למה אין תרופה לטיפול בסרטן המוח – גליובלסטומה?

מחקר חדש מאפיין תאי סרטן מוח; עשוי לעזור לפתח טיפולים חדשים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורסרטן
סריקת מוח PET. מקור: ויקיפדיה ברישיון. צילום: Jens Langner

מחקר חדש מאפיין תאי סרטן מוח; עשוי לעזור לפתח טיפולים חדשים. סרטן המוח הנפוץ ביותר שידוע גם כסרטן האלים ביותר, גליובלסטומה, משתנה מחולה לחולה וגם באותו חולה הוא מתבטא אחרת בין תא אחד לשני. מחקר חדש שפורסם על ידי חוקרי מכון ויצמן ברחובות, עם מדענים מבוסטון, מאפיין את ביטוייו השונים של סרטן זה. המדענים גילו שתאי גליובלסטומה מצויים באחד מבין ארבעה "מצבים" שונים, ושתאים אלה מסוגלים לעבור בין המצבים השונים. ממצאי מחקר זה  עשויים להצביע על כיוונים לפיתוח טיפולים עתידיים במחלה חשוכת מרפא זו.

הדוקטור איתי תירוש מהמחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא, אשר עמד בראש קבוצת המחקר עם פרופ' מריו סובה מסביר כי "אין כיום בנמצא תרופה יעילה לטיפול בגליובלסטומה. ייתכן שהסיבה לכך היא שהתרופות הקיימות פוגעות כל אחת רק בחלק מהמצבים של תאי הגידול. על מנת למגר את הסרטן, טיפולים עתידיים יהיו חייבים לתקוף את כל ארבעת המצבים התאיים שזיהינו". את המחקר שראה אור בכתב העת Cell,  הובילו ג'ולי לאפי ממכון ויצמן למדע, סיריל נפטל ומריאלה פילבין מ-MGH וטושירו הרה ממכון סאלק למחקר ביולוגי בקליפורניה.

"תאי גליובלסטומה 'רוכבים' על תוכניות הפעלת הגנים של תאים בשלבי צמיחה והתפתחות, ורותמים אותן להתפשטות הגידול"

גידולים סרטניים כככלל, וגידולי תאי גליובלסטומה באופן פרטני, אינם אחידים, ומכילים בתוכם סוגים שונים של תאים. אולם עד כה הטכנולוגיות הקיימות סיפקו מידע כללי בלבד על ביטוי הגנים ברקמה הסרטנית כולה. במחקר החדש השתמשו החוקרים בטכנולוגית ריצוף החומר הגנטי ברמת התא הבודד. המדענים בחנו דגימות מתוך גידולים של 28 חולי גליובלסטומה – 20 מבוגרים ושמונה ילדים – ואז הכינו פרופיל של ביטוי גנים בכ-24 אלף תאים סרטניים. אז, גילו החוקרים בעזרת אלגוריתמים מיוחדים שפיתחו, קשר מתאמי בין דפוסים של ביטוי גנים ובין חלוקת התאים ותהליכים אחרים בתא, וזיהו ארבעה "מצבים" תאיים. החוקרים מצאו שכל אחד ממצבים אלה מתאפיין בתוכנית הפעלת גנים משלו; שלוש מהתוכניות שזוהו משמשות בדרך כלל תאים במוחו המתפתח של העובר, ושתיים מהן משמשות תאי גזע. "תאי הסרטן 'רוכבים' למעשה על תוכניות הפעלת הגנים של תאים בשלבי צמיחה והתפתחות, ורותמים אותן להתפשטות הגידול", אומר ד"ר תירוש.

מדוע אין עדיין תרופה אפקטיבית לטיפול בסרטן המוח – גליובלסטומה?

בחלק מהתאים פעלו באותו זמן  תוכניות הפעלת גנים שונות, והמדענים שיערו שהתאים הללו  היו בתהליך מעבר ממצב אחד למצב שני. על מנת לבחון את השערתם, המדענים הצמידו "ברקוד" לתאי גליובלסטומה של עכברים, עקבו אחרי התאים האלה במשך זמן ומצאו שתאי הגידול עברו ממצב אחד לשני, כפי שהם שיערו. בניסוי אחר, שתלו המדענים בעכברים תאי גליובלסטומה שנלקחו מבני-אדם, וראו שהתאים הללו, למרות שהפעילו תוכנית גנטית מסוימת, התפתחו בסופו של דבר לגידולים שכללו את מגוון תוכניות ההפעלה של הגידול המקורי.

באיור : ארבעת המצבים של תאי גליובלסטומה מיוצגים על ידי נקודות במיקומים שונים – כל פינה מייצגת מצב אחר. הצבעים מסמנים את מידת החלוקה של התאים: השחור מסמן תאים המתחלקים בקצב הנמוך ביותר, והאדום – תאים המתחלקים בקצב הגבוה ביותר

בכל הגידולים שנבחנו במחקר החוקרים זיהו יותר ממצב תאי אחד – וברובם זוהו כל ארבעת המצבים – אך מצב אחד היה בדרך כלל נפוץ יותר מהאחרים. בעזרת ניתוח נתונים שנלקחו מ"אטלס הגנום הסרטני", החוקרים חשפו קשר מתאמי בין המצב התאי הדומיננטי בגידול לסוג המוטציות שאפיינו אותו.

האפיון המדויק של תאי גליובלסטומה, אשר הציגו החוקרים, עשוי לסייע לפיתוח של טיפולים חדשים שיוכלו ליירט את כל ארבעת המצבים של תאי הגידול. בנוסף, ממצאי המחקר עשויים לסייע באפיון של סוגי סרטן נוספים.

ממצאים חדשים נותנים תקווה לגבי אפשרות טיפול בסרטן המוח. מחקר עדכני מוכיח היתכנות לעצירת גליובלסטומה באמצעות עיכוב חלבון SELP.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן