לקראת הפסח – איך מתמודדים עם מצוקה נפשית בחגים?

כיצד להתמודד עם מצוקה נפשית בחגים ? המלצות למתמודדי נפש ובני משפחה של אנשים המתמודדים עם בעיה נפשית לקראת החגים

דקל שחף

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהחדשות חמות
לקראת פסח - איך מתמודדים עם מצוקה נפשית בחגים?. צילום: Pixabay

העליה בפניות של אנשים לקבלת סיוע נפשי בחגים היא תופעה ידועה ומוכרת שחוזרת מדי שנה. כמות הפניות בקהל הרחב מעידה על עליה של כ־15% באנשים המדווחים על תחושות של מצוקה. ד"ר יבגני קנייפל, עובד סוציאלי ממרכז יה"ל בראשון לציון ואפי פלג מזרחי, מנהל הוסטל חולון, סוקרים את הדרכים להתמודדות בני משפחה עם מצוקות שמופיעות בתקופת החגים.

"חופשות וחגים מהווים תקופות של שמחה והנאה, מנוחה מהעבודה וזמן איכות עם המשפחה והחברים. אבל החגים משנים סדרי חיים בשל החופשה הממושכת והיציאה מהשגרה, שעלולים לגרום למשבר בקרב האוכלוסייה בכלל ובקרב אנשים המתמודדים עם בעיה נפשית ובני משפחתם בפרט". מבהיר ד"ר יבגני קנייפל, עו"ס ממרכז יה"ל ראשל"צ של עמותת "איכות בשיקום". "הזמן הפנוי מייצר עיסוק יתר במחשבות שלא תמיד קלות לכולם. יש אנשים שאצלם מתגברת תחושת הבדידות ומכאן ההסבר למה אנשים בחגים יוצאים מהאיזון. כדי להימנע ממצבים של דיכאון אצל מתמודדי נפש שלרוב מלווה בירידה במוטיבציה ובאנרגיה, שינוי במצב הרוח, עצבנות, חוסר הנאה, הסתגרות חברתית, בעיות שינה, בעיות בתיאבון ועוד." מדגישים אפי פלג מזרחי, מנהל הוסטל חולון ודוקטור קנייפל. "יש מספר דרכים להתמודדות עם החגים:

המלצות לבני משפחה של אנשים המתמודדים עם בעיה נפשית :

אז מהן ההמלצות לבני משפחה של מי שמתמודדים עם בעיה נפשית?

  1. לגלות גמישות סביב אירועי החג ולאפשר למתמודד לחגוג את החג בדרכו. זאת במטרה להקל על האדם להסתגל לאורח החיים השונה בתקופה זו.
  2. לנצל את מזג האוויר האביבי ולטייל עם בני המשפחה. זמן איכות וגיבוש משפחתי בחלל הזמן הפנוי שנוצר מייצר מרחב של הנאה במקום בדידות.
  3. להבין שהחג לצד השמחה שבו, מהווה גם אירוע לחץ משמעותי עבור כולנו ועבור מתמודדים בפרט. ולכן נוכל להפחית בדיאלוג על ההכנות לחג ובכל מה שמייצר סטרס.
  4. לשחרר את הלחץ סביב ניקיונות החג; להפחית בדיאלוג סביב הניקיונות וההכנות למניעת עומס וקושי.

המלצות למתמודדים :

ומהן ההמלצות עבור מי שמתמודדים עם קושי רגשי – נפשי?

  1. לא להתמודד לבד. חשוב לשתף אדם קרוב – בן משפחה או איש מקצוע בתחושות ורגשות הצפים ועולים סביב החג, בדגש על גורמים מעוררי לחץ. חשוב לזכור שמדובר בתחושה טבעית ולגיטימית  בתקופה זו.
  2. להימנע משינויים משמעותיים (כמו שינוי בטיפול התרופתי, בעבודה וכו') בתקופה זו.
  3. להתייעץ עם הפסיכיאטר או הגורם המטפל (פסיכולוג) לפי הצורך.
  4. לתכנן את ערב החג והחג עצמו (כולל ימי חול המועד) מראש. תכנון מראש מסייע בהגברת תחושת השליטה.
  5. למי שמתגורר בגפו וללא בני משפחה – מומלץ להשתלב בפעילויות החג של העמותות השונות וארגוני הסיוע (דוגמת ליל סדר שמארגנים חסידי חב"ד).

עמותת איכות בשיקום מפעילה מוקד סיוע המספק אפשרות להתייעץ, לקבל תמיכה רגשית ולקבל מידע והכוונה בזמן אמת בנוגע לזכויות. המוקד פועל בימי חול בלבד, בימים א-ה', בין השעות 18:00-22:00 בטלפון 03-9559596. המענה הינו ללא תשלום.

עמותת איכות בשיקום מפעילה 4 מרכזי משפחות יה"ל ברחבי הארץ (ראשל"צ, חדרה, כפר סבא ואשדוד) ולכל מרכז שלוחה בעיר נוספת. המרכזים ממומנים ומפוקחים על ידי משרד הבריאות.

המרכז שם דגש על מקומה המרכזי של המשפחה בתהליך השיקום, בעבודה משותפת ושיתופית הכוללת את המתמודד, המשפחה וגורמי הטיפול והשיקום, ברוח גישת ההחלמה בבריאות הנפש. בבסיס תפיסת מרכזי יה"ל, האמונה ביכולתה של המשפחה לבסס את חייה – לשקם את רצף החיים האישיים והמשפחתיים לצד ההתמודדות עם המחלה, למצוא חוסן, משמעות והגשמה.

דילוג לתוכן