למה יוגה מפחיתה סטרס

חוקרים: כיצד יוגה מצמצמת סטרס- לחץ נפשי

ממצאי מחקרים מגוונים מצביעים על היעילות של תרגול שיטת היוגה לטיפול בהפחתת לחצים רגשים, שיפור מצב הרוח, העצמה רוחנית ופסיכולוגית וכן השפעה חיובית על המערכת החיסונית, על מצבים רפואיים ובעיות פיזיולוגיים ומחלות. ממצאי מחקר חדש שפורסם לאחרונה מסביר כיצד קשורה היוגה על הפחתת הלחץ הנפשי.

יוגה- פסל בודהה. יוגה גם לתינוקות ? מקור: ויקיפדיה. ברשיון. צילום: Myriam Thyes
יוגה- פסל בודהה. יוגה גם לתינוקות ? מקור: ויקיפדיה. ברשיון. צילום: Myriam Thyes

במחקר זה התבססו החוקרים על נתונים מקרב 45 נבדקים שהעניקו טיפול לקרוביהם שהיו חולים עם בעיות דימנציה. הנבדקים המטפלים בקרוביהם סובלים דרך קבע מלחץ רגשי נכבד ודכאון המשפיע גם על הביו-מרקרים שלהם המעידים על דלקתיות בגופם. החוקרים חילקו את הנבדקים לשתי קבוצות- האחת שתירגלה יוגה מסוג קירטן קרייה Kirtan Kriya Meditation (KKM) 12 דקות ביום במהלך 8 שבועות למול קבות ביקורת שתרגלה התרגעות והאזנה למוזיקה נינוחה ונעימה במהלך 12 דקות ביום למשך 8 שבועות.

מניתוח הממצאים העלו החוקרים ממצא השופך אור על האופן בו יוגה מפחיתה את הלחץ הנפשי ומשפיעה באופן יעקיף על הבריאות הפיזית והמדדים הפיזיולוגיים של המתרגלים את היוגה: החוקרים מצאו כי רק בקרב הקבוצה הראשונה שעברה תרגול טכניקת יוגה מסוג קירטן קרייה Kirtan Kriya Meditation (KKM) חל שינוי באופן הביטוי של הגנים בתאי הנבדקים כך ש- 68 מהגנים של הנבדקים “הגיבו” באופן שונה הפחית דלקתיות גופנית.
בין הגנים המווסתים באופן שונה בעקבות יוגה היו ביטוי חלבון קשורים ל immunoglobulin-related transcripts וכן pro-inflammatory cytokines וכן גנים הקשורים להפעלה מיידית ומהירה.

המחקר נערך על ידי חוקרים אמריקאים מUCLA . הממצאים ראו אור בכתב העת Psychoneuroendocrinology .