למה אתם טיפוסים של לילה או טיפוסים של בוקר?

מדוע אתם טיפוסים של לילה או טיפוסים של בוקר? ממצאי מחקר מצביע על הסיבה האפשרית לשוני בין טיפוסים של יום או לילה.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מדע
חיידקי מעי משפיעים על טיפוס השינה. צילום: Pixabay

מדוע אתם טיפוסים של לילה או טיפוסים של בוקר? ממצאי מחקר מצביע על הסיבה האפשרית לשוני בין טיפוסים של יום או לילה. אנשים מסוימים מתקשים לתפקד היטב בשעות הבוקר ומעדיפים לבצע את פעילויותיהם במהלך השעות המאוחרות יותר של היום. לעומתם אנשים אחרים המכונים לעיתים טיפוסים של בוקר משכימים קום בקלות. תפקודם המיטבי נעשה בשעות הבוקר והם מתעוררים בשעה מוקדמת ולא מתקשרים בכך.

ממצאי מחקרים שונים עסקו בסיבות אפשריות לשוני בין סוגי הטיפוסים השונים. ממצאים שונים הצביעו על שוני קודניטיבי פיזיולוגי ואישיותי בין טיפוסי היום והלילה. הטיפוס של משכימי הקום – טיפוסי הבוקר – מכונים עפרונים. טיפוס הלילה מכונה ינשוף. ואילו רוב בני האדם שאינם עפרונים או ינשופים נמצאים בטווח הביניים בסקאלה.

האם שינוי בהרכב החיידקים עשוי להשפיע על אופי טיפוסי השינה

ממצאי מחקר חדש שנערך על ידי מדענים מהטכניון ומאונ' חיפה מציעים אפשרות להסבר אודות התופעה. על פי המחקר נמצא קשר בין סוגי החיידקים וסוג התזונה של אנשים מסוגי הטיפוסים השונים.על פי המחקר הקבוצה של משכימי הקום – עפרונים נבדלת בחיידקי המעיים מקבוצת פעילי הלילה – הינשופים.

ממצאי המחקר בחנו דגימות חיידקים בהתבסס על דגימות צואה של 91 מתנדבים. ממצאי המחקר מצביעים על כך שטיפוסי הלילה התאפיינו בחיידקי מעי Lachnospira. טיפוסי היום- הינשופים התאפיינו בשיעור גבוה של חיידקי מעיים Alistipes .

עוד בחנו החוקרים את תזונת הנבדקים וגילו שטיפוסי הלילה אוכלים פחות ירקות ופירות. הללו שותים מים ולא צורכים פחמימות מורכבות בשיעור גבוה. לעומת זאת הינשופים צורכים אוכל שומני, יותר בשר ופחות ירקות ופירות. הללו צורכים יותר משקאות הכולל הרבה סוכר.

החוקרים הדגישו כי הממצאים לא מבססים קשר סיבתי. כלומר מהממצאים לא ניתן להסיק שחיידקי המעיים  הם הגורמים להעדפות ההשכמה והשינה וסוג הטיפוס. ואולם ממצאים נוספים מספקים ראיות לאפשרות קיומו של קשר סיבתי. כך, ממצאים ראשוניים שנאספו במעבדתו של פרופסור טאובר, ממובילי מחקר זה, בניסויים בזבובים מצביעים על כך ששינוי בהרכב החיידקים עשוי להשפיע על אופי טיפוסי השינה.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן