הכבד, הכליות והלב. כנ"ל היה גם אחרי חודש של נטילת הפלסבו. אבל, אחרי נטילת תכשיר הליקוריץ חלו מספר שינויים חיוביים. היתה ירידה של 7% ברמת הגלוקוז בסרום וירידה של 10% ברמת העמילאז. הכולסטרול הכללי ירד ב-5% וכולסטרול LDL ירד ב-9%. לא חלה ירידה ברמת הכולסטרול החיובי, HDL. שינויים אלו לטובה לא נשארו אחרי חודש אחד של נטילת הפלסבו. רמת הטריגליצרידים ירדה ב-13% עם נטילת תכשיר הליקוריץ ורמת כולסטרול VLDL ירדה ב-14%. גם רמות משופרות אלו חזרו למצב ההתחלתי אחרי נטילת חודש של פלסבו. כל השינויים החיוביים שחלו עם נטילת תכשיר הליקוריץ היו משמעותיים מבחינה סטטיסטית.

ירידה משמעותית חלה גם בלחץ הדם. לחץ הדם הסיסטולי ירד ב-10%. לחץ הדם הדיאסטולי לא השתנה. אחרי נטילת הפלסבו, לחץ הדם חזר לרמות שהיו לפני תחילת הניסוי.
רמות האנזים פאראאוקסונאז (PON1) , אנזים המגן על שני סוגי הכולסטרול מפני התחמצנות, לא השתנו עם נטילת תכשיר הליקוריץ. עם נטילתו חלה ירידה של 19% בהתחמצות שומנים יחסית למה שהיה לפני כן. במקביל, נמדדה ההשפעה של נטילת תכשיר הליקוריץ על ההתחמצנות של כולסטרול LDL, על ההצטברות שלו ועל יכולת ההיקשרות שלו לכונדרואיטין סולפאט, כל אלו סיבות מרכזיות להסתיידות עורקים ומחלות לב כליליות.
הנטייה של כולסטרול LDL להתחמצן בגלל מגע עם יוני נחושת ירדה ב-55% אצל נוטלי הליקוריץ. אפקט זה נשאר בחלקו גם אחרי חודש של נטילת הפלסבו ועדיין נשאר 18% פחות מזה שהיה טרם נטילת תכשיר הליקוריץ.
כולסטרול LDL מהווה גורם למחלות בגלל ההתחמצנות ובגלל ההתגבשות שלו. פוליפנולים נמצאו מפחיתים את ההתגבשות של כולסטרול זה הן בניסויים אין ויטרו והן אין וויוו. אחרי נטילת תכשיר הליקוריץ, ירדה אצל הנוטלים ההתגבשות של כולסטרול LDL ב-28%. אחרי החזרה לפלסבו, ההתגבשות היתה כמו זו של טרם הניסוי. גם יכולת ההיקשרות של כולסטרול LDL לכונדרואיטין סולפט ירדה ב-25% אחרי נטילת תכשיר הליקוריץ והיא חזרה חלקית לקדמותה אחרי חודש של נטילת הפלסבו.

