למה לא כדאי להתנתק ולנתק את הילדים מהמסכים?

טור המשך: למה לא כדאי להתנתק ולנתק את הילדים מהמסכים?

5 סיבות לא להתנתק מהמסכים:
1. זו המציאות! – אין לנו אפשרות להחזיר את הגלגל (או המסך) אחורה וגם לא צריך. המסכים תורמים רבות לחיינו ברמה האישית, החברתית, הלימודית והמקצועית. הם הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו ואנחנו מפיקים מהם תועלת רבה בהבנת המציאות ובבריחה ממנה, בלמידה ובהנאה גם יחד.

2. ידידותיות לסביבה – המסכים מאפשרים לנו מענה לצרכים רבים בקלות ובנוחות. בלחיצת כפתור אנחנו עובדים, לומדים, מתבדרים ומוצאים כל מידע שנזדקק לו. אנחנו יכולים לעשות הכל מהבית או מכל מקום, תוך שימוש במסך/בנייד.

3. קשר משפחתי – המסכים הם דרך נפלאה להיות בקשר בין בני המשפחה כשקרובים וכשרחוקים. המסכים מאפשרים לנו לדבר, להתעדכן, לשלוח תמונות ומיילים והם גם מאפשרים לנו לבלות ביחד עם המשפחה בצפייה בטלוויזיה או במשחק מחשב מהנה. הם נותנים לנו סיבה טובה לשבת ביחד עם המשפחה ואף מהווים בסיס טוב לשיחה.

4. קשר חברי – המסכים מאפשרים לנו להיות בקשר מתמיד עם חברים (מוכרים וזרים, ישנם וחדשים). אנחנו יכולים להתעדכן מה עושים החברים ואיפה הם מבלים, אנחנו יכולים לדבר עם חברה טובה שגרה רחוק מאתנו או לשלוח שיעורים לחבר שחולה. זמינות ונגישות הם שם המשחק החדש וכולנו כבר הורגלנו ביכולת שלנו להגיע לכל אדם בכל זמן ובכל מקום או רגע נתון. ילדינו חיים בשני מרחבים בו זמנית ואין להמעיט מערך המסכים ביכולתם להיות בקשר מתמיד עם החברים, כל עוד הם גם מתראים לפעמים…

5. למידה מהמסכים – המסכים מאפשרים לילדים ללמוד ולהפוך לדור של מומחים בלחיצת כפתור או בהזזת אצבע. המסכים מציעים להם עולם ומלואו הזמין בכף ידם ומאפשר להם לדעת כמעט הכל על העולם ועל תחומי ידע שונים. המסכים מעוררים סקרנות ועניין ומאפשרים קבלת מידע מיידית וקלה. בנוסף, הלמידה נעשית רבות באופן מהנה דרך משחק המתחבר לחיים האמיתיים של הילדים ומלמד אותם על העולם.

אז המסכים טובים או רעים? כמו בהרבה דברים אחרים בחיים. הכל תלוי מה עושים איתם! הכל תלוי במה צופים, במה משחקים, עם מי מתכתבים וכמה צורכים את המסכים. עלינו לדעת להתאים את השימוש במסכים לצרכים שלנו ושל הילדים ולהגדיר את החוקים והכללים. עלינו להחליט כמה מקום ניתן למסכים בחיים וכיצד נגדיר את יחסינו במשפחה ועם חברים לצידם. אין ספק שלא נוכל (וגם לא כדאי) להתנתק מהמסכים אך בוודאי כדאי להחליט כמה מקום יקבלו בחיים וכמה נעשה דברים ביחד ובנפרד ללא מסכים. כי חשוב גם להסתדר בלי המסכים, חשוב ליצור ולתחזק קשרים אמיתיים וישירים, חשוב להשתעמם ולבלות עם אחרים ללא מסכים.

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת המתמחה ביחסים סביב המסכים. שלי שותפה במרכז “רגעים” ומעבירה הרצאות וסדנאות להורים ולאנשי חינוך ומקצוע לשם שמירה על מקומם כמבוגרים אחראים לצד שיפור היחסים עם דור המסכים.