לקראת מהפכת סימון המזונות בסמל ירוק

לקראת מהפכת סימון המזונות בסמל ירוק : משרד הבריאות בישראל פרסם את התנאים לסימון מזונות בסמל ירוק.

משרד הבריאות פרסם את הנחיות הסימון הירוק. מטרת הסימון של מזונות בסמל ירוק הנה לסייע לצרכנים בבחירת מזונות ההולמים את עקרונות התזונה הבריאה כפי שמומלצת בישראל. התנאים לשימוש בסמל הירוק, נקבעו על ידי ועדה מדעית שמונתה על ידי משרד הבריאות לנושא זה, ועודכנו בהתאם להערות הציבור.

מהלך קביעת המזונות לסימון בסמל ירוק הנו מהלך מדורג ויקבע הליך מובנה ושקוף לעדכונו. סימון מזון בסמל הירוק הוא וולונטרי. באחריות היצרנים/יבואנים/משווקים לפעול בהתאם להמלצות הוראות הסימון שנקבעו ע”י משרד הבריאות לרבות המזונות, התנאים, הסמל, מיקומו ועיצובו על מנת להבטיח העברה אחידה של המסר בצורה עקבית לצרכנים. אפשר להתחיל לעשות שימוש בסימון הירוק בינואר 2020

סימון ירוק. באדיבות משרד הבריאות.
סימון ירוק. באדיבות משרד הבריאות.

ממשרד הבריאות נמסר כי העקרונות שליוו את הועדה בקביעת התנאים לסימון הנם ההנחיות התזונתיות החדשות של משרד הבריאות שכוללות את קבוצות המזון הבאות: חלב, יוגורטים, גבינות, טופו, משקה סויה, שמנים צמחיים מסוימים, זרעים ואגוזים, דגנים, קטניות, טחינה, סלט טחינה, דגים, ביצים, עופות, פירות וירקות. התנאים להכללה בקבוצות מזון אלו מבוססים על מידת עיבוד מינימלית והימנעות מחומרים מזיקים כגון עודף שומן רווי, סוכר ומלח.

סימון מזון בסמל הירוק כאמור איננו מחייב . משרד הבריאות קורא ליצרנים, ליבואנים ולמשווקים לסמן את המזונות המתאימים בסמל הירוק על גבי מוצרים, או בשילוט מדף למזונות בתפזורת, כפי שמפרטים התנאים לסימון. וזאת בכדי להקל את הבחירה הנכונה של הצרכן ולקדם את בריאות הציבור.

משרד הבריאות מקדם מהלך שמטרתו לעודד צריכת מזונות בריאים וזאת על ידי סימון המזונות המומלצים בסמל ירוק. מהלך זה נעשה כחלק מהמלצות ועדת האסדרה התזונתית לסימון מזון. במהלך זה, ממליץ משרד  הבריאות ליצרנים, יבואנים ומשווקי מזון לסמן את המזונות העומדים בתנאים לסמל ירוק, ובכך ליישם את מטרת הסימון: לסייע לצרכנים בבחירת מזונות ההולמים את עקרונות התזונה הבריאה כפי שמומלצת בישראל.

במשרד הבריאות מדגישים כי  הוראות תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) סימון תזונתי, התשע”ח-2017 ,גוברות על התנאים לסמל הירוק. מכאן שלא ניתן לסמן סמל ירוק על מזון המחויב על פי תקנות כאמור לשאת סמל
אדום.