דיון
בניסויים קודמים, הן עם בעלי חיים והן עם בני אדם, תכשיר הליקוריץ הפחית את ההתחמצנות של כולסטרול LDL (11). בניסוי זה, עם אנשים שסבלו מהיפרכולסטרולמיה, גם כאן נטילת תכשיר הליקוריץ הגבירה את העמידות של כולסטרול LDL בפני התחמצנות, את הקשירה לכונדרואיטין סולפט ואת ההתגבשות שלו גם יחד. היכולת של תכשיר הליקוריץ להגן על כולסטרול LDL בפני התחמצנות נובעת מיכולתם של חומרים המצויים בתכשיר זה לנקות רדיקלים חופשיים. הוא מגן גם מפני חימצון של הקרוטנואידים הקשורים אל הכולסטרול LDL (12). בניגוד למרבית ההתערבויות התזונתיות האחרות, שבעיקר מעלות את הרמה של כולסטרול HDL, נטילת תכשיר הליקוריץ שומרת על כולסטרול LDL מפני התחמצנות, בכך עיקר תועלתו. הסתיידות עורקים נגרמת ממספר סיבות – תכשיר הליקוריץ מגן מפני חלק מהן: התחמצנות כולסטרול LDL, התגבשות שלו והיקשרותו לכונדרואיטין סולפט.
גם אחרי נטילת הפלסבו נותר חלק מן ההישגים שהיו בזמן נטילת התכשיר. ההתחמצנות של כולסטרול, ההתגבשות שלו והיקשרותו לכונדרואיטין סולפט לא חזרו לאותן רמות שהיו טרום הניסוי. הירידה שחלה בלחץ הדם אף היא לא לגמרי נעלמה. זאת ניתן ליחס להיוותרות בסרום של חלק מן החומרים הפעילים מצויים בתכשיר הליקוריץ. כל השינויים האלו מלמדים שלתכשיר זה יכול להיות חלק חשוב בשמירה על בריאות הלב וכלי הדם אבל מובן שעדיף לקדם את הבריאות גם בעזרת תזונה מתאימה,כזו שעוזרת לשמירת הבריאות בכלל ולשמירה על בריאות הלב וכלי הדם בפרט.

מקורות

1) Fuhrman B, Volkova N, Kaplan M, Presser D, Attias J, Hayek T, Aviram M. Antiatherosclerotic effects of Licorice Extract supplementation on hypercholesterolemic patients: increased resistance of LDL to atherogenic modifications, reduced plasma lipid levels, and decreased systolic blood pressure. Nutrition 2002;18:268-273.
2) Williams J, Tabas I. The response-to-retention hypothesis of atherogenesis reinforced. Curr Opin Lipidol 1998;9:471.
3) Aviram M, et al. Paraoxonase inhibits high density lipoprotein (HDL) oxidation and preserves its functions: A possible peroxidative role for paraoxionase. J Clin Invest 1998;101: 1581.
4) Rosenblat M, et al. Macrophage enrichment with the isoflavan glabridin inhibits NADPH oxidase-induced cell mediated oxidation of low density lipoprotein. J Biol Chem 1999;274:13790.
5) Fuhrman B, et al. Licorice extract and its major polyphenols glabridin protect low density lipoprotein against lipid peroxidation in vitro and ex vivo studies in humans and in atherosclerotic apolipoprotein E deficient mice. Am J Clin Nutr 1997; 66: 267.
6) Fuhrman B, et al. Consumption of red wine with meals reduces the susceptibility of human plasma and low density lipoprotein to undergo lipid peroxidation. Am J Clin Nutr 1995;61:549.
7) Aviram M, et al. Pomegranate juice consumption reduces oxidative stress, atherogenic modifications to LDL, and platelet aggregation: studies in humans and in the atherosclerosis apolipoprotein E deficient mice. Am J Clin Nutr 2000;71: 1062.
8) Fuharman B, et al. Ginger extract consumption reduces plasma cholesterol inhibits LDL oxidation and attenuates development of atherosclerosis in atherosclerotic apolipoprotein E deficient mice. J Nutr 2000;130: 1124.
9) Aviram M, Kasem E. Dietary olive oil reduces the susceptibility of low density lipoprotein to lipid peroxidation and inhibits lipoprotein uptake by macrophages. Ann Nutr Metabol 1993;37: 75.
10) Vaya J, et al. Antioxidant constituents from licorice roots: isolation, structure elucidation and Antioxidative capacity toward LDL oxidation. Free Radic Biol Med 1997;23:302.
11) Hertog MGL, et al. Dietary antioxidant flavonoids and risk of coronary heart disease: the Zutphen Elderly Study. Lancet 1993;342: 1007.
12) Belinky PA, Aviram M, et al. The Antioxidative effects of the isoflavan glabridin on endogenous constituents of LDL during its oxidation. Atherosclerosis 1998;137:49.

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן