לנהל את הזמן המשפחתי בעידן התקשורתי

כיצד לנהל את הזמן המשפחתי בעידן המסכים הדיגיטלי ?

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

הורים ומשפחה
טלוויזיה. מאת: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

איך מנהלים את הזמן המשפחתי סביב המסכים ?
כל הורה מנהל יומן הכולל את האירועים והפעילויות שעליו לעשות במשך השבוע. רוב ילדינו עמוסים בחוגים ופעילויות יותר מהוריהם ובקושי רב ניתן למצוא זמן לחברים או לפנאי. המציאות המשפחתית משלבת פעילויות מגוונות של כל אחד מבני המשפחה אך לעיתים אנחנו שוכחים למצוא את הזמנים של להיות באמת ביחד, לצד המסכים או בלעדיהם. ילדים רבים כיום אינם יודעים להשתעמם כי הם מבלים רוב השעות מול המסכים אבל עלינו כהורים גם לדעת להוציא אותם מהם.

סדר היום המשפחתי די קבוע בכל משפחה וכולל מטלות שונות כגון: אוכל, מקלחות, שינה ועוד המתפרשות על פני שעות היום ומתקיימות בין זמני עבודה, לימודים, גנים ועוד. כל בני המשפחה מתפזרים בין מסגרות שונות בשעות הבוקר. חלק מהילדים חוזרים הביתה בצהריים ואחרים נשארים בצהרון. אחר הצהריים ישנן מגוון פעילויות מובנות כמו חוגים לצד פעילויות לא מובנות כמו משחק בבית או בגינה הציבורית, מפגש עם חברים או פעילות עם המשפחה. בערב חוזרים למטלות הקבועות והולכים לישון.

אני רוצה להתמקד היום דווקא בזמנים הלא מובנים בסדר היום המשפחתי שהם הזדמנות מצוינת להגדיר אותם כזמן איכות משפחתי ובו נוכל לבחור בפעילויות משפחתיות ומגבשות ובעיקר נהיה עם הילדים מחוץ למסכים. אני מודעת לעובדה שרובנו אנשים עובדים שהיו שמחים לחצי שעה של שקט וארגון הבית כשהילדים בוהים במסכים, אבל כדאי שנמצא את הזמנים שבהם אנחנו באמת עם הילדים.
כל הורה יכול לחשוב על רעיונות שמתאימים לילדים שלו כמו ירידה לגינה הציבורית, משחק בכדור, בישול ואפיית עוגיות או פעילויות יצירה. ניתן וכדאי להתייעץ עם הילדים ולהתחשב בהעדפותיהם כדי שיפיקו הנאה מהזמן המשפחתי ומומלץ למצוא זמנים שבהם כל בני המשפחה יכולים להשתתף. בזמנים אלה חשוב מאוד להמנע מלעשות שימוש בפלאפון (גם לענייני עבודה), כי סביר להניח שדבר לא יקרה אם לא נהיה זמינים שעה או שעתיים ונבלה עם הילדים ולא עם המסכים. אגב, כמובן שהתניה זו רלוונטית גם עבור הילדים (ובעיקר המתבגרים) שיראו שזה אפשרי ונחמד לבלות בלי המסכים ואנחנו כהורים נהווה מודלים חיוביים.

כדאי לקבוע זמן משפחתי קבוע מדי שבוע (למשל במהלך סוף השבוע כשכולם בסביבת הבית), ולהגדיר מראש מה נעשה בזמן המשפחתי. מותר גם לבחור סרט משפחתי שמתאים לכל בני המשפחה ולצפות באווירה טובה ובליווי פופקורן. ניתן לבחור פעילות משפחתית של משחק משותף או לצאת לפעילות מחוץ לבית, כל עוד כל בני המשפחה לוקחים חלק בפעילות למרות הבדלי הגילאים וההעדפות. לצערנו המסכים גרמו לפיצול המשפחה אך עלינו כהורים למצוא תכנים וזמנים שיאפשרו ללכד את המשפחה בחזרה ולהיות ביחד, כי אין כמו בבית!!!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן