למידה מרחוק אינה חובה

ברקע הביקורת על חינוך מרחוק שר החינוך מבהיר: "אין כאן דבר שהוא חובה, כל מנהל ומורה יחליטו באיזה אופן הם נעזרים בכלים האלו."

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הילדנגיף קורונה
אתגרי הלמידה מרחוק ותגובת שר הבריאות באשר ללימודים בתקופת הקורונה. אילוסטרציה: Pixabay Chuck Underwood

לנוכח משבר הקורונה והבידוד שנכפה על תושבי ישראל להפסקת התפשטות המגפה, נדרש משרד החינוך להערכות בנושא למידה מרחוק. במסגרת זו עד כה ניהלו המורים הוראה מקוונת מרחוק, מרביתם באמצעות שיעורים באפליקציות כמו זום המאפשרות שיחות מרובות משתמשים. בחופשת הפסח לא התבצע למידה מרחוק והיום היא התחדשה. יחד עם זאת רבים מן ההורים הביעו ביקורת רבה על היכולת של ילדיהם להשתתף בלמידה מרחוק באופן המוצע על ידי משרד החינוך. זאת כיוון שמסגרת הלימוד בהוראה מקוונת לתלמידים היא באמצעות משימות, מטלות ושיעורים במהלך היום ועד שעות הצהריים וזאת באופן שהינו בעייתי להורים ולילדים.

קשיים בלמידה מרחוק

כך, העלו הורים רבים טענות שונות לגבי האפשרות שלהם לעמוד בחובת הלמידה מרחוק. עקב כך הבהיר היום שר החינוך הרב רפאי פרץ כי לא מדובר בחובה. זאת כשברקע מושמעות שאלות של הורים הדואגים לחינוך ילדיהם וביניהם איך ניתן להסתדר בלמידה מרחוק באותן שעות לימוד כשיש בבית כמה ילדים ? כיצד ניתן לעבוד מהבית במקביל לסיוע לילדים בלימודים ? כיצד ניתן להקצות, להשיג או לחלק לילדים בבית מחשב או מכשיר סלולרי להתנהלות תקינה בלימודים ? בתים רבים בישראל אינן כוללים מכשירים סלולריים מרובים, מחשבים ועמדות עבודה בכמות מספקת לכל הילדים. בנוסף, יש להתחשב בכך שגם ההורים לרוב עובדים ולכן נדרשים למכשיר סלולרי זמין ועמדת עבודה של מחשב. יתרה מכך, נשמעו טענות מצד מורים שאינם מתורגלים בהוראה מקוונת. בין השאר הלינו הללו על העדר הכשרה, על חדירה לפרטיות שכן ההוראה מתקיימת מביתם ועל כך שבמהלך אותן שעות הם נדרשים להקצות מחשב או סלולרי לילדיהם שלהם.

שר החינוך: אין חובה ללימוד מרחוק

על רקע זה פרסם שר הבריאות את מכתבו היום ברשת הפייסבוק:

"הורים, מורים ומורות, מנהלים ומנהלות וגם התלמידות והתלמידים החביבים. חוזרים הבוקר ללמידה מרחוק וצריך להבהיר כמה דברים.

החלטנו להוציא המלצות למנהלים ולמורים כדי לעשות סטנדרטיזציה של הלמידה מרחוק. עלו טענות שהלמידה מרחוק לא מספיק רצינית, ושיש מקומות שאין בהם למידה משמעותית, ושהכל תלוי בהשקעת המורה.

הוצאנו מסמך למנהלים ולמורים הממליץ על האפשרויות ללמידה מרחוק – סטנדרטיזציה ומסגרת, אך בסופו של דבר על המנהל והמורה מוטלת החובה לקחת מהלו"ז את מה שמתאים לגיל ולאופי הכיתה.

אני מאמין במורים והמנהלים, ומברך על יוזמות דומות של למידה מרחוק. אנחנו דואגים לפלטפורמה ולמסגרת – באולפנים, אתר עם תכנים ולוח שעות. דאגתי לחבר את סלקום טי.וי, פלאפון, פרטנר והוט לשידורים שלנו, וגם פתחנו כיתה וירטואלית.

אין כאן דבר שהוא חובה, כל מנהל ומורה יחליטו באיזה אופן הם נעזרים בכלים האלו.

משבר הקורונה מאתגר את מערכת החינוך, ואנחנו לא יודעים מתי נוכל לחזור לשגרה מלאה וחשוב שהלמידה מרחוק תהיה טובה ואיכותית.
אסור שהקורונה תגרור להרחבת הפערים בחינוך, ולכן מוטלת חובה על המנהלים, המורים וכמובן בסיוע ההורים, לעשות כל מאמץ שכל התלמידים ישתלבו בתכנים הנלמדים (כל מסגרת לפי ההתאמה).  זו הסיבה שדאגנו למגוון רחב של פלטפורמות, כשהמטרה המרכזית היא לאפשר למורים לגעת בכל תלמיד ולעזור לכל אחד להתקדם, על אף המצב.

בישיבת השרים לניהול משבר הקורונה, הצגתי את התכנית שלי לחזרה מדורגת לשגרה של מערכת החינוך. אני שמח שההצעה עבור החינוך המיוחד התקבלה בישיבה, והלימודים במתכונת חירום מתחילים כבר השבוע. ההצעה לגבי החזרה המדורגת לגילאי הגן וילדי כיתות א׳-ג׳ כרגע לא התקבלה, ואני דוחף לכך שברגע שתהיה הקלה נוספת בהנחיות, נוכל להחזיר גם את הגיל הרך לשגרה אבל בהחלט שגרה שונה.

על אף הקושי המובן, צריך לקחת עוד קצת אוויר, ייקח עוד קצת זמן אך אנו עובדים על חזרה מדורגת כל העת.

בתפילה ותקווה שהמגפה תחלוף. שבוע טוב ובהצלחה, רפי פרץ."

 

https://www.facebook.com/realrafiprets/videos/662880224255811/

דילוג לתוכן