ליקוריץ – 6 עובדות מעניינות

ליקוריץ -סגולות ומאפיינים מהו צמח הליקריץ או ליקרצה, היכן הוא צומח בישראל ובעולם, מה תועלותיו, עוצמת מתיקותו, ליקוריץ- תופעות לוואי ועוד.

תזונהרפואה משלימה
ליקוריץ- סגולות, מהו הצמח, מה מאפייניו ומה תופעות הלוואי של ליקריץ. צילום: Pixabay gate74

ליקוריץ, ליקריץ או לקריצה בלעז Licorice הינו צמח המופיע כבר בגמרא הגדל בסביבות נחלים וביצות כשיח ובן שיח. צמח הליקריץ נפוץ באזור הים התיכון. הצמח נפוץ בישראל באיזורים שונים כמו הגולן, העמקים, השרון ועוד.

להלן מפורטות 6 עובדות מעניינות וחשובות על צמח הליקורץ. החל מסגולות ליקוריץ, מידע על תפוצתו של צמח הליקוריץ בישראל, יתרונותיו של שורש הליקוריץ ועוד.

ליקוריץ- 6 עובדות מעניינות וחשובות

1. ליקוריץ –  סגולות

באמונה העממית יש המשתמשים כתרופת סבתא בליקוריץ למגוון שימושים. יש המייחסים לליקריץ סגולות כמו יכולת כיוח, הרגעת הפרשה, דיכוי שיעול. ברפואה העממית, כפי שהוכח גם מחקרית, ליקריץ משמש לטפל במחלות לב וכלי דם.
לליקוריץ יש השפעה על מערכת בלוטות ההורמונים בגופנו. לכן יש המשתמשים בו ברפואה המסורתית לטיפול במחלות הקשורות לדרכי הנשימה ובלוטת האדרנל.

כמו כן יש המשתמשים בליקריץ לטיפול בבעיות מערכת העיכול, כפי שהוכח כיעיל במחקרים, לבעיות בטן, התכווצויות, אולקוס ועוד.

כצמח מרפא יש שמשתמשים בו גם בניקוי רעלים, חיזוק המערכת החיסונית, יכולת טיפול נגד וירוסים ודלקות כפי שהוכח גם במחקרים, זירוז צירים, טיפול בשיעול ובכיח.

2. ליקוריץ- תופעות לוואי

שימוש בליקריץ נחשב בטוח למדע אולם ישנם סיכונים לתופעות לוואי ופגיעה בפעילות תרופתית אחרת. כך למשל תופעות לוואי של ליקוריץ יכולות לכלול הגברת הורמון הסטרס קורטיזול. לכן הדבר יכול לגרום לשיבושים וחוסר איזון אלקטרוליטי ונוזלי. שימוש בליקוריץ במיוחד במינון גבוה יכול לגרום לתופעות לוואי כמו ירידה ברמות האשלגן, חולשה שרירית, דופק לא סדיר, לחץ דם גבוה ועוד. תופעות לוואי לליקוריץ יכולה לכלול גם הרעלה שתוביל לאי תפקוד הכליות, בעיות לב והצטברות נוזלים בריאות.

וכאמור, חשוב לזכור שככל חומר שאנו מכניסים לגופנו יכולות להיות תופעות לוואי לליקוריץ. יש לדעת כי גם שימוש בליקוריץ כצמח מרפא, כמו שימוש בתרופות, מחייב הבנת השפעתו, תופעות הלוואי שלו והשלכותיו על המצב הרפואי המסוים של המטופל. לכן גם כאשר רוצים להשתמש בליקריצה, כמו בעת שמשתמשים בעשבי מרפא, צמחי תבלין ותוספים יש לקבל ייעוץ רפואי. לפני שימוש בתוספי תזונה, צמחי מרפא ותמציות המופקות מצמח זה או תוספים אחרים יש לקבל הכוונה מטעם גורם רפואי מומחה על מנת להמנע מנזקים וטיפול לא נכון.
כמו כן מומלץ לרכוש צמח זה ומיצוים של ליקריץ במידה ואושרו לשימוש על ידי הגורם המטפל באופן מורשה מגורם מוסמך בעל תו תקן.

3. צמח הליקוריץ

צמח הליקוריץ ידוע גם בשם שוש קירח ובלעז Glycyrrhiza glabra. ליקוריץ או שוש קירח קרויים באנגלית בשמות המדעיים הבאים:  Liquorice, licorice root . צמח זה הינו ממשפחת הקטניות. הוא גדל בישראל באזורי הגליל, הגולן, עמקי ישראל לרבות עמק הירדן. ניתן למצוא את השוש הקרח גם באזורי בקעת ים המלח, שפלת החוף והשרון וכן אף במדבר יהודה.

4. איפה מוצאים ליקוריץ?

צמח הליקריץ נפוץ בישראל וגם באזור המזרח התיכון. את הצמח ניתן למצוא ליד מקווים מים. כך ניתן למצוא אותו בסמיכות לנחל או ביצה או מקווי מים מתוקים. בישראל הצמח מוגן. ברחבי העולם נפוץ הליקוריץ באירופה ואסיה.

5. שורש ליקוריץ

שורש ליקוריץ משמש להמתקה. שימוש בשוש קרח יכול לעודד שינויים בגוף כמו הפרשת הורמונים מסוימים. יש העושים שימוש בו בניקוי והרגעת העור ואף הוכח מחקרית כמסייע בטיפול בדלקתיות וזיהומי עור כמו אקזמה. עקב מחקרים בנושא הקשר בין ליקוריץ לחמצון כולסטרול, יש העושים שימוש בשורש השוש הקירח בשל תכונותיו בעיכוב חמצון כולסטרול ולשיפור בריאות הלב והעורקים.

6. מתיקות הלקריצה

מתיקתו של השוש הקרח, נובעת מריכוז החומצה הגליציריצית. החומצה הגליציריצית המצויה בלקריצה מתוקה פי 40-50 בהשוואה לסוכר. לכן משתמשים בליקריץ גם בתעשית דברי המתיקה, כתוספת המתקה במאפים, גלידות, סוכר ומאפים. מתיקותו וטעמו הייחודי גורם לכך שמשתמשים בו להסוואת טעם מר של תרופות אחרות.

דילוג לתוכן