למה ילדים לא קוראים ספרים בעידן המסכים?

מדוע ילדים לא קוראים ספרים בעידן המסכים ?
קריאת ספרים היא אחת מהפעילויות המרכזיות בחיי הילדים לאורך השנים. קריאת ספרים מאפשרת להרחיב אופקים, להכיר עולמות אחרים, להזדהות עם דמויות שונות וכן לפתח דמיון ויצירתיות. בשנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בכמות ובהיקף שעות הקריאה בקרב ילדים ובני נוער. הסיבות רבות ומגוונות אבל אין ספק שישנה תרומת רשלנות למסכים.

המסכים מושכים את תשומת הלב של הילדים ומאפשרים להם להיכנס לעולם ויזואלי, צבעוני וקליפי, עולם וירטואלי תלת מימדי המציג דמויות חיות במצבים אמיתיים ודמיוניים ומאפשר לילד להתחבר לעולם זה בקלות וללא צורך בחסמי כניסה. השפה של המסכים היא שפה המובנת לכל ילד בכל גיל ולכן הוא אינו זקוק לתיווך של המבוגרים בצריכה והבנה של התכנים הנצפים. הילד לומד בקלות לשלוט בשלט ובכך נפתח בפניו עולם שלם של תכנים, משחקים, בידור והנאה בלחיצת כפתור. זאת ועוד, המסכים מרגילים את הילדים בגירויים מתמידים ובחוסר דחיית סיפוקים בקבלת מענה לצרכים שונים בחיי היומיום.

הספרים, לעומת זאת, דורשים מהילדים מאמץ בפענוח הסימנים ובהבנת המסרים המועברים. הילדים הצעירים זקוקים למבוגר שיתווך עבורם את התכנים ואינם יכולים להבינם באופן עצמאי. הספר דורש ריכוז רב לאורך זמן והעלילה בו מתפתחת לאט. הספר אמנם מאפשר חיבור לתכנים, דמויות ואירועים אך נדרש הרבה דמיון ויצירתיות בפענוחם. כיום, ניתן למצוא כל ספר בעולם בגירסא וירטואלית ודיגיטלית וכן ניתן למצוא את רוב הספרים גם בפורמט של סרטים או תוכניות טלוויזיה. לפיכך, ילדים כיום לא רואים טעם או תרומה במאמץ הנדרש לשם קריאת ספר ולמול המסכים המזמינים אותם מכל עבר.

אז מה מקומנו כהורים במציאות תקשורתית זו? עלינו כהורים לכוון את הילדים להיחשף ולהכיר את עולם הספרים, עלינו לעזור להם להבין שבספרים רב הנסתר על הגלוי ובכך טמון היופי שלהם! קריאת ספרים מאפשרת לילד להביא את עצמו לסיפור, להיכנס לדמות, לחוות איתה את החוויה ולהחליט מה יהיה הסוף בעיניו ולא להישען על ההבניה הויזואלית שמישהו אחר החליט עבורו. הספר מאפשר חוויה משותפת ואינטימית של הורה וילד שהלכה לאיבוד בעידן המסכים שבו ילדים צופים בגפם בתכנים שלכאורה אינם דורשים נוכחות או תיווך הורי, אך גורמים למציאות של התפצלות המשפחה לחדרים לפי מיקום וזמני התכנים הנצפים. הספר הוא הזדמנות נהדרת עבור ההורים ללמד את הילדים ערכים חינוכיים שפחות קיימים במסכים ולעזור לו להבין מי הוא, מה זהותו ומה ירצה להיות כשיגדל בהתאם לדיאלוג המתקיים לאחר קריאת ספרים ביחד במסגרת משפחתית ונעימה. אמנם ילדינו הם דור המסכים והם מומחים בתחומים רבים אבל כדאי שילמדו גם להתחבר וליהנות מספר טוב הבנוי מדפים כבסיס איתן וחינוכי לצד צריכת המסכים.

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ’ פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.